Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kettingzweep / rohloff achterastandwieltje - Forum Wereldfietser

kettingzweep / rohloff achterastandwieltje

beste mensen,
Ik heb een rohloff naaf maar neem altijd die kettingzweep (maar ook mijn oude tandwieltje aan de achteras ) mee voor het geval dat dat tandwieltje vervangen moet worden. Ik kan verder geen reden vezinnen voor het meenemen van die kettingzweep.

Is er een ander huplmiddeltje dat ik mee kan nemen ? of een andere manier om dat tandwieltje los te krijgen? of nemen jullie helemaal niets mee omdat het tandwieltje (bijna) nooit kapot gaat ?
Rob
alime schreef:beste mensen,
Ik heb een rohloff naaf maar neem altijd die kettingzweep (maar ook mijn oude tandwieltje aan de achteras ) mee voor het geval dat dat tandwieltje vervangen moet worden. Ik kan verder geen reden vezinnen voor het meenemen van die kettingzweep.

Is er een ander huplmiddeltje dat ik mee kan nemen ? of een andere manier om dat tandwieltje los te krijgen? of nemen jullie helemaal niets mee omdat het tandwieltje (bijna) nooit kapot gaat ?
Rob
Ik zou vooral de Rohloff afnemer meenemen, de rest is standaard fietsenmakers spul en loodzwaar
m-gineering schreef:
alime schreef:beste mensen,

Rob
Ik zou vooral de Rohloff afnemer meenemen, de rest is standaard fietsenmakers spul en loodzwaar
Maar dat fietsenmaker spul is dun bezaaid als je dat net nodig hebt. Is er iet anders te bedenken dan die ketting zweep, voor de derailleur fietsen bestaat zo'n klein handig dingetje, waar ik de naam niet van weet. Maar idd die afnemer neem ik natuurlijk mee want die heeft niemand verweg. Rob
alime schreef: Maar dat fietsenmaker spul is dun bezaaid als je dat net nodig hebt.
tandwielslijtage moet je toch kunnen plannen

Is er iet anders te bedenken dan die ketting zweep, voor de derailleur fietsen bestaat zo'n klein handig dingetje, waar ik de naam niet van weet.

Hypercracker
Stein
NBT2

Dat idee gaat voor een Rohloff tandwiel niet altijd werken, want dat draai je om te beginnen de andere kant op los. Veerbelaste kettingspanners houden daar niet van

Een kettingzweep kun je maken van je eigen fietsketting, ijzerdraad en een stevige panlat
NBT2
Kan dat niet ? hoezo anders om draaien?

Zou het nodig zijn die kettingzweep, baco (of goede verstelbare sleutel mee te nemen. Dat Rohloff tandwiel gaat toch (bijna) nooit kapot , dacht ik.
Rob
alime schreef:NBT2
[grammofoon] Dat idee gaat voor een Rohloff tandwiel niet altijd werken, want dat draai je om te beginnen de andere kant op los. Veerbelaste kettingspanners houden daar niet van[/grammofoon]
Zou het nodig zijn die kettingzweep, baco
Bacardi-Cola's bestel je bij iedere uitspanning met volledige vergunning

Gereedschap van B.A.Hjorth & Co kun je overal lenen
(of goede verstelbare sleutel mee te nemen. Dat Rohloff tandwiel gaat toch (bijna) nooit kapot , dacht ik.
Rob
[grammofoon]
[/grammofoon] :wink:
m-gineering schreef:tandwielslijtage moet je toch kunnen plannen
Helemaal mee eens. Toen ik nog een derailleur had, heb ik nooit een kettingzweep meegenomen. Nu ik een Rohloff heb, is er zelf geen haar op mijn hoofd die daarover denkt.

Gerd
m-gineering schreef:
alime schreef:NBT2
[grammofoon] Dat idee gaat voor een Rohloff tandwiel niet altijd werken, want dat draai je om te beginnen de andere kant op los. Veerbelaste kettingspanners houden daar niet van[/grammofoon]
Zou het nodig zijn die kettingzweep, baco
Bacardi-Cola's bestel je bij iedere uitspanning met volledige vergunning

Gereedschap van B.A.Hjorth & Co kun je overal lenen
(of goede verstelbare sleutel mee te nemen. Dat Rohloff tandwiel gaat toch (bijna) nooit kapot , dacht ik.
Rob
[grammofoon]
[/grammofoon] :wink:
Door je eigen kennis op deze manier op dit gebied te toetsen aan de mindere kennis van een andere persoon, is een weinig sypathieke wijze. Rob
GerdC schreef:
m-gineering schreef:tandwielslijtage moet je toch kunnen plannen
Helemaal mee eens. Toen ik nog een derailleur had, heb ik nooit een kettingzweep meegenomen. Nu ik een Rohloff heb, is er zelf geen haar op mijn hoofd die daarover denkt.

Gerd
Ok Gerd,

Ik denk dat het idd overbodig is zoveel extra onzen mee te nemen.
Rob
Helemaal op safe gaan? Monteer voor een lange(re) reis een nieuw achterandwiel, ketting en evt. voorblad. Als je al een indicatie hebt hoeveel kilometers je met zo'n set kunt maken weet je hoe lang je reis kan zijn zonder reservedelen mee te nemen, afgezien van een paar losse schakeltjes en een kettingpons voor het geval je ketting breekt. :wink:
De gebruikte ketting, het tandwiel en voorblad laat je lekker thuis op je wachten en die fiets je op als je terug bent van je lange reis.
Een kettingzweep en in mijn geval een cassette is wel het laatste wat ik zou meenemen, die hoeven niet meer van de wereld te zien dan mijn garage.... Ik sleep al genoeg gewicht mee!