Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Via Verde de Ojos Negros - Forum Wereldfietser

Via Verde de Ojos Negros

Er zijn in Spanje een goed aantal oude spoorwegen die nu als 'fietspad' kunnen worden gebruikt.

Vandaag heb ik een nieuwe tocht in mijn website geplaatst. Deze maakt gebruik van de langste van deze 'fietspaden': de Via Verde de Ojos Negros. Een mooie en niet zware tocht van Valencia naar Teruel of Cuenca en zeker een aanrader voor wie nog niet uit is waar de komende tijd te gaan fietsen,

http://fietseninspanje.nl/routes/vvon-tc.html

Laat jullie vraag of commentaar horen en alvast veel plezier voor wie dit aanspreekt!
Raul
Het is inderdaad een mooie route. Ik ken van de Ojos Negros alleen het stuk tot Mora, maar dat is beslist de moeite waard. Heel veel tunnels zijn er trouwens en de meeste hebben automatische verlichting.
Ik mis bij Raúl wel de kampeermogelijkheden. Niet iedereen wil of kan (€) elke dag in een casa rural.
O.a. in Navajas, Manzanera, Albarracín en Cuenca zijn goede campings.
De route gaat niet langs de Ciudad Encantada. Jammer, want die zou ik niet willen missen op een rondreis in deze omgeving.
:D Dank je wel voor de service. Ik heb hem uitgeprint want deze zomer ga ik naar het zuiden fietsen en wellicht.... wie weet. Rob
Kamperen is niet mijn specialiteit maar ik bevestig de aanwijzingen van Jan. Goede campings net naast de via verde bij Navajas en in het vervolg van de route in Albarracin en Cuenca. Waar ligt die van Manzanera precies? Die heb ik niet gezien maar komt handig voor een tweede overnachting onderweg, na die van Navajas.

In een route kies ik vooral voor de mooie fietswegen. De weg langs Buenache heeft een heel mooi aankomst in Cuenca, is rustiger en vind ik plezieriger dan die langs de Ciudad Encantada. Maar als je interesse heeft in rotsformaties als die van de Ciudad laat me je vooral niet ontmoedigen.
Manzanera ligt 12 km van Est. Rubielos de Mora (niet te verwarren met Estación Mora de Rubielos!!). Eigenlijk wat te ver vanaf de Ojos Negros, maar in de wijde omgeving is geen andere camping voorzover ik weet. De camping ligt in het dorpje.
Bedankt Raul....grandioos wat jij allemaal doet voor medefietsers op het gebied van Spanje! Dat ik daar dan zelf wat campings bij moet zoeken, neem ik heel erg voor lief! :wink:

Voor je suggesties rondom onze tocht in de Sierra Nevada, Sierra de Carzorla en Sierra de Segura gebruikte ik deze site om campings te zoeken.
http://www.camperado.com/campingdetails ... Rey__10340
Hoi Raul,

Allereerst een enorm compliment voor je beschrijving van de tocht "Sierras del Segura - Costa de Almería". Je website http://www.fietseninspanje.nl kan niet genoeg gepromoot worden! Uiteindelijk heb ik het grootste deel van deze tocht gevolgd, omdat dat gewoon het aantrekkelijkst was. Zeer rustige wegen en dorpjes waar men nog de tijd neemt voor een eenzame fietstourist.

Eind april, begin mei bleek de ideale periode: veel groen, overal vogels en bloemen. Erg plezierig om dagenlang tussen te fietsen.

De borden van de Via Verde (bruin bord met witte tekst of pijl) tussen Mula en Bullas (vooral het eerste deel van dit stuk) zijn soms nogal schaars. Je fietst dan door citroen- en sinaasappelkwekerijen over sterk slingerende wegen. Je vraagt je regelmatig af of het volgende bord nog wel komt. Maar dat bord komt altijd en na die eerste ongeveer 10 kilometer voorbij Mula, begint het deel van de Via Verde dat precies het traject van de oude spoorweg volgt. Stijgend vals plat tot aan Bullas. Onverhard, maar perfect om op te fietsen.

