Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb city-serie - Forum Wereldfietser

Ortlieb city-serie

De bekende front- en backrollers van Ortlieb zijn er nu (geen idee hoe lang al) ook in een 'city' uitvoering: geen binnenvakjes, geen schouderbanden en alleen in het rood.

Daar staat tegenover dat ze goedkoper én lichter zijn. Zie ik verschillen met de 'normale' rollers over het hoofd? Of zijn dit de kredietcrisis-modelletjes?
De gebruikte materialen zijn in ieder geval hetzelfde.

Iemand al ervaringen?

Sjors
De onderhaken zijn -helaas- zoals ze vroeger waren, dus een een haak op een rechte rails, zodat je de haak niet kan draaien.
De huidige onderhaken van de Classic Tassen (die met het ovale beugel) zijn vaak beter af te stellen.

Verder zijn de verschillen zoals je zelf uitlegt. Het materaal is PS490, dat ook voor de normale Classic Tassen wordt gebruikt. Jammer dat ze alleen leverbaar zijn in het rood.
Eric Schuijt schreef:De onderhaken zijn -helaas- zoals ze vroeger waren, dus een een haak op een rechte rails, zodat je de haak niet kan draaien.
De huidige onderhaken van de Classic Tassen (die met het ovale beugel) zijn vaak beter af te stellen.
Ik ken dat probleem met die rechte rails. Nu ik andere voordragers heb, zitten de tassen niet helemaal perfect omdat ik de onderhaak niet goed kan stellen. Deze zit nu net met het puntje achter de stang van de drager.
Is hier iets aan te doen? Ik had zelf bedacht om de rails iets hoger of schuin te plaatsen op de tas. Ortlieb gebruikt gelukkig schroeven die je gemakkelijk los kunt halen. Of kan ik beter de haak veranderen waardoor ik deze wel schuin kan plaatsen?
audrey schreef:Ik had zelf bedacht om de rails iets hoger of schuin te plaatsen op de tas. Ortlieb gebruikt gelukkig schroeven die je gemakkelijk los kunt halen.
Dan houd je wel een paar aardige gaten over om te repareren... :cry:
Dick Schuurman schreef:
audrey schreef:Ik had zelf bedacht om de rails iets hoger of schuin te plaatsen op de tas. Ortlieb gebruikt gelukkig schroeven die je gemakkelijk los kunt halen.
Dan houd je wel een paar aardige gaten over om ...
reserveboutjes, -moertjes en -ringetjes te bewaren :D
Leon
De ovale rails van Ortlieb is gewoon los te koop. Je kan ook een ouderwetse 16mm haak erop zetten. Die heeft wat meer ruimte waardoor hij misschien wel net goed hangt. Bij de 'oude' Ortliebtassen gebruikte ik deze vaak bij de Tubus Duo en Tara.

Het is overigens het handigst is als je je winkelier vraagt of hij ze wil ophangen dan vooral goed wil afstellen! Uit ervaring weet ik dat niet iedereen daar even handig in is en weet wat de meest handige en veilige manier is :lol:
Ik heb nu de Tubus Swing. De rails van de tas raakt net de onderste bocht van de drager. De haak zit dus net op het randje. Niet naar mijn zin i.i.g. En ook de winkelier zal dit niet goed kunnen. Daar ben ik van overtuigt.

Zitten de moeren op de ovale rails even wijd als die van de rechte rails want dan overweeg ik deze optie.

Die gaten kan ik trouwens wel dichten met Seamgrip of iets dergelijks.
Oh ja, ik kwam achter nog een modificatie die de 2009 tassen hebben t.o.v. van de 2008 tassen. Orltieb heeft de onderhaken die bij het ovale rails horen aangepast. Ik merkte dat gisteren toen ik een 2009 model tas op een fiets afstelde. De onderhaken konden namelijk nog wel eens lostrillen. Nu zit er een soort van kartelring in die dat voorkomt.

(maar het is een zogenaamde running change, dus niet alle 2009 tassen zullen die nieuwe onderhaak met kartel hebben)
Die onderhaken met kartelring (tenminste, als we het over dezelfde soort ring hebben) heb ik los gekocht en op mijn oude tas met rechte rail gezet. De maat van de boutjes/moertjes op de rail, oude en nieuwe haken zijn hetzelfde. Nu past de tas beter op mijn nieuwe voordrager (Tubus Duo Lowrider). Overigens maak ik niet eens gebruik van het feit dat de haak onder een hoek gedraaid kan worden, want hij staat nog steeds horizontaal, maar past de nieuwe haak wel beter dan de oude om de dragerbuis omdat er meer ruimte tussen haak en rail zit.
Dank voor de antwoorden. Het standaardmodel is dan wellicht toch een beter idee, want ik wil niet aan een soort drager vast hoeven zitten.

De kale uitstraling van die city-serie vind ik echter wel mooi, maar goed, dat is slechts uiterlijk natuurlijk.

Weet iemand hoe de Ortlieb-haakjes blijven zitten op een Blackburn-lowrider? (het buisje waar de haak omheen grijpt is niet helemaal vrij, maar is verbonden met een alu strip)

Sjors