Dag allemaal,
Ik ben sinds begin november 2008 in het bezit van een 2e hands Easy Rohler XL met bijbehorende kettingkast.
De Easy Rohler was in 2004 gekocht en is dus van het model 2003 of 2004. Er was volgens de vorige eigenaar maximaal 500km opgefietst, aan de fiets te zien was dit zelfs nog overdreven (waarom iemand een fiets van +3000 euro koopt en er dan maar 100km per jaar op fietst snap ik ook niet).
Zelf heb ik er sindsdien iets meer dan 3.000km opgefietst, nog zonder bagage en in Nederland.
De fiets bevalt me uitstekend, echter heb ik wel wat kleine dinge op aan te merken:
Rohloff naaf:
De naaf heeft een extern schakelmechanisme (zie foto)
![Afbeelding](http://www.geocities.com/cyqlist/blkdisc.jpg)
Hierbij was de isolatie van de draden in het schakelmechanisme (zwarte doosje) losgekomen van de draad. Hierdoor klemde deze losse isolatie de draad in dezelfde versnelling vast. Na dit verwijdert te hebben en de overige isolatie van de draad afgehaalt te hebben werkt hij echter weer naar behoren.
De rohloff naaf bevalt me verder uitstekend, geen gedoe meer met tandwiellen schoonmaken en in de verkeerde versnelling voor het stoplicht staan. Echter heb ik de olie nog niet vervangen dus hier kan ik nog niets over zeggen.
De verlichting:
De fiets heeft een shimano naafdynamo en een B&M D-Lumotec Oval Senso koplamp en B&M DToplight XS Plus achterlicht
De voorlamp op de fiets geeft vrij weinig licht. Op de nieuwere modellen zitten echter andere lampen dus is dit waarschijnlijk verholpen.
Wat er wel handig aan is is dat je zonder gereedschap het lampje kunt verwisselen, dat hij automatisch aan gaat in het donker en dat hij blijft branden als je stopt met fietsen.
Verder viel 20km nadat ik de fiets gekocht had het achterlicht uit, dit bleek te komen doordat de draad van de verlichting waar deze het frame binnen komt vanaf de koplamp compleet door midden gescheurt was.
Of dit gewoon pech is weet ik niet, maar fijn is natuurlijk anders.
De spadborden:
De spatborden schuurden achter regelmatig over de band, na deze wat platter gebogen te hebben is dit echter verholpen.
Verder mogen de steunen van het spatbord wat steviger, bij drempels etc. trilt het tegen de band aan.
De kettingkast:
De kettingkast is stevig en degelijk.
Echter schuurt de ketting constant tegen de kettingkast, hoe je deze ook afsteld. Hierdoor verslijd niet alleen de kettingkast maar komt er ook allerlei plastic vijlsel en vuil in de ketting wat je juist wil voorkomen d.m.v. de kettingkast. Wat wel handig is is dat het niet nodig is om de gehele kettingkast te verwijderen om de ketting te smeren.
De kettingkast kost 150E, als hij goed zou werken was hij dit zeker waard, nu heb er echter zelfs al aan zitten denken om hem er in de zomer gewoon af te laten.
Excentrische trapas:
De excentrische trapas bevalt me goed, geen derailleur om kapot te gaan en toch makelijk je ketting spannen. Echter dient dit bij dit model nog met een pensleutel te gebeuren. Behalve dat deze vrijwel nergens te verkrijgen zijn blijft hij ook niet goed in de hiervoor bestemde gaten steken waardoor deze steeds groter worden. Ik kan me voorstellen dat na enkele jaren hierdoor de pensleutel geen grip meer heeft waardoor je je ketting niet meer aan kan spannen.
(Bij het 2009 model is dit systeem echter vervangen door een systeem met een imbus sleutel)
De Remmen:
De de magura firm-tech remmen zijn helemaal geweldig.
Ze remmen hard, de blokjes verslijten veel langzamer dan die op v-brakes, en zijn zeer eenvoudig te verwisselen.
Wat ook ontzettend fijn is is dat het niet meer nodig is om de remblokjes af te stellen en ze ook als ze half versleten zijn nog goed staan waardoor je constant veel remkracht hebt.
Banden:
De Schwalbe Big Aple banden zijn extra breed waardoor de fiets toch goed veert zonder dat er een ergens vering op de fiets zit.