En dat is nog maar het begin van de tocht. Er komen dan nog bossen, bergen, hoogvlaktes, en verder naar het zuiden een steeds droger landschap dat doorloopt tot aan het erg blauwe water van de Middenlandse Zee van het nog niet door massatourisme verpeste Las Negras.

Foto's en een paar aanvullingen op je tochtbeschrijving stuur ik je toe.
Succes met je website!

Groeten,
Rudolf
Bedankt Rudolf! (en ook Blanche daarvoor) Als we het over zuid-Spanje hebben: er slaat toch nergens op dat ruim een tiental georganiseerde fietstochten naar het obligate 'witte dorpjes' gebied achter Malaga bestaan en géén enkele naar de Sierras del Segura? Met mijn website en de bijdragen van enthusiaste fietsers als jullie trekken we ook aandacht naar minder bekende maar even mooie en rustigere gebieden. Alvast bedankt voor je foto's en aanvullingen.
Kamperen

Ook voor mij is fietsen en kamperen de leukste combinatie. Je bent wat zwaarder bepakt, maar je krijgt er veel vrijheid voor terug: in plaats van in een eetzaal te eten, maak je lekker onder genot van een biertje je eigen happie klaar in de vrije natuur.
Ik was vorige week op deze prachtige Via Verde de Ojos Negros
Aan de Via Verde ligt ook een camping bij Altura, maar dat is dichtbij de camping van Navajas.
Voor kilometerpaal 103 van de Via Verde op 5 km voor Sarrion (komende vanaf Valencia) zie je rechts beneden bij een station het Casa de la Estacion. Daar mag je een tentje neerzetten. Je kunt gebruikmaken van het sanitair, maar er zijn geen douches. Je kunt er een koud biertje en andere drankjes kopen.

[b]Let op![/b]
In de TRD-treinen tussen Teruel en València kunnen géén fietsen mee. Er gaat dagelijks slechts één regonale trein tussen deze steden waarin fietsen wél meekunnen.
Tussen Cuenca en València gaan diverse treinen met ruimte voor fietsen.
Zie mijn spoorboekje ´De fiets in Spaanse treinen´
foutje
@ Rudolf, welkom in het forum.....ben jij de Rudolf die we (Douwe en Blanche) onlangs tegenkwamen in Spanje tot zelfs twee keer toe? In keer in de Sierra de Segura en een keer vlakbij de kust bij Las Negras? Zo ja, leuk dat je toch nog eens rond wilt kijken bij de WF en misschien eens tot een WF weekend!

@ Raul en Bert.....we hebben inmiddels al contact gehad maar toch ook nog een keer hier hartelijk bedankt voor jullie tips! Door jullie tips hebben we een heel mooie route kunnen opstellen dooreen stuk Spanje waar slechts weinig buitenlandse toeristen komen. Wellis waar niet een van de beschreven routes van Raul maar wel door een prachtig groen en heerlijk rustig gebied. Daar was ik echt aan toe.
Ha die Blanche!

Jazeker, helemaal dezelfde. Dat is dan de derde keer dat we elkaar ontmoeten. Deze keer niet toevallig: ik dacht Blanche en Douwe moeten toch terug te vinden zijn via Raul.
Bij de afdaling naar Las Negras was ik jullie ineens kwijt. Halverwege heb ik nog een paar minuten staan wachten. Ik ben erg benieuwd naar welke camping jullie zijn gegaan. Ik heb nog overwogen bij jullie langs te gaan met een fles wijn, maar de aantrekkingskracht van de Middenlandse Zee en de vermoeidheid was uiteindelijk sterker. Dan is een hotel erg fijn.

Rudolf
Haha!

