Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg met "hidden nipples". Goed of niet? - Forum Wereldfietser

Velg met "hidden nipples". Goed of niet?

Onlangs een weekje gefietst op onze M5 ligfiets tandem. Hardstikke leuk maar halverwege de week bleek er een tik te zitten in de fiets. Er bleken wat spaken van het voorwiel bijgesteld te moeten worden. Geen probleem maar toen ik naar het achterwiel keek zag ik daar in het geheel geen spaaknippels zitten. Daar valt niets te stellen maar dat was gelukkig ook niet nodig. Het betreft een velg van Remerx ongeveer dit type http://www.remerx.cz/EN/rim-rmx-3019-grand-rock/#

Hier kan ik dus geen nippels verdraaien mocht dat onderweg nodig zijn. In dat geval moet dan (neem ik aan) het hele wiel eruit en moet de boel van binnenuit gesteld worden. (is daar speciaal gereedschap voor nodig??) Dat lijkt mij niet handig. Aan de andere kant is het misschien wel zo (???) dat het bij dit type velg het niet of nauwelijks voorkomt dat er iets te stellen valt. Kortom: Moet ik blij zijn met deze velg of niet?

Groet Peter
PeeWee schreef:Onlangs een weekje gefietst op onze M5 ligfiets tandem. Hardstikke leuk maar halverwege de week bleek er een tik te zitten in de fiets. Er bleken wat spaken van het voorwiel bijgesteld te moeten worden. Geen probleem maar toen ik naar het achterwiel keek zag ik daar in het geheel geen spaaknippels zitten. Daar valt niets te stellen maar dat was gelukkig ook niet nodig. Het betreft een velg van Remerx ongeveer dit type http://www.remerx.cz/EN/rim-rmx-3019-grand-rock/#

Hier kan ik dus geen nippels verdraaien mocht dat onderweg nodig zijn. In dat geval moet dan (neem ik aan) het hele wiel eruit en moet de boel van binnenuit gesteld worden. (is daar speciaal gereedschap voor nodig??) Dat lijkt mij niet handig. Aan de andere kant is het misschien wel zo (???) dat het bij dit type velg het niet of nauwelijks voorkomt dat er iets te stellen valt. Kortom: Moet ik blij zijn met deze velg of niet?

Groet Peter
Er zullen wel gewone nippels in de velg zitten, maar met een zeskantkop ipv de schroefsleuf.

Heb je een aparte sleutel voor nodig, in de juiste maat:
Afbeelding

Technisch geen probleem (het spaken & richten werkt zelfs eigenlijk prettiger), maar je hebt natuurlijk wel langer werk onderweg. En neem niet alleen spaken maar ook zeskant nippels mee
Hoi Marten

Bedankt voor je reactie. Ik zal binnenkort het wiel eens beter bekijken. Kan ik zien wat voor nippels er in zitten en weet ik ook meteen wat voor sleutel en spaken ik nodig heb.

Mocht het een 6-kant zijn zou deze dan voldoen?

https://bike-components.de/products/inf ... rbone.html


En nog een vraagje (als het mag?). Is met dit type velg een "sterkere" constructie mogelijk zodat de kans op spaakbreuk c.q. slag in wiel kleiner is?

Groet Peter
PeeWee schreef:Hoi Marten

Bedankt voor je reactie. Ik zal binnenkort het wiel eens beter bekijken. Kan ik zien wat voor nippels er in zitten en weet ik ook meteen wat voor sleutel en spaken ik nodig heb.

Mocht het een 6-kant zijn zou deze dan voldoen?

https://bike-components.de/products/inf ... rbone.html
mavic is 5.5mm

En nog een vraagje (als het mag?). Is met dit type velg een "sterkere" constructie mogelijk zodat de kans op spaakbreuk c.q. slag in wiel kleiner is?
Als de twee gaten voor nippel en spaak niet in een lijn met het spaakgat in de naaf staan is het slechter, is het wel in orde dan maakt het vermoedelijk niet uit