Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hele goedkope fiets voor vakantie in Frankrijk - Forum Wereldfietser

Hele goedkope fiets voor vakantie in Frankrijk

Hallo,

Mijn naam is Mark en ik ben nieuw op het forum. Deze zomer wil ik samen met een vriend de Groene Weg naar de Middellandse Zee fietsen. Het is onze eerste fietsvakantie.

Na een tijdje lezen op dit forum ben ik op zoek gegaan naar een tweedehands Koga (of Snel, etc) met een stalen frame (gebaseerd op mijn lengte 1.87m, framemaat 60). Helaas is het aanbod niet erg groot (ik houd voornamelijk marktplaats in de gaten). Uiteraard kan ik nog wel even geduldig zijn, aangezien ik nog een paar maanden heb.

Ik zie echter ook veel goedkopere fietsen die mij ook aantrekkelijk lijken. Dit zijn voornamelijk Giants of Gazelle's (Medeo, Expedition, New Century, ..) met een alu frame. Deze zijn nog makkelijk €200 goedkoper dan die paar (oudere) Koga's (€450?) die ik kan vinden. Uiteraard hebben de Koga's duurdere groepen, maar onze vakantieplannen lijken mij niet veeleisend aan de fiets.

Zouden dit geschikte fietsen zijn voor onze vakantie, of hebben Koga's nog echt wel belangrijke voordelen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!

Groeten,
Mark
Mark,

Ik heb nog een x2000 Giant staan mt.60, 4130 butted stalen frame, 28" wielen, lowrider oogjes op voorvork. geschikt voor canti's of v-brakes.
LX-crank 42-32-22. Nieuwe trekking wielen met LX-naven. Shimano 105 cartridge balhoofd.
Kan met plat stuur of racebocht, met race bocht schakel je dan met barend shifters, met plat stuur schakel je met xt-shifters (NOS-8spd). Lak is nog goed.
Heb evt. nog een tubus cargo achterdrager en evt. nieuwe spatborden. Al dit moois voor weinig.
PB sturen kan altijd
Het is wel geen antwoord op je vraag en als je een mooie goede fiets voor weing kan krijgen, zeg ik ga ervoor maar....Een fietsvakantie gaat ook op een gewone fiets hoor, ook al zou je anders denken als je dit forum leest. En het lijkt erop dat veel van de nieuwkomers deze gedachte overnemen.
Onze eerste vakanties o.a. in Marokko en Turkije hebben we op een gewone fiets ' gedaan' . In die vakanties kwamen we erachter wat we echt wilden en daarna hebben we geïnvesteerd in goede spullen.
@ Blanche:
De groene weg zo ik niet willen fietsen met een gewone fiets! Vorig jaar door de ardennen gereden en ik was wel erg blij met het kleinste verzet!


Een koga hoeft natuurlijk niet (al denk ik dat je je er geen bult aan zult vallen) maar een fiets met voldoende versnellingen om een beetje fatsoenlijk een berg op te komen kan ik wel aanraden.

Wat ook belangrijk is, past de fiets (kun je er een beetje lekker op rijden zonder na een dag overal pijn te hebben) en gaat ie niet zwabberen als je met volle bepakking gaat rijden. Er zijn best veel merken die voor trekking een goed model hebben (al vind ik koga wel ok, maar dat is heel persoonlijk).

Sjoerd
Kogaatje schreef:@ Blanche:
De groene weg zo ik niet willen fietsen met een gewone fiets! Vorig jaar door de ardennen gereden en ik was wel erg blij met het kleinste verzet!
/quote]
Wellus aan de zwarte zee kust in Turkije of in de anti atlas geweest? Daar klimt en daalt het ook erg. Gedaan met maar een paar versnellingen op een gewone hybride fiets van gazelle. Daarna kwamen pas de dure fiets met tig versnellingen, de dure tent, gps enzv. :wink: Maar goed zal dit draadje niet verder off topic trekken.
Een mooie vakantiefiets is natuurlijk fijn.
En er zijn genoeg mensen die met veel minder mooie fietsen de wereld rond zijn gefietst.

Een harde eis lijkt me dat je goede remmen hebt bergafwaarts. Dus geen rollerbracke of terugtraprem maar velgremmen.

Over versnellingen kun je redetwisten. Veel versnellingen is makkelijk omdat je op je eerste vakantie niet goed weet welk verzet voor jou nu het beste werkt. Op mijn vakantiefiets zitten 3*9 versnellingen. Ik gebruik er effectief misschien 5 echt vaak. Als je die verzetten op je fiets hebt zitten kom je dus waar je wezen moet. Minder comfortabel dan met 27 versnellingen, dat wel.

Waar leg je de norm?
Dat zal je zelf moeten bepalen.
Minimum eisen lijken mij:
De fiets moet passen.
De fiets moet technisch in goede conditie zijn.
De remmen moeten goed zijn.
De fiets moet jou en de bagage kunnen dragen.