Ook hebben ze erg veel grip, dit geld alleen niet op sneeuw, de banden lijken dan nog minder grip te hebben dan normale banden.
Verder heb ik er tot nu toe nog geen lekke band mee gehad, lijken de banden veel langerzamer ''uitzichzelf'' leeg te lopen dan het normale formaat banden en buigen ze als ze wat slapper zijn niet meteen rond de rand van de velg waardoor deze er doorheen slijt met lekke banden tot gevolg
Uiterlijk:
Misschien wel tegelijkertijd het meest en minst belangrijke aan een fiets.
Ik vind de fiets er erg mooi uitzien en door het onopvallend uiterlijk en relatief onbekende merk hoef je je ook een stuk minder druk te maken om diefstal. Verder zit er weinig extra rommel aan (bidonhouders, fietspompen, jasbeschermers, etc).
Algemeen:
De remkabel van de rechter rem komt tijdens het naar rechts sturen tegen het frame aan, hierdoor schaaft deze wat van de lak weg. Dit is maar een klein plekje, alleen aangezien de lak er na een paar maanden al bijna geheel af is ben ik bang dat dit naar verloop van tijd groter wordt.
Dit kan opzich geen kwaad, echter is het gewoon niet mooi als er na een paar jaar een kaal plek(je) op je frame zit.
Conclusie:
Er zijn verschillende details (het schakelmechanisme van de rohloffnaaf, de verlichtingskabel, de kettingkast, de spatborden) welke of door pech niet naar behoren functioneren of gewoon simpelweg niet goed genoeg getest of ontworpen zijn in mijn ogen.
Echter zijn enkele van deze onderdelen niet door Idworx gemaakt en kan deze hiervoor dus niet voor verantwoordelijk gehouden worden in mijn ogen. (als het schakelmechanisme aan mijn Rohloff naaf niet goed werkt ligt de oorzaak hiervan eerder bij Rohloff dan bij Idworx).
Verder bevalt de fiets mij ondanks bovenstaande punten goed, ik ben zeer benieuwd naar hoe hij het tijdens fietsvakantie houdt en hoe hij er over enkele jaren uitziet.
Ik hou jullie op de hoogte van verdere ervaringen
Ik ben sinds begin november 2008 in het bezit van een 2e hands Easy Rohler XL met bijbehorende kettingkast.
De Easy Rohler was in 2004 gekocht en is dus van het model 2003 of 2004. Er was volgens de vorige eigenaar maximaal 500km opgefietst, aan de fiets te zien was dit zelfs nog overdreven (waarom iemand een fiets van +3000 euro koopt en er dan maar 100km per jaar op fietst snap ik ook niet).
Zelf heb ik er sindsdien iets meer dan 3.000km opgefietst, nog zonder bagage en in Nederland.
De fiets bevalt me uitstekend, echter heb ik wel wat kleine dinge op aan te merken:
Rohloff naaf:
De naaf heeft een extern schakelmechanisme (zie foto)
![Afbeelding](http://www.geocities.com/cyqlist/blkdisc.jpg)
Hierbij was de isolatie van de draden in het schakelmechanisme (zwarte doosje) losgekomen van de draad. Hierdoor klemde deze losse isolatie de draad in dezelfde versnelling vast. Na dit verwijdert te hebben en de overige isolatie van de draad afgehaalt te hebben werkt hij echter weer naar behoren.
De rohloff naaf bevalt me verder uitstekend, geen gedoe meer met tandwiellen schoonmaken en in de verkeerde versnelling voor het stoplicht staan. Echter heb ik de olie nog niet vervangen dus hier kan ik nog niets over zeggen.
De verlichting:
De fiets heeft een shimano naafdynamo en een B&M D-Lumotec Oval Senso koplamp en B&M DToplight XS Plus achterlicht
De voorlamp op de fiets geeft vrij weinig licht. Op de nieuwere modellen zitten echter andere lampen dus is dit waarschijnlijk verholpen.
Wat er wel handig aan is is dat je zonder gereedschap het lampje kunt verwisselen, dat hij automatisch aan gaat in het donker en dat hij blijft branden als je stopt met fietsen.
Verder viel 20km nadat ik de fiets gekocht had het achterlicht uit, dit bleek te komen doordat de draad van de verlichting waar deze het frame binnen komt vanaf de koplamp compleet door midden gescheurt was.
Of dit gewoon pech is weet ik niet, maar fijn is natuurlijk anders.
De spadborden:
De spatborden schuurden achter regelmatig over de band, na deze wat platter gebogen te hebben is dit echter verholpen.
Verder mogen de steunen van het spatbord wat steviger, bij drempels etc. trilt het tegen de band aan.
De kettingkast:
De kettingkast is stevig en degelijk.
Echter schuurt de ketting constant tegen de kettingkast, hoe je deze ook afsteld. Hierdoor verslijd niet alleen de kettingkast maar komt er ook allerlei plastic vijlsel en vuil in de ketting wat je juist wil voorkomen d.m.v. de kettingkast. Wat wel handig is is dat het niet nodig is om de gehele kettingkast te verwijderen om de ketting te smeren.
De kettingkast kost 150E, als hij goed zou werken was hij dit zeker waard, nu heb er echter zelfs al aan zitten denken om hem er in de zomer gewoon af te laten.
Excentrische trapas:
De excentrische trapas bevalt me goed, geen derailleur om kapot te gaan en toch makelijk je ketting spannen. Echter dient dit bij dit model nog met een pensleutel te gebeuren. Behalve dat deze vrijwel nergens te verkrijgen zijn blijft hij ook niet goed in de hiervoor bestemde gaten steken waardoor deze steeds groter worden. Ik kan me voorstellen dat na enkele jaren hierdoor de pensleutel geen grip meer heeft waardoor je je ketting niet meer aan kan spannen.
(Bij het 2009 model is dit systeem echter vervangen door een systeem met een imbus sleutel)
De Remmen:
De de magura firm-tech remmen zijn helemaal geweldig.
Ze remmen hard, de blokjes verslijten veel langzamer dan die op v-brakes, en zijn zeer eenvoudig te verwisselen.
Wat ook ontzettend fijn is is dat het niet meer nodig is om de remblokjes af te stellen en ze ook als ze half versleten zijn nog goed staan waardoor je constant veel remkracht hebt.
Banden:
De Schwalbe Big Aple banden zijn extra breed waardoor de fiets toch goed veert zonder dat er een ergens vering op de fiets zit.
Ook hebben ze erg veel grip, dit geld alleen niet op sneeuw, de banden lijken dan nog minder grip te hebben dan normale banden.
Verder heb ik er tot nu toe nog geen lekke band mee gehad, lijken de banden veel langerzamer ''uitzichzelf'' leeg te lopen dan het normale formaat banden en buigen ze als ze wat slapper zijn niet meteen rond de rand van de velg waardoor deze er doorheen slijt met lekke banden tot gevolg
Uiterlijk:
Misschien wel tegelijkertijd het meest en minst belangrijke aan een fiets.
Ik vind de fiets er erg mooi uitzien en door het onopvallend uiterlijk en relatief onbekende merk hoef je je ook een stuk minder druk te maken om diefstal. Verder zit er weinig extra rommel aan (bidonhouders, fietspompen, jasbeschermers, etc).
Algemeen:
De remkabel van de rechter rem komt tijdens het naar rechts sturen tegen het frame aan, hierdoor schaaft deze wat van de lak weg. Dit is maar een klein plekje, alleen aangezien de lak er na een paar maanden al bijna geheel af is ben ik bang dat dit naar verloop van tijd groter wordt.
Dit kan opzich geen kwaad, echter is het gewoon niet mooi als er na een paar jaar een kaal plek(je) op je frame zit.
Conclusie:
Er zijn verschillende details (het schakelmechanisme van de rohloffnaaf, de verlichtingskabel, de kettingkast, de spatborden) welke of door pech niet naar behoren functioneren of gewoon simpelweg niet goed genoeg getest of ontworpen zijn in mijn ogen.
Echter zijn enkele van deze onderdelen niet door Idworx gemaakt en kan deze hiervoor dus niet voor verantwoordelijk gehouden worden in mijn ogen. (als het schakelmechanisme aan mijn Rohloff naaf niet goed werkt ligt de oorzaak hiervan eerder bij Rohloff dan bij Idworx).
Verder bevalt de fiets mij ondanks bovenstaande punten goed, ik ben zeer benieuwd naar hoe hij het tijdens fietsvakantie houdt en hoe hij er over enkele jaren uitziet.
Ik hou jullie op de hoogte van verdere ervaringen
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)