Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wiebelend zadel - Forum Wereldfietser

wiebelend zadel

Mijn vriendin heeft een wiebelend zadel. Zelf vindt ze het prettiger dan een vast zadel, maar aangezien ze eerder al last van haar rug heeft gehad vroeg ik me af of zo´n zadel wat half meebeweegt (beter kan ik het niet uitleggen, volgens mij zit er een schroef in het zadel los) slecht is voor je rug of dat het niet uitmaakt.
Als je vriendin een verende zadelpen heeft, een standaard goedkope uitvoering, is het zadel beweegbaar (van links naar rechts). Dit kun je instellen, meer of minder of geheel stil zetten door een inbusboutje aan te draaien. Niet die aan de onderkant van de pen, want die stelt de veerweg in.

De rugpijn moet je zoeken in hoogte, afstand zadel-stuur...enfin gebruik de zoekfunctie over zadels, er is al erg veel over rugklachten gemeld.
Ik denk dat je duidelijker moet zijn over wat er aan de hand is. Een zadel dat wiebelt omdat er een bout loszit kan gevaarlijk zijn (stel je voor...). Een zadel dat zijwaarts wiebelt lijkt me een heel zware belasting voor de rug: je moet de hele tijd met je onderste rugspieren corrigeren om je evenwicht te bewaren. Een goede verende zadelpen (en niet zo'n brakke wiebelpen met speling) kan je rug sparen. Sommige daarvan hebben een parallellogram constructie waardoor je ook wat naar achter beweegt bij het inveren.
Wim
Tijdje terug heb was er een zadel op de markt dat mee beweegt met je heupen. Zag er wel chique uit, vraag is of het ook zinnig is.

Bedoel je die?