Additionally, paste this code immediately after the opening tag: multigrip stuur te smal? - Forum Wereldfietser

multigrip stuur te smal?

Ik heb op mijn Koga Confidence een multigrip stuur laten zetten.
Mijn ervaring is dat de fiets nu heel zenuwachtig stuurt.
Zou dit door het stuur komen?
De breedte van het stuur is 50 cm.

Weet iemand de breedte van een Koga multigrip stuur?( met leren handgrepen)
Ik heb het op internet niet kunnen vinden.


Mocht iemand er een hebben liggen, en is deze wat breder dan mijn stuur,dan neem ik het graag over.
alvast dank voor je reactie
pleun schreef:Ik heb op mijn Koga Confidence een multigrip stuur laten zetten.
Mijn ervaring is dat de fiets nu heel zenuwachtig stuurt.
Zou dit door het stuur komen?
De breedte van het stuur is 50 cm.

Weet iemand de breedte van een Koga multigrip stuur?( met leren handgrepen)
Ik heb het op internet niet kunnen vinden.


Mocht iemand er een hebben liggen, en is deze wat breder dan mijn stuur,dan neem ik het graag over.
alvast dank voor je reactie
Je zit vermoedelijk nu een stuk korter. Dat heeft als effect dat
a) de druk op het voorwiel is verminderd
b) de effectieve lengte van de stuurpen is nu korter. Je stuurt nu meer door het stuur naar achteren of voren te trekken ipv het naar links of rechts te duwen.
Dank voor je reactie.
Betekent dit dat dit stuur wel goed is?
Moet ik het alleen anders afstellen of scheelt het als ik een breder multigrip stuur koop?

groet pleun
pleun schreef:Dank voor je reactie.
Betekent dit dat dit stuur wel goed is?
een stuur is goed als jij vindt dat het goed is, alle andere meningen zijn irrelevant (ik vindt ze klote ;) )
Moet ik het alleen anders afstellen of scheelt het als ik een breder multigrip stuur koop?

groet pleun
Ik denk dat je het oude gevoel weer terug krijgt als de handgrepen weer meer op de oude postie komen, dus verder van je af. Ik denk ( maar ik heb je fiets niet gezien voor en na de modificatie) dat dat kan door een langere stuurvoorbouw te monteren.

Vraag is alleen of dat wenselijk is, je zet het stuur op die positie die het meest comfortabel is. Fiets 50 km en je bent allang gewend en vergeten hoe de fiets daarvoor stuurde. Hang er vakantiebagage aan en de fiets stuurt weer heel anders
Nog dichterbij?
Mijn ervaring is nu dat hoe meer ik mijn handen uit het midden zet, ik beter kan sturen.
Vandaar mijn vraag of een breder stuur het probleem oplost.
Voorheen zat er een gewoon stadsstuur op de fiets.
Deze sturen zijn moeilijk met elkaar te vergelijken.
Een breder stuur zal je (denk ik) niet helpen. Normaal zit je met het stadsstuur wat meer rechtop en nu zul je waarschijnlijk wat meer naar voren zitten. Houdt het oude stuur eens bij je fiets (zoals Marten al voorstelde). Je zult dan vanzelf zien wat er anders is. Ik denk dat je fiets anders fietst omdat je totale houding (en dus gewichtsverdeling) anders geworden is. Probeer je multigrip net zo af te stellen als je stadsstuur en je fiets zal weer als vanouds rijden.

Sjoerd
Zelf heb ik een hekel aan krakeling sturen en wat er allemaal verzonnen wordt om mensen maar van een racebocht af te houden. Brede sturen zijn op zich wel fijn, omdat je een grotere hefboom hebt. Op de tandem had ik een 66 cm brede riser bar, en dat was erg fijn. Op mijn solo tourer met racebocht heb ik een 46 cm stuur, en dat is voor een racebocht flink breed. Voor mij is deze Nitto Noodle bar het ideale stuur, maar op onverharde wegen moet ik wel mijn meerdere erkennen in fietsen met een (min of meer) recht stuur. Dan zou zo'n smal multiposition stuur denk ik ook niet fijn zijn.
Wim
Wim schreef:Zelf heb ik een hekel aan krakeling sturen en wat er allemaal verzonnen wordt om mensen maar van een racebocht af te houden.
We hebben niet allemaal een rug die het mogelijk maakt om diep te zitten, of behoefte aan mogelijkheid tot diep zitten. En zonder diep zitten is de helft van een racebocht al nutteloos.
Leon
Leon schreef:
Wim schreef:Zelf heb ik een hekel aan krakeling sturen en wat er allemaal verzonnen wordt om mensen maar van een racebocht af te houden.
We hebben niet allemaal een rug die het mogelijk maakt om diep te zitten, of behoefte aan mogelijkheid tot diep zitten. En zonder diep zitten is de helft van een racebocht al nutteloos.
Leon
Toch niet de onderste helft he Leon, want dat wordt lastig met remmen... :shock:
Natuurljk moet iedereen zelf weten hoe hij lekker zit, en mijn opmerking was niets anders dan een persoonlijke ontboezeming. De rest van mijn post ging dan ook over het nut van brede sturen, en dat is toch vooral natuurkunde in plaats van smaak.
Wim
Leon schreef:We hebben niet allemaal een rug die het mogelijk maakt om diep te zitten, of behoefte aan mogelijkheid tot diep zitten. En zonder diep zitten is de helft van een racebocht al nutteloos.
Leon
Definieer "diep zitten". Zelf heb ik de bovenkant van een racebocht vlak onder de bovenkant van het zadel zitten, zowel op de racefiets als op de tandem. Dan kun je lekker makkelijk op de bovenkant van de remgrepen zitten en wat dieper voor vermindering van de luchtweerstand. En dat zonder dat je superdiep gebogen zit, althans zo ervaar ik het. Om het stuur van onze tandem hoger te krijgen heb ik er wel een verhoger tussen gemonteerd:

Afbeelding