Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verkeersregels bagagekarretje - Forum Wereldfietser

verkeersregels bagagekarretje

Beste lezer,

Ben op zoek naar de verkeersregels voor bagagekarretjes achter de fiets. Vraag me af of dit in heel europa is toegestaan. Kan op internet niets vinden over dit onderwerp.
charite schreef:Beste lezer,

Ben op zoek naar de verkeersregels voor bagagekarretjes achter de fiets. Vraag me af of dit in heel europa is toegestaan. Kan op internet niets vinden over dit onderwerp.
AFAIK: Niet in alle landen legaal! (zoals Ierland, Luxemburg, Spanje Cyprus)
Voor Luxemburg kan ik rapporteren dat we er probleemloos met een kar achter de tandem gereden hebben. Ik heb er ook net weer gefietst, hoewel zonder kar: politie heb ik geloof ik nergens gezien.
Wim
Wim, het zien van politie op de fiets heeft toch niets met geldende verkeersregels te maken?
Je komt ze altijd tegen als het niet moet!
Maar de kans lijkt mij eigenlijk wel groot dat zoiets gedoogd wordt.
Voor Nederland geldt het Voertuigreglement :

Artikel 5.18.28
1. Fietsen op twee wielen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 0,75 m.
2. Fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met zijspanwagen mogen met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,50 m.

Artikel 5.18.29
Aanhangwagens achter fietsen mogen in aangekoppelde toestand met inbegrip van de lading niet breder zijn dan 1,00 m.

Voor de plaats op de weg geldt het RVV versie 1990
Artikel 5
1. Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.

2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

3. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Snorfietsers mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.

4. Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
4. Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
...om vervolgens door agressieve automobilisten in de berm te worden gereden.
Nee dank u, ik gebruik het fietspad wel
Gelukkig staat onder 4. dat je, breder dan 75 cm, de rijbaan MAG gebruiken.
Ik ben met Toon eens dat dit meestal niet verstandig is, ik doe het met mijn fietskar van 78 cm breed in ieder geval niet.
@Charite :

Best wel lastig om die regelgeving te vinden ! Wat betreft Zwitserland :

Voici les principales prescriptions légales concernant les remorques pour vélos:
Remorque et contenu ne doivent pas dépasser 100 cm de large, 120 cm de haut et 250 cm de long (depuis l'axe arrière du vélo). Le chargement peut dépasser la remorque de 50 cm au maximum à l'arrière. Dotée de freins, une remorque ne doit pas dépasser les 120 kg et si tel n'est pas le cas, le poids maximal autorisé est de 80 kg.

Une remorque ne peut transporter que deux enfants de moins de 15 ans.

Les remorques vélo doivent être équipées à l'arrière comme à l'avant, le plus à l'extérieur possible, d'une réflecteur arrière rond et orange.

Les remorques vélo n'ont pas besoin de vignette; elle est comprise dans l'assurance responsabilité civile.

Een poging tot compacte vertaling :
- maximaal 100 cm breed en 120 cm hoog
- maximaal 250 uitsteken achter de achteras van de fiets
- lading mag maximaal 50 cm uitsteken achter de aanhanger
- maximaal gewicht geremde fietsaanhanger 120 kg
- maximaal gewicht ongeremde fietsaanhanger 80 kg
- maximaal 2 kinderen (onder de 15 jaar) in de aanhanger
- voor en achter een oranje, ronde reflector, zover mogelijk aan de buitenkant
- fietsaanhangers hebben geen vignet nodig

En voordat mensen gaan roepen dat een fietskar van 80 kg in de Alpen geen verstandige keus is doe ik het zelf :
een fietskar van 80 kg in de Alpen is geen verstandige keus !!!