Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Snelle stadsfiets met Schwalbe Marathon Racer 40-622 - Forum Wereldfietser

Snelle stadsfiets met Schwalbe Marathon Racer 40-622

Voor mijn stadsfiets zocht ik een snelle band met een voldoende lekbescherming. Ik ben uitgekomen bij de Schwalbe Marathon Racer 40-622 vouwband. Dit is een band met focus op snelheid.

De reden dat ik gekozen heb voor een bredere band van 40 mm i.p.v. de standaardbreedte van 37 mm is de lagere rolweerstand van bredere banden. Op de brede velg van een stadsfiets is de breedte van deze band 38mm, dat geeft nog geen serieuze problemen met de spatborden. Met deze breedte krijg je een beetje het balloonband effect. Een smalle band moet keihard worden opgepompt voor een lage rolweerstand. Maar de Marathon Racer 40-622 is ook nog snel bij een normale, comfortabele bandenspanning. Ik fiets veel in Maastricht waar veel hobbelige klinkerwegen zijn en hier is deze band ideaal. Met de Marathon Racer zweef ik fluitend iedereen voorbij, het snelheidsverschil met andere fietsenbanden is enorm. Op hobbelige wegen zijn bredere banden bovendien ook nog sneller dan welke band dan ook. Over de lekbescherming kan ik vanwege de weinig gereden kilometers nog geen oordeel geven.

Voorheen had ik op het achterwiel voor korte tijd een Schwalbe Marathon Plus 37-622 antilek band gehad. In tegenstelling met wat Schwalbe beweert dat deze band een lage rolweerstand heeft is mijn ervaring met deze band anders. Kon ik eerst gewoon in de hoogste, derde, versnelling fietsen, met deze band was dit praktisch niet meer mogelijk. De Marathon Plus remt merkbaar af. Dan verkies ik liever een snellere band met een lagere lekbescherming.
Ik gebruik nu twee maanden (25km/dag) de smalle marathon racers (30mm dacht ik, draad) op mijn woon/werk fiets en vind die in deze breedte ook erg comfortabel.

Je kan er inderdaad lekker op door peddelen, maar als je echt snel wil zijn, zijn pasela's of grand bois vermoedelijk een betere keus. Maar die zijn niet breder dan 30mm meen ik.

Ik heb nog niet lek gereden, maar ze hebben er ook pas ±1000km opzitten.

Ik had 50mm brede toptourings (26") en dat is geen vergelijk.

De keuze voor de draad versie ipv vouw heb ik gemaakt omdat het gewichtsvoordeel me niet zo boeide (tov de spullen die dagelijks mee moeten) maar heeft de vouw versie soms soepelere zijwangen? Ik dacht altijd dat het enige verschil tussen vouw- en draadbanden was dat bij vouwbanden de hieldraad van kevlar of vergelijkbaar spul gemaakt is ipv staal.

Sjors
Sjors schreef:Ik gebruik nu twee maanden (25km/dag) de smalle marathon racers (30mm dacht ik, draad) op mijn woon/werk fiets en vind die in deze breedte ook erg comfortabel.

Je kan er inderdaad lekker op door peddelen, maar als je echt snel wil zijn, zijn pasela's of grand bois vermoedelijk een betere keus. Maar die zijn niet breder dan 30mm meen ik.
Grand Bois is nominaal 30mm (31 op de velg) maar rijdt een stuk soepeler dan een 35 Marathon Racer
m-gineering schreef:
Sjors schreef:Ik gebruik nu twee maanden (25km/dag) de smalle marathon racers (30mm dacht ik, draad) op mijn woon/werk fiets en vind die in deze breedte ook erg comfortabel.
Je kan er inderdaad lekker op door peddelen, maar als je echt snel wil zijn, zijn pasela's of grand bois vermoedelijk een betere keus. Maar die zijn niet breder dan 30mm meen ik.
Grand Bois is nominaal 30mm (31 op de velg) maar rijdt een stuk soepeler dan een 35 Marathon Racer
Ik woon ook in Maastricht en Grand Bois en Pasela's ga ik hier zeker niet op mijn stadsfiets zetten. Daarvoor ligt er hier veel te veel glas en andere troep.
Leon
Stel ik zou anderhalve minuut sneller kunnen zijn op andere banden met een grotere lekkans dan zou ik, er vanuit gaande dat bandje wisselen 10 minuten (+5 minuten handen wassen voor ik aan het werk ga) kost, liefst één keer per week (2*1,5*5=15) extra lek mogen rijden op die snelle bandjes..

Maar zo werkt het natuurlijk niet ;)

Totdat ik een aparte mooi en slecht weer (of: zomer/winter) fiets heb, blijf ik dus nog maar even doorrijden op die marathon racers (sowieso moeten ze eerst versleten zijn voor ik ze vervang).

Op dat ene stuk op vrijdagochtend moet ik dan maar hopen dat ik zo scherp ben de uitgaans-glasscherven van donderdagavond te ontwijken.. :?
(volgens mij heeft wel/niet lekrijden het meest te maken met nat of droog weer, en niet met de hoeveelheid troep op de weg - uitzonderingen daargelaten)

Sjors
Ligfietsers zijn nogal fanatiek met rolweerstand. Een van hen heeft op zijn weblog beschreven hoe hij diverse 26 banden heeft getest op rolweerstand.

Marathon Racer scoorde bij hem ook hoog maar de Vredestein Perfect Moiree 54 kwam toch verder afgezien van de Super Moto. Maar die heeft nawelijks lekbescherming

Zie http://wimschermer.blogspot.com/2009_03_01_archive.html voor meer informatie