Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij keuze nodig! - Forum Wereldfietser

Hulp bij keuze nodig!

Hallo,

wat vinden jullie van deze fietsen? Alvast bedankt voor jullie feedback!

http://www.granvillebikes.com/Fietsen/C ... fault.aspx

http://www.norta.be/hybride/survival.htm

Groeten
In vind ze erg mooi en goed geprijsd. Vooral dat spaakpatroon spreekt mij erg aan. Met deze fietsen zul je veel over fietstechniek leren als je met bagage gaat fietsen.
De maatvoering van beiden is ook fantastisch :twisted:
Maar voor zo'n prijs is alleen tweedehands wat behoorlijks te koop, vrees ik... :cry:
Het is ook maar voor gewone fietstochten, niet voor fietsvakanties.

Welke van beiden zouden jullie nemen?
Bart123 schreef:Het is ook maar voor gewone fietstochten, niet voor fietsvakanties.
Welke van beiden zouden jullie nemen?
Degene die het lekkerste zit en waarvan de fietsenmaker om de hoek is. Als het weinig verschil uitmaakt de mooiste.
Leon
Ik zou geen van beide nemen, ook niet voor een kort tochtje. Het zijn allebei het soort fietsen waarvan je er veel ziet, zeker ook in Nederland, maar die eigenlijk geen plezier geven. Ze zijn zwaar met lompe aluminium frames, met matige onderdelen, waaronder weer zo'n goedkope verende voorvork die wel een kilo weegt maar niet echt veert, en fantasiewielen.
Ik weet nooit goed waarvoor je zulke fietsen nu eigenlijk kunt gebruiken. Ze zijn te kwetsbaar als stadsfiets, te slecht als serieuze vakantiefiets, en voor tochtjes vallen ze evenzeer door de mand. Voor dat laatste zou ik zelf kiezen uit een zogeheten audax/brevet fiets (dwz een soort comfortabele 'racefiets' voor de lange afstand, met wat bredere banden) als het je om vlotte sportieve ritten over asfalt gaat zonder veel bagage, of een leuke mountainbike als je door het bos wilt rijden.
Kortom, de zoektocht naar een goede fiets begint bij een zoektocht in jezelf: wat wil ik doen? Pas daarna komt de zoektocht naar een bijpassende fiets. Kijk voor vrij gewone en betaalbare fietsen waar wel door echte fietsers over is nagedacht eens op de site van het Duitse merk Fahrradmanufaktur.
Veel fietsplezier,
Wim
Wim schreef:Ik zou geen van beide nemen, ook niet voor een kort tochtje. Het zijn allebei het soort fietsen waarvan je er veel ziet, zeker ook in Nederland, maar die eigenlijk geen plezier geven. Ze zijn zwaar met lompe aluminium frames, met matige onderdelen, waaronder weer zo'n goedkope verende voorvork die wel een kilo weegt maar niet echt veert, en fantasiewielen.
Ik weet nooit goed waarvoor je zulke fietsen nu eigenlijk kunt gebruiken. Ze zijn te kwetsbaar als stadsfiets, te slecht als serieuze vakantiefiets, en voor tochtjes vallen ze evenzeer door de mand. Voor dat laatste zou ik zelf kiezen uit een zogeheten audax/brevet fiets (dwz een soort comfortabele 'racefiets' voor de lange afstand, met wat bredere banden) als het je om vlotte sportieve ritten over asfalt gaat zonder veel bagage, of een leuke mountainbike als je door het bos wilt rijden.
Kortom, de zoektocht naar een goede fiets begint bij een zoektocht in jezelf: wat wil ik doen? Pas daarna komt de zoektocht naar een bijpassende fiets. Kijk voor vrij gewone en betaalbare fietsen waar wel door echte fietsers over is nagedacht eens op de site van het Duitse merk Fahrradmanufaktur.
Veel fietsplezier,
Wim
Ik zou de fiets gebruiken als stadsfiets en voor tochten van max 100km. Ik moet natuurlijk ook naar budget kijken en wil max tot 750 euro gaan. Daarmee heb je inderdaad niet het beste materiaal, maar misschien wel voldoende voor wat ik ga doen?
Omdat je in Belgie woont denk ik dat de tochten ook stevig door de heuvels moeten kunnen gaan (ben net terug van een weekje Ardennen met mijn zoon). Dan denk ik eerder aan een derailleur fiets dan aan een fiets met een 7/8 speed naafversnelling. Ik zou eens kijken naar een Fahrradmanufaktur T 100 of T 300. Dat zijn echte fietsen, en naar ik begrijp ook in Belgie te koop. De belangrijkste verschillen zijn dat de T 300 betere remmen heeft en een betere naafdynamo dan de T 100, en ook verder onderdelen die langer mee zullen gaan.
Wim
Heb je ook op de fietsen gefietst? Een fiets kopen is volgens mij net zo iets als schoenen. Als je niet past dan is de kans op een miskoop levensgroot. Een fiets is behalve een verzameling onderdelen die je objectief met elkaar kunt vergelijken ook een ding wat je gewoon moet passen. Daarom is het volgens mij belangrijk om proefritjes te maken en het ding in je handen te hebben.

Verder moet je je goed afvragen wat je van een fiets verwacht. Als ik aan een 'stadsfiets' (ik woon in een dorpje, vandaar de haakjes) denk dan denk ik aan 20 kilo boodschappen, een fietskar met 1 of 2 bengels en een kleintje voorop. Die fiets moet tegen een stootje kunnen en wat er niet op zit kan ook niet stuk. Degelijke wielen en dragers en eigenlijk liever geen open ketting.
Zoek je niet de Ardennen en andere heuvels op dan zou ik op zoek gaan naar een degelijke fiets met een naafversnelling en niet teveel tierelantijnen in de vorm van geveerde vorken etcetera.

Fototoestellen, stofzuigers, computers en printercartridges koop ik op het net, fietsen, schoenen en broeken koop ik in een winkel waar ik gewoon even kan passen voordat ik iets koop.

Ga een aantal fietsenzaken bij langs en kijk eens wat voor fiets bij je past en kijk dan eens hoe ver je met je budget komt. Kom je er dan met je budget niet uit dan kun je ook altijd nog op marktplaats kijken, je kunt dan redelijk gericht zoeken. Uitzonderingen daargelaten gaat in fietsenland ookredelijk de spreuk op, alle waar is naar zijn geld...

Succes met je zoektocht
Ok, alvast bedankt voor de reacties.

Wat denken jullie dan van deze?

http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... ent#inhalt

Is dat dan betere prijs/kwaliteit? Zou ik hier achteraf een vlinderstuur kunnen opzetten?
Lijkt me al een stuk beter. :wink:
Echter deze fiets heeft wel een geïntegreed balhoofd. Als een balhoofdlager slijt moet je het frame vervangen ipv een lagercup.

Ik heb echter geen idee wat de verwachte levensduur van een geïntegreerd balhoofd is.
Frame vervangen bij een versleten balhoofdlager? :shock:
Ok, wat te kort door de bocht.

Geintegreerd balhoofdstel
Geintegreerde balhoofdstellen zijn nieuw, en dat betekent dat ongeveer iedere fabrikant zijn eigen lagers aanhoudt. Lagers kunnen verschillen in diameter (dat is gauw duidelijk) maar ook in de hoek van de aanschuining.
Diameters die je tegenkomt zijn 38, 38.5, 41, 41.5 en 44mm. Afschuiningen zijn 45° of 36°, en binnen- en buitenafschuining kunnen verschillen! Door de constructie (meestal slechte afdichting, kleine kogeltjes, heel weinig ruimte voor vet) hebben geintegreerde balhoofdstellen veel onderhoud nodig.

bron: http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm
Als ik zo vrij mag zijn, volgens mij hebben we het hier over een semi-geïntegreerde headset, dus met perscups in het frame verzonken en geen volledig geïntegreerd systeem... dus mocht je een lagerschaal hebben versleten kan hierin gewoon een neue set worden geperst. Bij een "echt" geïntegreerd systeem heb je geen ingeperste cup waardoor er bij een slechte afstelling/ speling/ slijtage een deel slijtage in je balhoofdsbuis optreed, en de betreffende lagers zijn een redelijke nachtmerrie om te vervangen, de gebruikte lagers blijken vaak per serie net ietsje anders te zijn waardoor spareparts idd lastig te vinden zijn.

in 1 1/8ste heb je kwa semigeïntegreerde cups volgens mij 3 maten dus dat zou nog te overzien moeten zijn.

Bas
:P Ha die Bas,

Dank voor je bijdrage.
Ik was misschien kort door de bocht maar ook zo gek nog niet.

Bij een volledig geïntegreerd balhoofdstel zijn er geen lagercups in het balhoofd.
Als er normaal gesproken schade optreed in de lagercups, dan treed deze bij een geïntegreerd balhoofstel op in de balhoofdbuis zelf. Volgens mij is dat een intregraal onderdeel van het frame.
Die Stevens lijkt al een héél stuk beter dan waar je eerst mee op de proppen kwam :) Die alu vork en geintegreerde balhoofdlagering zijn niet mijn favorieten, maar voor het doel waar je de fiets wilt gebruiken (en je budget) lijkt het een heel aardige optie.
Alternatief, vooropgesteld dat je niets tegen 2e hands hebt: een landgenoot van je heeft hier net zijn Stevens X8 Lite te koop gezet.
Drager(s) erop en eventueel spatbordjes en led lampjes.... Als het jouw maat is en als hij niet te ver uit de buurt woont om een proefritje te maken kon dat wel eens een aardige fiets zijn die ook nog duidelijk onder je budget kan blijven.
Dick Schuurman schreef:Die Stevens lijkt al een héél stuk beter dan waar je eerst mee op de proppen kwam :) Die alu vork en geintegreerde balhoofdlagering zijn niet mijn favorieten, maar voor het doel waar je de fiets wilt gebruiken (en je budget) lijkt het een heel aardige optie.
Alternatief, vooropgesteld dat je niets tegen 2e hands hebt: een landgenoot van je heeft hier net zijn Stevens X8 Lite te koop gezet.
Drager(s) erop en eventueel spatbordjes en led lampjes.... Als het jouw maat is en als hij niet te ver uit de buurt woont om een proefritje te maken kon dat wel eens een aardige fiets zijn die ook nog duidelijk onder je budget kan blijven.
Bedankt voor de tip, maar het frame is te groot voor mij (1m73)...anders zeker interessant.

Wat is die geïntegreerde balhoofdlagering eigenlijk? Ik zou misschien op termijn het stuur willen vervangen door een vlinderstuur, is dat dan moeilijker?

Groeten
Zie http://www.m-gineering.nl/techdex.htm voor balhoofden. Dit heeft in principe niets met het type stuur te maken. Wel zijn geintegreerde balhoofden altijd van het ahead type. Dat heeft voordelen, maar ook een groot nadeel: je kunt je stuur naderhand niet hoger zetten. Zorg dus dat de binnenbalhoofdbuis niet te kort wordt afgezaagd (of helemaal niet). Je kunt hem later altijd korter maken (langer wordt wat lastiger en duurder....). Maar goed, in principe zijn geintegreerde balhoofden niet zo'n goed plan, en al helemaal niet op een zwaar belaste vakantiefiets.
Wim
Ben net naar een verdeler van Stevens geweest. Hij had dat type niet direct staan, dus heb een, volgens hem, evenwaardige Sparta-fiets geprobeerd:

Hij zat wel goed en hij heeft mijn maat staan, zou de fiets voor 750€ krijgen. Is die even goed als de Stevens Primera Lite?

http://www.sparta.nl/BE/Fiets.aspx?Id=1249870

Hij gaat maandag in ieder geval bellen voor de levertermijn van die Stevens, maar waarschuwde me al dat het lang kan duren. Zelf wacht hij al 6 maanden op zijn eigen Stevens crossfiets.
Ik zou voor de stevens gaan. Zelf ben ik altijd heel tevreden geweest
van mijn Stevens. (al staat hij nu te koop)
Of kijk eens naar : http://www.fahrradmanufaktur.de/T100_Sh ... g_118.html
Deze zijn te koop bij http://www.lamaisonduvelo.be/nl/index.html