Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bob vs Radical Cyclone - Forum Wereldfietser

Bob vs Radical Cyclone

We zijn aan het rondkijken naar een kar achter onze (Santos) tandem met Rholoff-naaf. Nu zijn er denk ik 2 serieuze opties: De Bob en de Racical Cyclone.
Voorlopige doel is fietsvakanties in Europa, in combi met de trein.

Wat is wijsheid? Zeker ook t.o.v. het verschil in prijs, toch al snel 199 (Bob) vs 439 (Cyclone)

AfbeeldingAfbeelding

http://www.bikes-exclusive.nl/product_view.php?id=129
http://www.radicaldesign.nl/nl/producte ... .php#specs

Tips, ideeën etc welkom!
Ik zou toch ook eens kijken naar de Extrawheel: http://www.extrawheel.com
Zelf hebben we jarenlang gereden met een tandem met de door Challenge voor Bever gemaakte voorganger van de Cyclone. Dat ging uitmuntend. Zelf zou ik achter een tandem niet gauw een eenwieler hangen. Bij een eenwieler moet het frame de kar overeind houden, en bij een tweewieler doet de kar dat zelf. Het frame van een tandem moet meestal toch al vrij hard werken, en met een Bob erachter moet de tandem echt heel goed stijf zijn. Ook het achterwiel krijgt het harder te verduren bij een eenwieler. Het laatste voordeel van een tweewieler is dat je er meer op kunt laden, en dat is bij een tandem niet verkeerd: ik had de bagage liever op de kar dan in tassen op de tandem. Die Challenge kar spoort misschien iets minder mooi bij echt off road rijden, maar op gewone onverharde paden ging het prima. Ook in snelle afdalingen ging alles prima. Vor mij zou de keus duidelijk zijn, maar ik weet dat anderen tevreden zijn over hun Bob achter de tandem.
Wim
.... in combi met de trein....
Een bob met tandemlading aan- en afkoppelen of de trein in rijden, is een probleem van een geheel andere grootteorde dan hetzelfde met een tweewielertje

Naast een Radical is een Vitelli camping ook een optie
Volgens mij staat er een test tussen die twee in Bike&Trekking. Bij een beetje boekenwinkel wel te krijgen.
Op de foto staat overigens geen BOB trailer. Het is een goedkopere kloon, opvouwbaar en zwaarder. Heet Bobo Carrier of zoiets. Die is op dit forum als eens eerder langs gekomen.
Zelf heb ik wel de originele BoB Yak en die bevalt in combinatie met een mtb prima.
Jan Eleveld schreef:Zelf heb ik wel de originele BoB Yak en die bevalt in combinatie met een mtb prima.
Zo fiets ik ook al sinds 2002 en dat bevalt echt perfect. Zeker met die waterdichte tas, al was het pakken eerst wel even wennen (ik was gewend aan 2 achtertassen en 2 lowriders en elke tas had zo zijn vaste indeling). Voor mijn papieren en camera heb ik nu wel een kleine stuurtas aangeschaft. Als we ergens een weekend bleven, hebben we de Yak (zonder tas) wel gebruikt als boodschappenkar voor 6 personen... :wink: ).

:lol:
Een Bob achter een mtb lijkt me prima, en daar is het ding ook voor bedacht. Achter een tandem is toch heus een wat ander verhaal, net als achter een lichter race of brevet frame.
Wim
Bedankt voor alle reacties! Daar kunnen we wat mee.
We sparen dan waarschijnlijk maar even verder voor een dubbel-wiels.
Wim schreef:Een Bob achter een mtb lijkt me prima, en daar is het ding ook voor bedacht. Achter een tandem is toch heus een wat ander verhaal, net als achter een lichter race of brevet frame.
Wim
Hoezo is het "een wat ander verhaal" achter een tandem? Wij rijden sinds 2003 met een Bob Yak achter de tandem. Het eerste jaar een Cannondale MT3000, daarna een Santos zoals de vraagsteller hier ook heeft. Nu hebben wij geen ervaring met tweewielige karren, maar van die Bob Yak voelen wij niets negatiefs. Ja, je voelt het gewicht maar dat moet nou eenmaal altijd de berg op 8)

Afbeelding

Voordat we de Bob kochten reden we met vier achtertassen en een kanozak. Per saldo hadden we toen meer bergruimte dan in de huidige indeling. Door de tent buiten op de Yak-tas te binden hebben we dat grotendeels weer opgelost.

De frames van tandemmerken zoals Santos of Cannondale of Avaghon of <vulmaarin> zijn naar mijn onbescheiden mening allemaal geschikt om er een Bob of andere kar achter te hangen. Bij een zware stoker en/of 700c-wielen lijkt het mij zelfs de aangewezen manier om het achterwiel minder zwaar te belasten.
Iris-in-Zwolle schreef:... , al was het pakken eerst wel even wennen (ik was gewend aan 2 achtertassen en 2 lowriders en elke tas had zo zijn vaste indeling).
Van iemand anders geleerd: voor de keukenspullen neem je een Curverkrat waar je de verstevigingsranden grotendeels afsnijdt/-vijlt. Dan hebben in elk geval die spullen een eigen stevige opbergplaats - handig voor als je wat kwetsbare levensmiddelen bij je hebt die je niet door je hele Yak wilt hebben. Door deze krat in het midden van de tas te plaatsen heb je ook een soort van voor- en achterbak; wij stoppen daar kleding in die weer is verpakt in kleine stouwzakjes. Niet voor de waterdichtheid van die zakjes, maar voor het overzicht. Kleine rommeltjes ertussen, tas dichtrollen, tent erop binden en klaar.

Ach ..... als ik dit zo schrijf krijg ik ernstig zin in de fietsvakantie ..... nog even wachten tot begin juli :wink:
Marten schreef:
Iris-in-Zwolle schreef:... , al was het pakken eerst wel even wennen (ik was gewend aan 2 achtertassen en 2 lowriders en elke tas had zo zijn vaste indeling).
(..) Door deze krat in het midden van de tas te plaatsen heb je ook een soort van voor- en achterbak; wij stoppen daar kleding in die weer is verpakt in kleine stouwzakjes. (...)
Ik heb inmiddels ook een vaste indeling 'ontwikkeld', inderdaad kleding in zakjes (ik gebruik daarvoor van die dunne nylon rugzakjes, die kunnen ook nog eens ergens anders voor gebruikt worden; en een linnen tasje wat dan 's avonds weer als hoofdkussen dient met mijn fleece erin :wink: ) en de losse spullen om alles op te vullen. Bij mij gaat alles in de tas (ook tent, 'stoeltje' etc.). Ik houd niet van losse dingen boven op. Blijft er nog een nadeel: als het regent moet je heel snel de tent uit de tas halen, want anders wordt alles nat. Voordeel: je hebt onderweg veel extra plaats voor eten en water, zonder meteen uit balans te raken.
'tJa, was het maar vakantie... :wink: 8)
:lol: