Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met handen na fietstocht ... - Forum Wereldfietser

Problemen met handen na fietstocht ...

Beste wereldfietsers,

Ik ben vrijdagnamiddag thuisgekomen van een fietsvakantie. Het regende helaas en de wind voelde erg koud aan. Natuurlijk, na 130 km was ik doornat en had het koud. Had problemen om mijn vingers fatsoenlijk te bewegen, laat staan om er kracht op te zetten ..
Nu, dat maak ik wel vaker mee, meestal gaat dit na enkele uren opwarmen wel beter.

Maar het is zondagavond en ik heb weinig gevoel in mijn linkerpink en ringvinger. Ik kan ze normaal bewegen. Maar mijn rechterpink en ringvinger kan ik niet meer bewegen als voorheen. het lijkt wel alsof ze kromtrekken want ik kan ze niet uit eigen kracht niet meer strekken

Het is eigenaardig dat er aan beide handen wat scheelt, en aan dezelfde vingers. Dat heeft ook waarschijnlijk het meeste last gehad van de kou ...
Pijn heb ik niet.
Wat is er aan de hand? (woordspeling :roll: ) Heeft iemand dit nog meegemaakt? Gaat dit weg?


Groetjes,
Cedric
C-Viper schreef:Beste wereldfietsers,

Ik ben vrijdagnamiddag thuisgekomen van een fietsvakantie. Het regende helaas en de wind voelde erg koud aan. Natuurlijk, na 130 km was ik doornat en had het koud. Had problemen om mijn vingers fatsoenlijk te bewegen, laat staan om er kracht op te zetten ..
Nu, dat maak ik wel vaker mee, meestal gaat dit na enkele uren opwarmen wel beter.

Maar het is zondagavond en ik heb weinig gevoel in mijn linkerpink en ringvinger. Ik kan ze normaal bewegen. Maar mijn rechterpink en ringvinger kan ik niet meer bewegen als voorheen. het lijkt wel alsof ze kromtrekken want ik kan ze niet uit eigen kracht niet meer strekken

Het is eigenaardig dat er aan beide handen wat scheelt, en aan dezelfde vingers. Dat heeft ook waarschijnlijk het meeste last gehad van de kou ...
Pijn heb ik niet.
Wat is er aan de hand? (woordspeling :roll: ) Heeft iemand dit nog meegemaakt? Gaat dit weg?


Groetjes,
Cedric
Je zal de zenuwen in je handen wel aardig te grazen genomen hebben. Gaat met rust vast wel weer over, maar ik ben ervaringsdeskundige, geen dokter :D .
Volgende keer een beter stuur, een betere zit, betere handschoenen en minder stress moet helpen
m-gineering schreef: Volgende keer ..., betere handschoenen en ...
Ik vraag me nog steeds af wat de handschoenen nu precies doen?
Ik voel wel tintelingen in de handpalmen als ik lang in dezelfde houding zit en of dit verholpen kan worden met handschoenen.
C-Viper schreef:Nu, dat maak ik wel vaker mee
Negeer de volgende keer signalen van je lichaam niet. kennelijk hebben deze keer wat zenuwen wel erg lang knel gezeten. Ik vind het al meer dan genoeg als eens één pink lichtjes begint te tintelen. Dat is het moment om actie te ondernemen.
Deze keer was het extra koud, extra nat en je wilde extra graag naar huis.
Hou je handen warm en beweeg de vingers en masseer voorzichtig. Als het over een paar dagen niet over is ga je naar de dokter.
Beterschap,
Leon
HansvanderVeeke schreef:
m-gineering schreef: Volgende keer ..., betere handschoenen en ...
Ik vraag me nog steeds af wat de handschoenen nu precies doen?
Ik voel wel tintelingen in de handpalmen als ik lang in dezelfde houding zit en of dit verholpen kan worden met handschoenen.
kou is nergens goed voor, en kussens verdelen de druk. En je moet nooit lang in dezelfde positie zitten maar vaak van greep verwisselen.
Bedankt allemaal voor de snelle antwoorden.

Met 'dat maak ik wel vaker mee' bedoelde ik dat ik een doorwinterde fietser ben. In de winter is het bijna niet mogelijk om je handen na een fikske fietstocht warm te houden, zelfs met dikke handschoenen. Tintelingen zie ik daarom niet als een waarschuwing.
Maaarrr dat zou ik vanaf nu dus beter wél inzien.
Ik droeg die vrijdag wel fietshandschoenen en ik verander m'n handen toch vaak van positie.

Ik hoop maar dat het betert. Het is geen ramp maar ik trek er wel een les uit ... In al die jaren en tienduizenden km's die ik al gefietst heb, heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Ik heb het eens nagevraagd bij mijn wandelende encyclopedie en waarschijnlijk heb je een 'bilaterale ulnaropathie'. (geklemde zenuw ter hoogte van pols of elleboog). Moet spontaan beteren, best is buigen van arm of pols te vermijden. Eigenlijk zou je best eens een neuroloog raadplegen (uitvoeren van electromyografie), dixit de neuroloog.

