Additionally, paste this code immediately after the opening tag: van VSF T400 Rohloff naar Idworx ER, - Forum Wereldfietser

van VSF T400 Rohloff naar Idworx ER,

Hallo allemaal,

met pijn in mijn hart is mij een bod gedaan dat ik niet kon weigeren. Mijn zwager heeft aangeboden mijn 1 jaar oude Fahhradmanufaktur te willen hebben en heeft mij een nieuwe Idworx easy rohler ervoor teruggegeven. Ongelooflijk maar tis echt waar, en ik ben door de knieen gegaan :oops: .

Ervaring VSF:
handvaten vervangen door ergon handvaten;
na 2.500 km rigida sphinx achtervelg vervangen door een exal sp 19;
na 4.000 km de trapascartridge BB UN 25 vervangen door de BB UN 54;
chainglider bevalt eigenlijk niet vanwege aanlopen op de achternaaf.

Maar los van deze akkefietjes, op moment van de wissel was de fiets helemaal top en ben er nog steeds lyrisch over (de fiets, niet de wissel).

Heb nu ruim 4 maanden de Easy Rohler en moest wel even wennen aan de 28" wielen. Heb er ook ivm woon- werkverkeer de kettingkast bijgenomen. Hoewel ik het prijsverschil met de VSF nog erg hoog vind, ben ik het wel meer gaan begrijpen. De fiets beschikt toch wel over een buitengewone schoonheid, en, er is goed nagedacht over de combi van onderdelen en afwerking, het is gewoon allemaal erg mooi. Er is eigenlijk niet iets aan die fiets wat ik zou willen veranderen (nou ja het Terry zadel heb ik eraf gedaan, zit nu een SR respiro sport op, een onverwacht buitengewoon lekker zittend zadel). Met name de firmtech remmen zijn een stuk makkelijker afstelbaar dan de normale HS 33.

Twee hele kleine minpuntjes:

de bidonnokjes zitten wat dicht op elkaar, igv gebruik van een zefal bidonhouder is er te weinig ruimte voor twee bidon(houders). Oplossing is een type bidon houder te installeren waarbij het schroefgat dicht aan de onderkant zit;

de rigida darim velgen met carbondeeltjes, remmen bij droog weer subliem, maar remmen bij nat weer resulteert in een kortstondig sterk schokken van het voorwiel net voordat je stilstaat.

Heb overigens hierover gemailed naar Idworx en heb vrijwel direct antwoord op mijn vragen gehad, goede after sales dus daar.

Ik wil iedereen op dit forum nog eens bedanken. Jullie bijdragen hebben uiteindelijk geleid tot de aanschaf van mijn eerste reisfiets en tot aanzienlijke vergroting van mijn inzichten in fietstechniek waar ik nog dagelijks de vruchten van pluk. Ben nu mijzelf aan het storten op de noodzakelijk camping gear!!

Desalniettemin nog 1 vraag:

op de linkercrank van de Truvativ Stylo zit een crankbout die geborgd wordt door een moer. Als je een 8mm inbussleutel in de crankbout steekt trek je de crank van de as. Op de amerikaanse MTB forum lees ik vaak dat dit type crankstel nog wel eens los raakt. Dus ik wil het nodige gereedschap in mijn kistje hebben. Voor de borgring heb je een 16 mm inbus nodig (liefst een bit voor de momentsleutel, ik heb er inmiddels 2), maar waar kan je zo'n 16 inbus voor een ratel/momentsleutel los kopen? Heeft iemand een link?

groeten Walter B.
Walter B. schreef: op de linkercrank van de Truvativ Stylo zit een crankbout die geborgd wordt door een moer. Als je een 8mm inbussleutel in de crankbout steekt trek je de crank van de as. Op de amerikaanse MTB forum lees ik vaak dat dit type crankstel nog wel eens los raakt. Dus ik wil het nodige gereedschap in mijn kistje hebben. Voor de borgring heb je een 16 mm inbus nodig (liefst een bit voor de momentsleutel, ik heb er inmiddels 2), maar waar kan je zo'n 16 inbus voor een ratel/momentsleutel los kopen? Heeft iemand een link?

groeten Walter B.
De ring met het sw16 gat is geen borgmoer maar de ring van de one key release. Als je de crankbout losdraait duwt deze tegen deze ring om de crank van de as te schuiven. Grote onzin om die met een momentsleutel vast te gaan zetten, zo vast dat je hem niet verliest, maar niet zo vast dat je het aluminium lelijk maakt is goed genoeg. Steek er een 16mm boutkop half in en zet een steeksleutel op het nog uitstekende deel.

Wil je hem desondanks met een momentsleutel vastzetten dan moet je een adapter maken: M10 inbusbout en daar een 16mm moer op vastschroeven. Een 1/4" bitje naar 8mm inbus is wel te vinden

http://www.sram.com/_media/techdocs/200 ... 5-r5-e.pdf
Hoi Walter

Gefeliciteerd met je aanwinst.
Walter B. schreef:
de rigida darim velgen met carbondeeltjes, remmen bij droog weer subliem, maar remmen bij nat weer resulteert in een kortstondig sterk schokken van het voorwiel net voordat je stilstaat.