Daarna ga je praten over comfort en dingen die voor jou een fietsvakantie leuk of leuker maken.
Ik ken de groene weg niet, maar ik ken de Gazelle Medeo Trekking wel (de mijne is een tijdje geleden gejat, misschien staat die nu wel te koop op marktplaats?)
Ik ben ermee naar Rome gereden. Gaat goed hoor. Met 3x9 versnellingen kom je de Splügen wel over.

Als je een route gaat rijden op asfalt, en niet van plan bent om brokken te maken, dan is zo'n Medeo voor een paar honderd euro prima. En misschien kan je er nog best een paar fietsvakanties mee doen.

De nadelen van de Medeo vond ik: het zadel (gemaakt van stukjes Pamela Anderson), de bagagedrager met al die rondingen en het geïntegreerde achterlicht en de slechte verkrijgbaarheid van onderdelen in het buitenland.
Dat laatste heb ik echt last van gehad op mijn laatste tocht: binnenband gescheurd, standaard gebroken en de schroefdraad van het balhoofd tot twee maal toe volledig weggesleten. Maar vervanging was er nauwelijks te vinden.
Iedereen bedankt voor jullie reactie!

@Pedalman Ik heb geprobeerd je een PB te sturen, maar het lijkt dat je die optie hebt uitgezet.

@Blanche De fietsen die ik vond zagen er niet uit als "normale" fietsen, maar meer als tourfietsen. Echter wel een stuk goedkoper dan een Koga, vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar de verschillen.

@Sjoerd en Catemaron, inderdaad de zit lijkt me erg belangrijk. Helaas kan ik niet het hele land over om tweedehands fietsen te proberen. Zou ik bijvoorbeeld bij de VakantieFietser langs kunnen ondanks dat ik daarna een tweedehands fiets zal kopen (ongetwijfeld zal ik wel genoeg andere benodigdheden daar kopen :) )?

@Elstar de groene weg bestaat voornamelijk uit D-wegen en jagerspaden (als ik het goed heb begrepen..). De gazelle zou dan wel geschikt zijn? Heb je de fiets met een vergelijkbaar model vervangen, of toch een ander model? Die onderdelen die je noemt lijken vrij standaard. Verwacht je dat een andere fiets (Koga of dergelijke) minder last zou hebben van dit probleem?
Jagerspad of jaagpad?
De laatste is een onverhard pad om trekschuiten door een kanaal te trekken. Dat zal prima gaan met een Medeo.

Ik vergelijk het met mijn huidige Santos. De onderdelen die daarop bevestigd zijn, zijn òf topkwaliteit, òf overal vervangbaar. Òf allebei.
Maar dat soort fietsen krijg je niet voor een paar honderd euro.

Ja, het lijken standaard onderdelen.
Maar je staat raar te kijken als...:
  • ... het balhoofd bijna niet te vervangen is. Behalve dan als er toevallig in een soort boerenbondsgebouw aan een fjord ooit een Nederlander al eerder het balhoofd heeft moeten vervangen van, juist ja, een Gazelle.
    En dan rijdt je rond met een tweedehands balhoofd.
  • ... als er geen vervangende binnenband te vinden is, omdat de velg 28" met Frans ventiel is en dat er Noorwegen in die maat alleen dunne racefietsbanden of dikke mountainbikebanden te krijgen zijn en je de fiets mee moet nemen om allerlei binnenbanden uit te proberen.
  • ... als de standaard het begeeft en niet te vervangen is omdat het bevestigingspunt op het frame geen andere standaard verdraagt


Gazelle is eenkennig in onderdelen.
Bij Batavus, Sparta, Giant en andere Hollandse merken vermoed ik dat ook.
De onderdelen van Koga zien er beter vervangbaar uit.

Och, zo'n standaard is wel te vervangen door een dikke eik. Binnenband hoort gewoon in je tas te zitten.
Zoiets als een balhoofd is wèl essentieel.

Ik denk dat je met een tweedehands Medeo goed door Frankrijk kunt rijden. Maar zorg vóór vertrek dat dat soort onderdelen goed zijn:
Balhoofd, trapas, naven, derailleur, enz ...
Je zal maar zonder zitten.
De Giant Expedition die in je rijtje staat is een goede fiets. Dit is echt bekende vakantiefiets die veel wereldfietsers hebben of hebben gehad. Ik heb er altijd met plezier op gereden en hem vorig jaar na 10 jaar vervangen door een Santos en gebruik hem nu als boodschappenfiets.
Let wel even op welke uitvoering je hier koopt omdat de expedition in de loop van de jaren ook wat verschillende uitvoeringen heeft gehad. Ga op zoek naar een Expedition zonder vering etc. en je zult er een goede fiets aan hebben om mee te beginnen. Dus niet deze:
Afbeelding

Maar deze:
Afbeelding
Giant Expedition is inderdaad een heerlijke fiets. Ik heb deze fiets voor EUR 130,- op Marktplaats gekocht en er heerlijke mee gefietst. Dat was in 2003 het was een model uit 1993. Veel vakantiefietsen zijn alleen voor een weekje of drie vakantie per jaar gebruikt dus nog best in goede staat.