Maar kom zolang de benen vrijwaard blijven kun je alles nog doen hé
Groeten
lamaes schreef:Ik heb het eens nagevraagd bij mijn wandelende encyclopedie en waarschijnlijk heb je een 'bilaterale ulnaropathie'. (geklemde zenuw ter hoogte van pols of elleboog). Moet spontaan beteren, best is buigen van arm of pols te vermijden.
Ik heb het ook ooit gehad (in een grijs verleden); het ging na verloop van tijd (2 weken) vanzelf over (forceren werkt niet). Ik kon m'n twee buitenste vingers in m'n rechterhand niet meer buigen; daarna altijd met handschoenen gefietst en er nooit meer last van gehad.
Ulnaropathie ... Na het even opgezocht te hebben op internet lijkt het er verdacht veel op! Ook daar zegt men dat de klachten soms vanzelf verdwijnen.
Een bekende kwaal van lange-afstandsfietsers is dit echter niet ...

Ben dan toch 'blij' dat er hier nog iemand is die dit meegemaakt heeft. En maar goed dat het zo verdwenen is!

Groeten,
Cedric
Ik heb ook zoiets gehad tijdens mijn fietstocht naar Lourdes. Kon het dopje niet meer van mijn ventiel draaien! Het heeft weken geduurd voor ik weer volledig het gevoel en kracht terug had. Let nu beter op, maar het blijft gevoelig. Fiets nooit zonder handschoenen en probeer vaker te verpakken maar heb de juiste houding nog niet.
Nog een berichtje van mijn kant:
We zijn nu 17 dagen verder en de klachten zijn licht verbeterd. Ik kan mijn handen en vingers weer normaal gebruiken, ookal is het nog steeds niet zoals het vroeger was. Bij de minste koude die erop komt verergeren de symptomen. Steeds warme handschoenen dragen - ook nu nog - zijn het antwoord!

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Toen ik van mijn Lente trektocht terug nar huis fietste, heb ik veel regen gehad. Ik trek dan mijn gortex handschoenen aan, wind en water dicht, warm en een heerlijk kussen voor je handen aan het stuur.

mario
VIPER's concept schreef:Nog een berichtje van mijn kant:
We zijn nu 17 dagen verder en de klachten zijn licht verbeterd. Ik kan mijn handen en vingers weer normaal gebruiken, ookal is het nog steeds niet zoals het vroeger was.
Gewoon nog wat geduld; plotseling is het echt weg (is ook afhankelijk van de mate van beknelling) !!
mario schreef:Toen ik van mijn Lente trektocht terug nar huis fietste, heb ik veel regen gehad. Ik trek dan mijn gortex handschoenen aan, wind en water dicht, warm en een heerlijk kussen voor je handen aan het stuur.

mario
Mario,

Wat voor handschoenen zijn dit? Heb je een linkje naar het type?
Hij bedoelt vast goretex, dat is een materiaal. Zie www.gore-tex.nl
:lol:
Marjan1 schreef:Ik heb ook zoiets gehad tijdens mijn fietstocht naar Lourdes. (...) Fiets nooit zonder handschoenen (...)
En misschien ook nooit meer naar Lourdes? Daar verwacht je toch 'genezing'? :oops: :wink: :o :D :lol:
Iris-in-Zwolle schreef:Hij bedoelt vast goretex, dat is een materiaal. Zie http://www.gore-tex.nl
:lol:
De handschoenen die ik hier zie, zijn meer voor skieen of motorrijden.
Lijkt me wat zwaar voor fietsen.
Vandaar dat ik naar merk en type vraag.
HansvanderVeeke schreef:
Iris-in-Zwolle schreef:Hij bedoelt vast goretex, dat is een materiaal. Zie http://www.gore-tex.nl
:lol:
De handschoenen die ik hier zie, zijn meer voor skieen of motorrijden.
Lijkt me wat zwaar voor fietsen.
Vandaar dat ik naar merk en type vraag.
En deze dan? http://www.gorebikewear.nl/remote/Satellite/MenGloves
Gewoon een kwestie van googlen :wink: .
Gezien het die twee vingers betreft (ik heb het zelf ook maar dan rechts en ik weet niet wat ik er aan moet doen... dacht dat het aan mijn stuur lag) gok ik dat het de Nervus Ulnaris is die afgekneld heeft gezeten. Deze zenuw is verantwoordelijk voor de pink en ringvinger.

Ik had dit aan de rechterkant na 60km gefietst te hebben, en s'nachts pijn in de onderarm over de hele lengte (niet kunnen slapen in mijn tentje), de dag erna nog eens 85km gefietst en dat was te veel. Mijn pink en ringvinger wel kunnen bewegen (spieren zijn OK) maar een week lang geen gevoel gehad (nervus ulnaris).

Tsja, wat te doen ... ik weet het ook niet maar ben wel benieuwd naar een oplossing. Handschoenen e.d. helpen volgens mij niet, de kans is groot dat het in je schouder, nek of elleboog zit. Je kunt deze zenuw in de elleboog laten omleggen maar dat is wel een erg drastische maatregel. Bezoek de neuroloog eens?
Michael W schreef:
VIPER's concept schreef:Nog een berichtje van mijn kant:
We zijn nu 17 dagen verder en de klachten zijn licht verbeterd. Ik kan mijn handen en vingers weer normaal gebruiken, ookal is het nog steeds niet zoals het vroeger was.
Gewoon nog wat geduld; plotseling is het echt weg (is ook afhankelijk van de mate van beknelling) !!
Geduld is het juiste woord. Regeneratie van een zenuw die gekneld heeft gezeten, en waarbij niet alleen gevoelloosheid maar ook krachtverlies (verlamming) het gevolg waren, gebeurt a rato van 1mm per dag.
17 dagen, dat is ...euh, ja, 1,7cm :wink: .... Wees dus niet verbaasd dat het even (weken, of maanden !) eer alles terug is zoals voorheen.