Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Therm-A-rest NeoAir Fast & Light - Forum Wereldfietser

Therm-A-rest NeoAir Fast & Light

Er is een nieuwe slaapmat van Therm A Rest de Neo Air. Dit is een slaapmat met een laag aan de onderzijde die de kou moet tegengaan en aan de binnenzijde een laag die lichaamswarmte moet vasthouden. De slaapmat moet opgeblazen worden. :oops:

Ik heb de mat bij Bever bekeken en het materiaal is erg dun. :shock:

Iemand ervaring mert deze mat?

Groet,
Edwin
Ik heb hier een tijdje geleden ook al over geschreven. Kort samengevat is deze mat vermoedelijk ongeveer net zo comfortabel als een Exped 7, maar ongeveer de helft lichter (totaal zo'n 430 gram i.p.v. 900 gram) en nog weer compacter. Daar staat tegenover dat hij veel minder goed isoleert dan een Downmat (R=2,5 i.p.v. R=5,9). Kortom, het lijkt de perfecte zomermat voor minder extreme omstandigheden. Ik ben erg nieuwsgierig naar praktijkervaringen.
Wim
Op mijn site staan m'n slaapbelevenissen met de mat. :lol:

O.a. dit: Het was behoorlijk koud ’s nachts (5 graden) en hij isoleert goed. Maar niet goed genoeg voor onder het vriespunt.
Bedankt voor de reacties.

De mat is licht, compact en dus makkelijk te vervoeren. Kamperen in de winter/ beneden het vriespunt doe ik niet (tenzij het onverwacht vriest zoals in de bergen). Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de slijtvastheid.

De mat is wel geschikt voor mijn gebruiksdoeleinden. Ik ga de mat dan ook aanschaffen en voor het eerst gebruiken tijdens de Tsjechie tocht.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

groet,
Edwin
Ook ik ben sinds kort helemaal weg van het nieuwe NeoAirmatje. Mijn vriendin wil er nu ook een. Mocht zij na een dag fietsen helemaal kapot zijn, dan vrees ik dat ik onze beide matjes op zal moeten blazen :? : 2x15=30 keer hard blazen!

Verder zie ik nog een bui hangen: wat te doen als zo'n matje lek raakt?
Volgens Therm-a-rest kan de NeoAir gerepareerd worden met de Fast & Light repair kit (zie hier; kit includes: (3) Alcohol Prep Pads, (6) Glue Dots™, and (6) Cover Patches). Deze blijkt echter (nog) nergens te koop te zijn (via internet alleen in Amerika). De reparatieset die door internetwinkels veelvuldig onder deze naam wordt verkocht, is niet de echte Fast & Light repair kit, maar de universele reparatiekit (deze: met lijm, spateltje en plakkers in diverse kleuren). Thermarest vermeldt echter uitdrukkelijk: For NeoAir and Trail Mattresses, use Fast & Light Repair Kit.

Worden we nu door de buitensporthandelaren belazerd :evil: of kan iemand garanderen dat een lek NeoAir matje toch met deze universele reparatieset gemaakt kan worden, uiteraard met behoud van de fabrieksgarantie? Of is de echte Fast & Light repair kit inmiddels al ergens te koop?
Wij hebben in de winkel al een tijd de echte Fast en Light kits. Dus ze bestaan wel degelijk. Dus je wordt niet door ons belazerd :lol:

Oh ja, de Neo Air matjes die zijn -bijna- overal in Nederland al uitverkocht.

Eric
Hoi,

Ben een koppel tegen gekomen die zo'n ding hadden. Inderdaad erg licht en dun. Zij deden na opblazen er nog een hoes om voor extra bescherming, omdat ze bang waren dat het makkelijk lek zou kunnen raken.
Mooi spul :)
Hoi,

Ik heb ook getwijfeld maar voorgaande reactie is nu precies de reden dat ik voor een downmat gekozen heb. Ik zou het toch steeds lastig vinden op dit matje te vertrouwen en ook gaan slepen met hulpstukken om mijn gebrek aan vertrouwen in te dekken.

Downmat; Erg comfortabel, betere isolatie, zwaarder, maar geen behoefte meer aan een "beschermhoes". Ik heb overigens ook een nachtje op een neoair gelegen. Het lag heel redelijk (downmat mi comfortabeler), maar voelt erg kwetsbaar. Misschien is hij dat niet hoor. Ik moet zeggen dat ik nog weinig (eigenlijk niets) over lekke neo-air's heb gehoord (en wel over downmat problemen).

Ik weet niet of dit wat bijdraagt. Succes.....