Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rubytec omnitowel - Forum Wereldfietser

rubytec omnitowel

Ik zag vandaag de RubyTec Omnitowel, een reishandoek van slechts 17 gram. Het is wel een heel erg dun en klein ding (lijkt op een zakdoek), maar gewicht en pakvolume zijn natuurlijk aantrekkelijk. Heeft iemand het ding al eens geprobeerd?
Wim
ik heb een mintgroene rubytec towel. Die is wel iets groter dan een zakdoek. Prima drogen, maar het blijft een beetje deppen en niet wrijven.

Ik heb hem meerdere keren gebruikt, ook voor langere tijd achter elkaar.

Een gewone ramenlap zeem schijnt het zelfde te kunnen.
Ja zo'n gewone Rubytec handdoek heb ik ook. Fijn afdrogen is het niet (meer afzemen), maar het werkt: je wordt droog, de handdoek droogt na afloop relatief snel, en het is redelijk compact en licht. Die Omnitowel is echter een hele stap verder in lager gewicht en kleiner volume. Ik vroeg me af of iemand al kan zeggen hoeveel comfort je ervoor inlevert.
Wim
Is het zo'n dun, rood, beetje ritselend polyester-achtig geval? Ik heb twee van die handdoeken. Wegen niets, een badhanddoek is opgevouwen kleiner dan een washandje, en het werkt ook nog.
Het is geen plezierig gevoel, en kurkdroog wordt je d'r ook niet van, maar als ik naar b.v. Spanje ga vind ik dat geen probleem. Ikzelf èn die handdoek zijn zo weer droog.
Nee, het is blauw.
Wim
Een grote doek dient voor comfort. Puur technisch kun je beter een klein dingetje nemen en dat maakt het niet veel uit wat voor materiaal:
1. Ik heb een paar jaar terug eens een test gedaan in gewicht en droogsnelheid van een katoenen en een Xenos-handdoek. Droog, nat-uitgewrongen en na uren drogen gewogen. Er was een aardig verschil, enkele tientallen procenten geloof ik, maar echt indrukwekkend vond ik het niet.
2. Ik heb de afgelopen jaren tijdens fietsvakanties onvrijwillig (rotweer) vastgesteld dat je je prima kunt afdrogen met een net uitgewassen en uitgewrongen handdoek. Zowel met een Xenos-doekje als met een gewone katoenen handdoek. Ik kwam tot die procedure doordat de handdoek stonk en het weer het niet mogelijk maakte iets te drogen.
3. Aangezien je je een handdoek bij het afdrogen ook meerdere keren kunt uitwringen maakt het formaat van de handdoek niet uit, dus kun je - technisch gezien - prima bezuinigen op afmeting en dikte van het doekje. Met een washandje lukt het dus ook, zij het dat sommige washandjes zo klein zijn dat mijn handen er niet in passen, wat nogmaals tot halvering kan leiden :wink:
Groet,
Leon
Wim,

Als je dat kleine ding in een klein zakje bedoelt: bevalt prima voor gewone wasbeurten en als depper tijdens warme fietsdagen. Na douchen is-tie wel vol: vanzelfsprekend wel als zeempje, dat doen al die materialen maar dat is mijns inziens gewoon een kwestie van wennen. Droogt snel en is als zodanig een vast onderdeel van mijn wandeluitrusting; met fietsen let ik toch iets minder op gewicht en meer op comfort. Dan is een iets grotere handdoek wel prettig. Al met al aanbevelenswaardig en voor de prijs hoef je het niet te laten.
Bedankt allemaal. Ik geloof dat ik er inderdaad eens eentje ga proberen.
Wim
Zijn er in de categorie theedoeken ook slimme oplossingen?
Wim
Hyrofiele luier! Droogt goed en is ook redelijk snel weer opgedroogt.
Daarnaast gebruik ik naast een rubytec handdoekje in wat koudere perioden vaak een washandje/gastendoekje om na het afdrogen even een echt droog gevoel te krijgen.
papieren zakdoekjes uit de automaat doen het ook goed
Ik heb die kleine Rubytec ook. Is inderdaad een soort zeem, die je tussendoor kan uitwringen. Niet comfortabel, maar het werkt wel.

