Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingpons. - Forum Wereldfietser

Kettingpons.

Leuk dat jullie ff een bakkie komen doen. Euhhh...pap, ik heb een nieuwe ketting met cassette gekocht...klussie voor je. Hmmm, gelukkig hadden ze het juiste gereedschap om de cassette te demonteren en een kettingpons.

De verse ketting was vergezeld van een "missing link", maar er moesten een paar schakels af. De kettingpons erop (een Tacks huppelepup) en ja, ik kwam dus kracht te kort om het pinnetje met de hand eruit te draaien.

Bahco en waterpomptang brachten uitkomst, om kracht te zetten. Ik bedacht me meteen dat me dit onderweg ook niet zou lukken, omdat ik domweg geen zwaar gereedschap meeneem natuurlijk.

Heb zelf in de zadeltas ook een Tacks huppelepup maar met hendeltje/hefboompje en geprobeerd thuis een stukje ketting te delen in de schuur. Ja...dat hendeltje is wel leuk, maar de andere kant van de pons moet je toch met de hand tegen houden.

En dat lukte me niet zonder er een bahcootje op te zetten. Iemand met dezelfde ervaring? Nou, een heel verhaal om een ketting te delen.

Moment Supreme... Wat is nu een werkbare kettingpons?
De Parktool CT5 doet het aardig.. maar ik vind de Topeak Super Chain Tool het handigst om mee te werken, met het slimme kettinghaakje.
I gebruik zelf ook de Park CT-5, compact, bom proef en ketting breken is een fluitje van een cent.

Groet,

Stijn
Senk joe :lol: ik zal beide gaan bekijken. Ik neem gewoon een stukkie ketting mee naar de winkel en probeer ze gewoon hihi.
Hoi,
Ik ben zelf heel gelukkig met mijn topeak alien tool voor onderweg. Dit is een compact deelbaar multitool. De kettingpons zit in het ene deel, in het andere een inbus die je op de pons moet zetten, zodat je wat moment hebt. Werkt altijd goed, gebruik m zelfs thuis vaak ipv m'n 'niet meeneem' pons. Oh ja, en je hebt natuurlijk een aantal ander handige tools meteen compact erbij, scheelt sjouwen :)

Roef
50er schreef:Tacks huppelepup ... kracht te kort om het pinnetje met de hand eruit te draaien.
Het helpt wel wat om de schroefdraad van de pons te smeren. Wellicht een test waard. Wat lagervet oid erop en een keer helemaal op en neer draaien. Het lijkt dan net zo zwaar te lopen maar als er kracht op komt gaat het toch wat lichter.
Leon
Gedaan Leon...helaas. Wel een goeie tip ook.
Het is de Topeak geworden van Ome Dirk!!

Wat ik al schreef...gewoon een stukkie ketting meegenomen en geprobeerd . Een "adviseur" van de winkel keek wel ff raar dat ik de tool uit de verpakking haalde en vervolgens het stukje ketting ging demonteren. Zei er toch niks van hihi.