Wij zijn nog naar het dorp gelopen met dezelfde gedachte maar nee hoor geen Rudolf. We hebben daar gegeten en zeiden tegen elkaar hij zie al dat ie moe was, dus hij zal wel in bed liggen. Wij hebben voor de afdaling nog even van het uitzicht genoten alvorens af te dalen. Ben erg benieuwd hoe je laatste dagen waren, ik stuur je even een PB met mijn e-mail. Onze camping in Las Negras was super rustig aan het strand, kleinschalig en met zwembad.

See ya!
Douwe en Blanche
bert sitters schreef:Kamperen

Ook voor mij Ik was vorige week op deze prachtige Via Verde de Ojos Negros
Aan de Via Verde ligt ook een camping bij Altura, maar dat is dichtbij de camping van Navajas.
Let op, veel campings in Spanje zijn gesloten of hebben aangepaste openingstijden. De camping in Alture was op 27 mei j.l. gesloten en hetzelfde geldt voor de 4 km verderop gelegen camping in Segorbe (alleen in het weekend open) en de camping in Eslida (al 5 jaar gesloten) aan de Camino El Cid
Het is inderdaad zo dat er steeds meer campings sluiten in Spanje en er nauwelijks nieuwe bijkomen. Er zijn campings die in het voor- en naseizoen alleen in de weekeinden open zijn.
Diverse campings hebben nauwelijks kampeergasten en draaien voornamelijk op de bar en het restaurant.
Op 15 mei 2009 was camping Altomira bij Navajas aan de Via Verde Ojos Negros gewoon open. Deze camping is het gehele jaar open. Zie: http://www.campingaltomira.com
De gemeentecamping van Altura op vijf kilometer verder aan de Via Verde zag er niet gesloten uit. Deze camping ligt op de voormalige spoorbaan en je moet er als fietser voor omrijden, omdat de Via Verde voor deze camping onderbroken is.

Vraag voor alternatieven om te kamperen in kleinere plaatsen in het gemeentehuis, de winkel of de bar. Vaak brengt men je naar een leuk plekje niet ver van het plaatsje.
Camping Sierra Calderona tussen Estivella en Algimia is ook vroeg open.

Weet iemand of het stuk tussen cella en rodenas al voltooid is?
Ik heb in 2010 dat stuk gefiets, in ieder geval vanaf cella. Maar toe hoe ver weet ii niet meer. Op een gegeven moment staat er wel dat je vanaf Cella de Ojos kunt volgen en dan wordt het enkele kilometers voor Teruel wat onduidelijk. Duidelijk is wel dat ze toen druk bezig waren. Dwz er was niemand aan het werk maar het werk kom zo hervat worden. Wellicht siësta. 10 km voor Terual raakte ik van het pad af, de weg kwijt dus , verdwaald dus en heb ongeveer 20 km rondgefietst in Martboro land tot een bergfietser mij weer op het goed pad naar Teruel bracht. Mischien dat het nu klaar is.
Rob W
Dag Raul,
Mooie site !
Een vraag; Op een van de foto's op je site staat je fiets "klaar voor Transavia", met label, maar verder zonder fietshoes of doos. Nu wil het geval dat wij begin mei met Transavia naar Malaga vliegen. Volgens hun website is een doos nodig, maar volgens sommige WF'ers op het forum wordt een fietshoes geaksepteert.
wat is jouw ervaring?

Ben
Ik heb met transavia een paar keer gevlogen vanuit en naar Spanje en deed alleen wat plastic, bubbeltjes plastic of wat karton om en langs de fiets, net wat ik ter plekke kon vinden (meestal ergens op een bedrijventerrein). Met ducktape vastmaken. Noot probelemen gehad.
Rob W
Hallo Ben, bedankt voor je compliment. Voor wat vervoer van de fiets in het vliegtuig, en met name Transavia, zie de 'Praktische informatie' onder de routes in fietseninspanje.nl Daar doe ik uitgebreid verslag van mijn ervaring. De voorwaarden voor vervoer varieren wel vaak per maatschappij en vliegveld dus vragen vooraf en vooral met geruime tijd op het vliegveld zijn (vooral het spaanse) is altijd belangrijk.