Heb overigens hierover gemailed naar Idworx en heb vrijwel direct antwoord op mijn vragen gehad, goede after sales dus daar.
Aangezien ik dezelfde fiets heb met het zelfde euvel mbt remmen in nat weer ben ik nieuwsgierig naar de reactie van de aftersales van Idworx. Zou je hun reactie hier kunnen plaatsten mbt dit punt?

Alvast dank

Groet Peter
Hi Marten,

bedankt voor je zoveelste goeie opmerking. Inderdaad, je hebt me weer met mijn beide poten op de grond c.q. pedalen gezet door mij van mijn Nm-dwangneurose af te helpen :wink: .

gr Walter
Aangezien ik dezelfde fiets heb met het zelfde euvel mbt remmen in nat weer ben ik nieuwsgierig naar de reactie van de aftersales van Idworx. Zou je hun reactie hier kunnen plaatsten mbt dit punt?

Alvast dank
Hi Peter,

uiteraard!! Hieronder kopie antwoord.

Beste Walter,
Het rem'probleem' kennen we. Tussen de carbondeeltjes op de velg blijft wat water achter, waardoor het remmen wat schokkend gaat. De remprestaties in nat zijn overigens wel beter bij de CSS-velg en daarom nemen we het effect er bij. Dat betekent niet dat we niet op zoek zijn naar een oplossing. Of en wanneer we die gaan vinden durf ik niet te zeggen.


Gr Walter
Walter B. schreef:Tussen de carbondeeltjes op de velg blijft wat water achter, waardoor het remmen wat schokkend gaat. De remprestaties in nat zijn overigens wel beter bij de CSS-velg en daarom nemen we het effect er bij. Dat betekent niet dat we niet op zoek zijn naar een oplossing. Of en wanneer we die gaan vinden durf ik niet te zeggen.[/i][/color]
Zal nog wel even duren: eerst moeten ze er achter komen dat carbon en carbide niet hetzelfde is :D :D :D
Walter

Bedankt voor je reactie. Helaas nog geen oplossing dus.
m-gineering schreef: Zal nog wel even duren: eerst moeten ze er achter komen dat carbon en carbide niet hetzelfde is :D :D :D
Nog een geluk dat men het niet over Carbid heeft. Met een beetje water erbij kan dat een leuk effect geven :D :D :D
PeeWee schreef:Walter

Bedankt voor je reactie. Helaas nog geen oplossing dus.
m-gineering schreef: Zal nog wel even duren: eerst moeten ze er achter komen dat carbon en carbide niet hetzelfde is :D :D :D
Nog een geluk dat men het niet over Carbid heeft. Met een beetje water erbij kan dat een leuk effect geven :D :D :D
Carbid is ook een (calcium)carbide, maar dan zou het beschreven effect met een beetje regen snel over moeten zijn!
Nog even een ervaringsreactie meedelen in verband met dit oude draadje. Vandaag in nat weer gereden en geremd, maar nu met de groene Magura remblokken. Deze blokken bestaan uit een zachter compound dan de grijze Magura's. In ieder geval vandaag geen last van trillen en schokken in het stuur bij bijna stilstaan tijdens het remmen met die Darim-velgen(die er na bijna 12000km nog overigens prima uit zien). Wellicht toch een slijtvastere velg dan "standaardvelgen".

gr Walter
Walter B. schreef:Hallo allemaal,

Ervaring VSF:
handvaten vervangen door ergon handvaten;
na 2.500 km rigida sphinx achtervelg vervangen door een exal sp 19;
na 4.000 km de trapascartridge BB UN 25 vervangen door de BB UN 54;
chainglider bevalt eigenlijk niet vanwege aanlopen op de achternaaf.
Ik heb ongeveer dezelfde ervaring achter de rug met m'n T400, het achterwiel heb ik te vroeg moeten vervangen(oook 'n rigida sphinx), en de handvaten.

Maar de BB UN 25 heb ik nog niet moeten vervangen. Wat was er mis mee, gewone slijtage of iets ernstiger.

willem
Ik heb inmiddels een Easy Rohler, laatste reactie ging over het schokken bij remmen vlak voordat je stilstaat agv combinatie Darim velgen en water. Ik denk, laat ik min ervaring even delen met de groene Magura's, slijten wel harder, maar wel meer remcomfort.

De kapotte BB UN 25 was gewoon een gevalletje van pech. Wellicht in de fabriek niet goed in elkaar gezet, overigens wordt de VSF T400 R nu standaard geleverd met Exal velgen, de Rigida Sphinx zijn gelukkig history.

De handvatten waren destijds van die gelijmde en van slap rubber. Ook dat heb ik destijds al opgeleukt met Ergon's die je kunt zekeren met een schroef. Fahrradmanufaktur heeft ook hiervan geleerd en, naar ik meen, wordt de T400 al standaard met Ergon's geleverd.

Overigens wel een retegoeie scherpgeprijste fiets die T400!!! Ik zou hem eigenlijk er weer graag bij willen hebben!!

gr Walter