door
Wim » wo 06 mei, 2009 09:12
Ik zou geen van beide nemen, ook niet voor een kort tochtje. Het zijn allebei het soort fietsen waarvan je er veel ziet, zeker ook in Nederland, maar die eigenlijk geen plezier geven. Ze zijn zwaar met lompe aluminium frames, met matige onderdelen, waaronder weer zo'n goedkope verende voorvork die wel een kilo weegt maar niet echt veert, en fantasiewielen.
Ik weet nooit goed waarvoor je zulke fietsen nu eigenlijk kunt gebruiken. Ze zijn te kwetsbaar als stadsfiets, te slecht als serieuze vakantiefiets, en voor tochtjes vallen ze evenzeer door de mand. Voor dat laatste zou ik zelf kiezen uit een zogeheten audax/brevet fiets (dwz een soort comfortabele 'racefiets' voor de lange afstand, met wat bredere banden) als het je om vlotte sportieve ritten over asfalt gaat zonder veel bagage, of een leuke mountainbike als je door het bos wilt rijden.
Kortom, de zoektocht naar een goede fiets begint bij een zoektocht in jezelf: wat wil ik doen? Pas daarna komt de zoektocht naar een bijpassende fiets. Kijk voor vrij gewone en betaalbare fietsen waar wel door echte fietsers over is nagedacht eens op de site van het Duitse merk Fahrradmanufaktur.
Veel fietsplezier,
Wim