Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sparta trapas te koop? - Forum Wereldfietser

sparta trapas te koop?

Dag beste fietsers,

Ik heb een tijd geleden een tweedehands sparta tandem gekocht. Nu zijn we na een aantal keren gefietst te hebben door de achterste trapas gegaan. Deze is nu in twee stukken. Het betreft een trapas waarbij aan beide de laaste twee cm vierkant zijn, en het midden is helemaal rond. De tandem is al 20 tot 30 jaar oud, toch lijkt het mij zonde om hiervoor de tandem weg te gooien, maar mijn zoektocht naar nieuwe assen leverde mij ook niet veel op.

Weet iemand van jullie misschien een plek waar deze assen nog worden verkocht?

Bij voorbaat dank,

johan
Ik kan het zo niet zeggen, maar ik kan niet bedenken wat er abnormaal is aan deze trapas. Staat er een typenummer op? Je koopt overigens al vele jaren geen losse assen meer, maar een complete set van as plus lagers. Trapassen (plus de lagers) bestaan er in allerlei moderne varianten, en in de klassieke met vierkante as (die laatste ook nog wel in twee profielen, maar dat is een nader detail). Verder zijn de bussen in het frame er in twee breedtes (meestal 68 mm maar ook 73 mm), in verschillende soorten draad (meestal Brits), en van verschillende lengte, afhankelijk van de cranks die je gebruikt. De lengte moet precies zo gekozen zijn dat je ketting mooi recht naar achteren loopt. Kortom, er zijn heel wat uitvoeringen van een enkel model trapas, maar alle bekende leveranciers, als Shimano, Kinex, SKF, om maar wat betaalbare goede te noemen, hebben alle varianten. Het gaat om een goedkoop onderdeel, van iets van 15 euro voor een best goede. Je probleem is dat, tenzij Sparta iets bijzonders gebruikt heeft, je alleen maar hoeft te weten welke maten de huidige trapas heeft. Ik begrijp niet helemaal waarom een beetje fietsenmaker hier moeite mee zou hebben. De fiets weggooien omdat de trapas gesneuveld is is in elk geval kolder.
Wim
bedankt voor de vlotte reacties Wim en Alien.
Ik ga even uitzoeken wat voor trapas het precies is, en daarna even
het assortiment van die verschillende merken bij langs.
Want als ik het goed begrijp kan mijn trapas van het merk sparta vervangen
worden door die van een ander merk.
Ja nogmals, tenzij Sparta iets heel eigenzinnins heeft gemonteerd is het gewoon een kwestie van het type vinden met de juiste maten. Als je niet zo ervaren bent zou ik gewoon naar een goede fietsenmaker gaan. De fietsenmaker die moeilijk doet over een trapas is geen goede.
Wim
johanvanderveen schreef:bedankt voor de vlotte reacties Wim en Alien.
Ik ga even uitzoeken wat voor trapas het precies is, en daarna even
het assortiment van die verschillende merken bij langs.
Want als ik het goed begrijp kan mijn trapas van het merk sparta vervangen
worden door die van een ander merk.
Zoals Wim al min of meer heeft uitgelegd zou Sparta erg bijzondere uitzondering tussen alle fietsmerken zijn als ze hun eigen trapassen gemaakt zouden hebben.
Dus ofwel je doet je best om de tandem zo authentiek mogelijk te houden en een trapas te vinden met losse lagers die zoveel mogelijk lijkt op de oude, ofwel je zoekt een passende modernere cartridge-as met dezelfde specificatie op bodybreedte, draad, lengte (mm-precies!) en type cranckbevestiging.
Succes,
Leon