Als theedoek heb ik een keer een vrij dure, maar prima microvezel-achtige theedoek bij de Marskramer gekocht. Op het merklabel staat 'Vileda'. Als hem weer tegenkom koop ik er ook een als handdoek.
willem.megens schreef:papieren zakdoekjes uit de automaat doen het ook goed
Als je eruit wil zien als een sneeuwpop wel :lol:

@ Willem, Liz
Werken die ruby tec en andere doekjes ook als je heel dik haar hebt? Iedere keer als ik mijn haar gewassen, vind ik mijn Xenos outdoor handdoek eigenlijk er slecht mijn haar drogen. Bij kouder weer kan dit heel vervelend zijn.


@ Liz
Bedoel je deze? http://international.vileda.com/nl/prod ... ow/768/691

Waarschijnlijk helpen die micro vezel dweilen (de blauwe) die je tegenwoordig overal kan kopen ook.Iemand dat al eens geprobeerd? http://international.vileda.com/nl/prod ... w/1049/695
Erg dik is mijn grijze haar niet meer... Ik weet het dus niet. Alles bijeen vind ik ze niet heel goed drogen, maar ach, die amerikaanse hotelhanddoeken zijn dan maar weer voor een andere keer. Mijn dochter vindt dat je dus maar een haardroger mee moet nemen in plaats van dat primitieve geklungel. Maar in ernst, ik denk dat het inderdaad een probleem kan zijn, maar dat het nu ook weer niet zo heel erg veel problematischer is dan met een gewone handdoek thuis. In de bewoonde wereld of in de onbewoonde noord west Europese hebben campings vaak een haardroger.
Wim
Ik vind die Xenos doekjes maar erg slecht drogen en vocht opnemen. De huishouddoekjes die je bij super koopt (5 voor een euro ofzo) drogen sneller en absorberen meer vocht. Nadrogen met een klein katoenen handdoekje (of :wink: inderdaad een washandje, nog lichter en compacter).
Afbeelding
Ook zijn de doekjes handig voor het zweet onderweg. Na een weekje of 2 gebruik zijn ze wel op en gooi je ze weg, of gebruik je ze als dweil voor in de tent of poetsdoek voor de fiets.
Blanche schreef: Waarschijnlijk helpen die micro vezel dweilen (de blauwe) die je tegenwoordig overal kan kopen ook.Iemand dat al eens geprobeerd? http://international.vileda.com/nl/prod ... w/1049/695
Die zijn me veel te groot en te zwaar, maar in principe hetzelfde materiaal denk ik :wink:
Misschien dat een grotere doek helpt bij het drogen van een dikke haardos.
Iemand ervaring met de Sea to Summit handoeken?
@Blanche: dat is 'em inderdaad. De mijne heeft een andere opdruk, maar de samenstelling is hetzelfde. Gaat al een paar jaar mee. Lichter en sneller droog dan een gewone katoenen theedoek.

Mijn lange haren heb ik uit praktische overwegingen afgeknipt toen ik serieus ging sporten en fietskamperen. Vaak is het te koud om 's avonds met nat lang haar rond te lopen. Een nat kussen is ook niet handig. Geen eigen ervaring dus. Maar omdat je het handdoekje kan uitwringen en het daarna opnieuw vocht opneemt, denk ik dat het wel zal werken. Maar niet zo goed als de föhn van Wim's dochter.
Wim schreef:Zijn er in de categorie theedoeken ook slimme oplossingen?
Wim
Geen theedoek?

Als je al zo'n weightweenie bent dat je een zakdoek formaat handdoek overweegt, dan zou ik gewoon geen theedoek meenemen. Ik neem op korte tochten voor mijn anderhalve pan, een spork en minispatel, geen theedoek mee. Nooit gemist ook. Wat ik wel een beetje mistte was afwasmiddel.
liz schreef:@Blanche: Mijn lange haren heb ik uit praktische overwegingen afgeknipt toen ik serieus ging sporten en fietskamperen. Vaak is het te koud om 's avonds met nat lang haar rond te lopen. Een nat kussen is ook niet handig. Geen eigen ervaring dus. Maar omdat je het handdoekje kan uitwringen en het daarna opnieuw vocht opneemt, denk ik dat het wel zal werken. Maar niet zo goed als de föhn van Wim's dochter.
Tja afknippen deed ik ook een tijd geleden. Zo lang zijn de mijne dus niet. Maar wel gigantisch dik dat is het 'probleem' bij natte haren drogen met kouder weer. Ik denk dat ik eens voor de rubytec 120 bij 60 ga. Iemand een idee wat die wegen?