Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geometrie Koga Randonneur - Forum Wereldfietser

geometrie Koga Randonneur

Hallo,

Heb onlangs een Koga Randonneur gekocht. Ben daar redelijk tevreden over, behalve over 1 ding :
Als ik de cranks horizontaal zet, en ik plaats mijn voet op een 'normale' manier op de pedaal, dan kan ik het stuur niet (over een flinke hoek) draaien zonder dat ik met het spatbord (net) de voorkant van mijn schoen ga raken. Dit heb ik niet met mijn oude hybride (Giant Expedetion van '91) en ook niet met mijn beide racefietsen, daar heb ik 1 tot 2 cm ruimte over.
Nu zal de beschreven situatie zelden voorkomen, dus misschien maak ik mij druk om niets, maar zou een ontwerper van een fiets hieraan niet moeten denken ?
Wie heeft hier een mening over ?
P.S. Ik heb een redelijk normale schoenmaat, nl. 42

groeten,
Ed.
Ed-wf schreef:Hallo,

Heb onlangs een Koga Randonneur gekocht. Ben daar redelijk tevreden over, behalve over 1 ding :
Als ik de cranks horizontaal zet, en ik plaats mijn voet op een 'normale' manier op de pedaal, dan kan ik het stuur niet (over een flinke hoek) draaien zonder dat ik met het spatbord (net) de voorkant van mijn schoen ga raken. Dit heb ik niet met mijn oude hybride (Giant Expedetion van '91) en ook niet met mijn beide racefietsen, daar heb ik 1 tot 2 cm ruimte over.
Nu zal de beschreven situatie zelden voorkomen, dus misschien maak ik mij druk om niets, maar zou een ontwerper van een fiets hieraan niet moeten denken ?
Wie heeft hier een mening over ?
P.S. Ik heb een redelijk normale schoenmaat, nl. 42

groeten,
Ed.
Dat is de consequentie van grote wielen, spatborden en een niet al te grote framemaat.
Als je de fiets langer maakt, de balhoofdshoek erg lui maakt, of de cranks breder en korter neemt heb je er geen last van, maar dat fiets weer niet zo lekker
Dit is een bekend probleem, en iedere ontwerper denkt daar zeker over na. Het probleem is dat een frame een ingewikkeld compromis is. Als je dit echt wilt voorkomen, dan kan het best zo uitpakken dat de zit te lang wordt, of dat je alleen maar smalle bandjes kunt gebruiken. De vraag is dan wat je erger vindt. Bij kleinere framematen zoals voor veel vrouwen is dit een nog veel groter probleem. Het wordt dan al snel zinvol een ontwerp met kleinere (26 inch) wielen te overwegen, zeker als je ook nog echt dikke (50 mm) banden wilt gebruiken.
Wim
Als je daar de ruimte voor hebt kan je ook je spatbord wat dichter naar je voorband toe monteren :idea:
Hallo fietsers,

Bedankt voor jullie reakties. Ik realiseer mij dat dit een ingewikkeld probleem is, waarvoor geen eenvoudig antwoord bestaat. Ik ga proberen of ik het spatbord iets dichter op het wiel kan plaatsen, dat scheelt een halve cm, misschien is dat net genoeg.

Ed-wf