Gewoon even blijven zoeken op Marktplaats e.d.
marckr schreef:Zou ik bijvoorbeeld bij de VakantieFietser langs kunnen ondanks dat ik daarna een tweedehands fiets zal kopen (ongetwijfeld zal ik wel genoeg andere benodigdheden daar kopen :) )?
Tuurlijk kan dat, en ze zullen je het ook niet kwalijk nemen als je binnenkomt. Ze zullen vervolgens hun best doen om je enthousiast te maken. Het is maar dat je het weet. :D
Leon (hier een verhaal over mijn vriendin's eerste - goedkope - vakantiefiets: http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen/khs.html)
Afbeelding

nog een keer dan.

mario
Ik zou zeggen, gewoon lekker marktplaats afstruinen en dan kom je vanzelf wel wat tegen. Ik zou wel zoeken naar een fiets met 3 voortandwielen, het aantal achtertandwielen is van minder belang en goede remmen. Verder zou ik iemand meevragen die een beetje kijk op het onderhoud van de fiets heeft om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt. Maar het allerbelangrijkste is dat de fiets goed fietst en jou lekker zit.

Succes!

PS: De groene route is een prachtige route en stelt behalve de genoemde tandwielen en goede remmen niet echt hoge of bijzondere eisen aan je fiets.
Het aantal versnellingen (3x7, 3x8 of 3x9) is niet erg belangrijk. Eigenlijk hebben alle hybrides (van goedkoop tot duur) met derailleurs ongeveer hetzelfde bereik. Het verschil zit in de omvang van de stapjes. Soms heeft het grootste achtertandwiel wat minder tanden dan je zou willen, maar dat kun je de eerste keer dat je moet vervangen gelijk veranderen.
Wat is verder belangrijk?
Goede remmen inderdaad, dus geen rollerbrakes maar v brakes of cantilevers.
Geen verende voorvork en al helemaal geen verende achterkant.
Staal is mooi voor het frame maar alu werkt ook.
Een goede achterdrager. Veel standaard dragers zijn heel brak. Je kunt er een nieuwe Tubus Cargo opzetten, of goedkoper een Blackburn EX.
Pasvorm is uiteraard van belang, en ook het zadel moet goed zitten. Je kunt jezelf op een nieuw geveerd Brooks zadel tracteren, want dat kun je altijd overzetten op een latere fiets.
Voor het overige gaat het vooral om de staat van onderhoud. Helaas hebben goedkopere merken wel de gewoonte op "onzichtbare" plekken als trapassen. trappers of balhoofdlagers te bezuinigen. Op www.m-gineering staat een checklist van punten die bij de aanschaf van een oudere fiets van belang zijn.
Als er nieuwe banden op moeten, kies dan voor een goede betaalbare band als de gewone Schwalbe Marathon in de breedste maat die nog past (42 mm op veel hybrides). Vervang alle kabels (tenzij dat echt net gedaan is) en monteer de volgende keer Koolstop salmon remblokjes.
veel plezier,
Wim
marckr schreef: Zou ik bijvoorbeeld bij de VakantieFietser langs kunnen ondanks dat ik daarna een tweedehands fiets zal kopen (ongetwijfeld zal ik wel genoeg andere benodigdheden daar kopen :) )?
Je kunt je laten opmeten. Overigens ook bij andere winkels. Het is geen hightech. Bij mij in het boerendorp deed de lbs het ook. Na sluitingstijd en op zolder. Dat dan weer wel. :P

In eerste instantie heb je aan de framemaat (framehoogte en framlengte) genoeg om op marktplaats te kunnen zoeken. Wanneer je wat lichaamsmaten opgeeft zijn er genoeg forumleden die je jouw framemaat kunnen vertellen. Daarna is het een kwestie van afkijken van de fietsverhuurbedrijven. Ofwel een verstelbare stuurpen en uitproberen wat lekker zit. Wanneer je eventueel gekraak van de verstelbare stuurpen zat bent, vervang je deze door een vaste stuurpen. Je weet nu proefondervindelijk welke stuurpen je hebben wilt. Overigens als je kunt kiezen dan biedt een conventioneel balhoofdstel gemakkelijker hoogteafstelling dan een Ahead balhoofdstel. Maar ja, Ahead is nu eenmaal mode tegenwoordig.
Zoals OP al aangeeft 1,87m, 60cm framehoogte.
Empirisch bepaald geeft deze framehoogte bij opgegeven lichaamslengte al eeuwenlang geen problemen.
Overigens is mijn ervaring dat de lokale lbs (doorgaans)niet al te deskundig is op het gebied van iemand goed op de fiets zetten.
Bedankt iedereen voor jullie reacties! Ik heb op een aantal advertenties gereageerd en zal kijken of ik vandaag tijd heb om even bij de Vakantie Fietser naar binnen te stappen.
Hier staan er ook een paar. Weet niet waar je woont, maar wel dat dit een winkel is met een hele goede reputatie. Zeg maar de vakantiefietser van het oosten.... :wink: .
http://www.xycletracx.nl/tweedehands-trekking-bikes.php
:lol: