Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe zit het nu met carbon frames en eigen gewicht? - Forum Wereldfietser

Hoe zit het nu met carbon frames en eigen gewicht?

Na jaren van afwezigheid in de fietssport wil ik toch weer terugkeren. Heb de volgende racefiets op het oog;
Pinarello FP3 Ultegra SL 2009 ltd. edition

Dit is nu een carbon frame. Ik weeg momenteel iets van 96 kilo, maar dit gaat dadelijk richting de 89. (wegens een blessure aardig wat aangekomen).
Ik hoor nu verhalen over het feit dat carbon frames en 'zwaar' gewicht niet samen gaan. Is dit nu een broodje aap verhaal, of in hoeverre is hier iets van waar?
Alvast bedankt voor de respons.
Dit is een forum voor vakantiefietsen, en carbon is daarvoor in mijn ogen echt geen slim plan. Ik denk dat het bij carbon racefietsen net is als bij andere racefietsen: ze worden zo licht mogelijk gemaakt, en als je zwaar bent zit je aan het randje van de ontwerpmarges. Een custom framebouwer kan zorgen dat het ontwerp precies op jou en je gewicht is afgestemd, maar daarvan zijn er in carbon niet veel. Vooral in de VS heb je wel maatbouwers die in titanium werken. In Nederland is het vooral staal. Dat kan ook heel licht zijn, en gaat minder dramatisch kapot.
Wim
MrBoei schreef:Na jaren van afwezigheid in de fietssport wil ik toch weer terugkeren. Heb de volgende racefiets op het oog;
Pinarello FP3 Ultegra SL 2009 ltd. edition

Dit is nu een carbon frame. Ik weeg momenteel iets van 96 kilo, maar dit gaat dadelijk richting de 89. (wegens een blessure aardig wat aangekomen).
Ik hoor nu verhalen over het feit dat carbon frames en 'zwaar' gewicht niet samen gaan. Is dit nu een broodje aap verhaal, of in hoeverre is hier iets van waar?
Alvast bedankt voor de respons.
Carbon kun je net zo sterk of zwaar laten maken (door de taiwanees) als je wil. De eerste generaties carbon frame wilden nog wel eens spontaan uit elkaar vallen, maar dat is tegenwoordig een stuk verbeterd. 1200 gram is redelijk conventioneel

Maak een proefrit en als je de fiets stijf genoeg vindt en de fabrikant geen hele lage gewichtslimiet opgeeft in het handboek mag je er vanuit gaan dat het OK is.

Of je met zo'n lelijke tupperwarebak gezien wil worden is een natuurlijk een ander verhaal, en binnenkort komen er wel mailtjes dat er geen brede banden in passen, geen dragers op kunnen en dat je het niet lassen kunt :D :D :D
m-gineering schreef:Of je met zo'n lelijke tupperwarebak gezien wil worden is een natuurlijk een ander verhaal, en binnenkort komen er wel mailtjes dat er geen brede banden in passen, geen dragers op kunnen en dat je het niet lassen kunt :D :D :D
Inderdaad, een rondje langs de wielren-fora maakt al snel duidelijk hoe graflelijk de meeste van die carbon-dingetjes zijn. En dat wielrenners over het algemeen slechte smaak hebben: ze vinden dat allemaal prachtig! ;) ;) ;)

Kijk 's bij Koga, voor carbonfietsjes zijn hun modellen behoorlijk ingetogen.

.tsooJ
Alien schreef:
m-gineering schreef:... En dat wielrenners over het algemeen slechte smaak hebben: ze vinden dat allemaal prachtig! ;) ;) ;)

.tsooJ
Nee dan die wereldfietsers met hun lelijke vlindersturen! Overigens vindt ik als wielrenner die carbonades ook niet echt mooi. Doe mij maar een mooie alu Cervelo...
Dit is niet juist geciteerd. Maar goed, geef mij maar een mooi stalen frame met slanke buizen: ik vind die alu frames nauwelijks mooier, al is dat een heel persoonlijk vooroordeel.
Ja, ik wordt of eigenlijk ben ik al iets ouder en heb als vakantiefiets een carbon mtb aangeschaft!
Ik ga hem niet extreem bepakken en heb geen bevestigingsoogjes nodig, ik heb, al jaren, een Bobyak! Van de fabrikant heb ik de verzekering dat het goed te doen is. Heb of krijg ik schade door het trekken van de kar krijg ik een nieuw frame!