Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zeewater ontzouten? - Forum Wereldfietser

Zeewater ontzouten?

Is er een mogelijkheid om zeewater te ontzouten cq. drinkbaar te maken? Dit i.v.m. een potentieel projectje dat ik in de winter wil gaan uitvoeren op een plek waar geen zoetwater voorhanden is.

Ik heb wel eens gelezen/gehoord dat je op 10m van het strand een kuil kunt graven en daar 'zoetter' water treft... maar weet niet in hoeverre dit klopt. Zitten er naast zout ook andere mineralen in zeewater die je beter niet in grote hoeveelheden moet binnenkrijgen?
Een apparaat dat omgekeerde osmose toepast is te duur (katadyn.. 850 EUR / 1.5kg). Misschien kan ik op een goedkope manier een zonnedestilator bouwen, iemand ervaring mee?
Je kunt op 10 meter van het strand in een kuil zoet water aantreffen, maar die kleins is erg klein.
Wel kun je een kuil graven waar water in komt te staan. In het midden van de kuil plaats je een bakje. Over de kuil een stuk plastic spannen en een steentje in het midden leggen. Het water in de kuil verdampt, condenseert tegen het plastic, loopt naar het midden (steentje) en drupt vervolgens in het bakje.......
eric190173 schreef:Je kunt op 10 meter van het strand in een kuil zoet water aantreffen, maar die kleins is erg klein.
Wel kun je een kuil graven waar water in komt te staan. In het midden van de kuil plaats je een bakje. Over de kuil een stuk plastic spannen en een steentje in het midden leggen. Het water in de kuil verdampt, condenseert tegen het plastic, loopt naar het midden (steentje) en drupt vervolgens in het bakje.......
Dit is ook de methode die ik gevonden heb om drinkbaar water uit zeewater (en ja zelfs uit je urine *g*) te verkrijgen. Heb je dit zelf uitgeprobeerd? Ik vraag me af of er nog gecondenseerd wordt indien de temperatuur onder het plastic zeil hetzelfde is als erboven...

En zo'n pan/mok/bakje wat je onder de steen plaatst gaat toch ook drijven, maar het schiet me net te binnen dat zoiets wel met tentharingen op zijn plek gehouden kan worden.
je zou dit eens kunnen proberen
http://www.sea-pack.com/seapack.html
benefits...

* Produces 0.5 liters of drink in 5 hours at 68 F
* No pumping or electricity required
* Only system in the world that produces a survival sports drink from pure salt water without the use of electricity, chemicals or any form of pumping
* Filter will not clog
* High salt rejection – 97%

specifications...

* Volume: 2.5 liters of sea water
* Filter life: 10 days
* Filter output:
0.5 liters (one pint) in 5 hours - .5 liters per syrup pack - comes with ten syrup packs to create 5 liters
* User effort:
Seconds to fill, no work or electricity required for filtering
lijkt me best goed eigenlijk, en niet eens zo duur. t duurt alleen erg lang voor realtief weinig water.. maar een bakje onder een gespannen zak ... zal ook niet heel erg opschieten..

Maar je zou natuurlijk ook gewoon zee water kunnen gaan koken en de damp opvangen met een soort trechter met een lange nek (lang genoeg om voldoende af te koelen) die je ombuigt en in een bakje laat uitkomen.. Dan heb je gedestilleerd water...
Je zult waarschijnlijk altijd een oplossing vinden die of duur, of zwaar of tijdsintensief is. Met dit apparaat schijnt het ook te kunnen.
Afbeelding
hendrikjan schreef:lijkt me best goed eigenlijk, en niet eens zo duur. t duurt alleen erg lang voor realtief weinig water.. maar een bakje onder een gespannen zak ... zal ook niet heel erg opschieten..
Ik denk dat een bakje onder een gespannen plastic inderdaad niet genoeg oplevert. Die watercones die zijn VEEL te groot om op de fiets mee te nemen en je hebt er een stuk of 3 nodig om aan je dagelijkse hoeveelheid water te komen.
Kijk je moet die prijs een beetje relativeren.. 75 dollar voor vijf liter wAter is een hoop geld als je naast de loosdrechtseplassen aan het kamperen bent.. Als je midden in de sahara zit, tja , dan kan ik me nog wel gekkere prijzen voorstellen.. Maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt met het doel van je bestemming... In die woestijn is namelijk ook geen zee...

Verder denk ik dat als je zelf t water volledig op gaat koken en je de damp gaat opvangen je ook een redelijk bedrag aan benzine/ gas kwijt bent alvorens je een 5 liter hebt...
EDIT: foutief
koekeloe schreef:
eric190173 schreef:Je kunt op 10 meter van het strand in een kuil zoet water aantreffen, maar die kleins is erg klein.
Wel kun je een kuil graven waar water in komt te staan. In het midden van de kuil plaats je een bakje. Over de kuil een stuk plastic spannen en een steentje in het midden leggen. Het water in de kuil verdampt, condenseert tegen het plastic, loopt naar het midden (steentje) en drupt vervolgens in het bakje.......
Dit is ook de methode die ik gevonden heb om drinkbaar water uit zeewater (en ja zelfs uit je urine *g*) te verkrijgen. Heb je dit zelf uitgeprobeerd?
Een kort en bondig: neen....