Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zijn nu de beste onderdelen - Forum Wereldfietser

Wat zijn nu de beste onderdelen

Ik ben nu wel eens nieuwsgierig naar wat de beste onderdelen op een vakantiefiets zijn. Dus stel je wilt een nieuwe fiets met uitsluitend de kwalitatief beste onderdelen. Waar kom je dan op uit?

Om alvast een voorzet te geven

Aandrijving
Rohoff
maar als je een derailleur wilt, casette:??
Commandeur:??
Ketting:??
Bracketas:??
Crank(stel):??
Freewheel:??
Pedaal:??

Wielen:
Voornaaf: SON wanner je verlichting op de fiets wil.
(Achter)naaf:??
Velg:??
Spaken:??
Padden:??

Stuur
Balhoofdstel:??
Stuurpen:??
Stuur:??

Remmen
Magura HSS 33 wel of geen firmtech??

Verlichting
Voorlamp: Son Edlux
Achterlamp:??

Zitten
Zadel: Brooks
Zadelpen:

Veering
Wordt in het algemeen afgeraden maar als je het desondanks wilt:??
Hoi,
Ik denk dat als je eens rontneust op diverse sites van bekende customisable reisfietsen je best een eind in de richting komt van wat jij bedoelt.
Dus als je dat voor ons op een rijtje wilt zetten is dat een prima idee :D
Wel lastig is dat er wel eens onderdelen als superieur worden verkocht die dat volgens kenners op deze site niet zijn. Men denke aan cranckstellen.

Anderzijds kan het altijd exotischer, beter, duurder en vooral lastiger verkrijgbaar. Verder worden we het zeker oneens omdat er zoveel voorkeuren zijn. Ik hoef bv. op mijn reisfiets echt geen Son, want met dat ding fiets ik niet in het donker.

Leon
Tja, dat wordt een combinatie van degelijkst en mooist.
Naven als het geen Rohloff of Son wordt: Phil Wood
Sturen, zadelpennen: Nitto (zadelpen de tweebouts S83 Frog, want steviger dan de eenbouts Crystal fellow)
Stuurpennen: Nitto of custom staal
Balhoofd: Chris King
Trapas: vierkant, en van Phil Wood of TA
Cranks: vierkante as, TA Carmina (ik vond de oude Zephyr mooier) of de m-gineering cranks
Zadel: Brooks, of mischien nu ook Gilles Berthoud
Dragers: Tubus Duo en Cargo voor de stijfste, Nitto Campee voor de mooiste (de Nitto voordrager vind ik lelijk).
Remmen: Magura HS 66 voor racebocht (maar dit is persoonlijk, HS 33 is natuurlijk net zo goed), en als je ze kunt vinden.

Dit is het zo wel, wat mij betreft. Een minstens zo interessante vraag is wat de beste betaalbare dingen zijn. Ofwel: wat is de ideale afmontage als je voor heel veel minder geld zowat dezelfde functionaliteit wilt hebben?
Wim
Mocht ik voor de keus staan dan had ik het liefst mijn 'oude' Raleigh mountainbike terug. Is gejat en was opgebouwd uit verschillende merken qua onderdelen en dat is iets wat ik persoonlijk erg fijn vind. Risico spreiding noem ik dat..
Remmen gebeurde met canti's van Dia Compe die aanzienlijk MEER remkracht hadden dan XT V-brakes van Shimano en minstens even goed als Magura. GEEN index maar gewoon 'zoeken' gaf mij nooit problemen.
Overigens gaat er nu wel een Rohloff in. Maar hydroliek weet ik zo net nog niet..
Ik rem met magura's op mijn 'stadsfiets' (Sparta Aspen) i.c.m. keramische velg en dat bevalt goed hoor maar ik mag graag kunnen inproviseren bij defecten. Een touwtje is voor canti's dan meer dan genoeg dus..

Vraag kan wellicht iets genuanceerder:

"Wat zijn voor jou nu de beste onderdelen?"


Yohta
Hier dan een voorzetje voor de budget route, met wat argumentatie. Het kan overigens ook nog wel wat goedkoper maar dan vind ik het geloof ik bij intensief gebruik minder economisch worden.
Stuurbocht: Nitto 177 racebocht, vanwege het comfort.
stuurpen: bij draadvork een goedkope Nitto pen, of een simpele stalen.
balhoofd: vroeger zou ik Stronglight gezegd hebben, nu weet ik het niet meer zo. In elk geval niet geintegreerd.
Remmen: Deore v brakes, met Deore of LX grepen voor rechte sturen, of Tektro V brake grepen voor racebocht. Gewone Tektro of Shimano racegrepen (afhankelijk van de vorm van je handen) samen met brede Tektro cantilevers kan ook, en is net zo goedkoop. Cartridge remschoenen, met Koolstop blokken.
Cranks: Sugino XD met TA bladen (mooie klassieke cranks, met prima bladen). Stalen bladen zijn nog goedkoper, en gaan ook lang mee.
Trapas: Shimano UN 54 (er zijn ook goede alternatieven)
Cassette: Shimano Deore, met een goede ketting zoals de Wipperman Connex.
Naven: achter XT 36 spaaks, voor LX 36 sp Als je (achter)naaf kapot is heb je een groot probleem, en deze goede naven zijn niet duur. Je kunt nog zo'n 20 euro besparen door Deore voor en LX achter te nemen.
Velg: Exal/Sputnik SP 19 Degelijk en betaalbaar. Wielbouw: handmatig, door goede bouwer.
derailleurs: Deore
Shifters: Shimano 9sp bar end. Degelijk, en met frictiestand
Zadelpen: een goedkopere met twee bouten.
Verlichting: B&M Dymotec 6 met ronde lumotec met halogeen lamp, en bedraad B&M achterlicht voor degelijkheid
Dragers: Tubus als bij dure variant. Misschien past de Duo hier echter niet.

Alles bijeen is dit een heel stuk goedkoper dan de dure versie, en al helemaal een stuk goedkoper dan de dure met Rohloff en Son. Het kan dus heus wel, en met deze afmontage kun je echt heel wat uitspoken. Wil je voor weinig geld een Rohloff fiets, dan vallen hier ook wel wat ideeen op te doen.
Wim
Ik sluit mij volledig aan bij de opsomming die Wim geeft; wel heb ik het idee dat XT de laatste jaren 'slechter' is geworden, zag ook dat er tegenwoordig 'Made in Malaysia' (maakt dat uit?) op sommige onderdelen staat. Het afwerkingsniveau van het exterieur was een aantal jaren geleden iig een stuk beter (mooier).
Hollowtech II is een beroerde ontwikkeling; ik bedoel: de oude vierkante asjes (BBUN54) van 12euries draaien op sommige van mijn fietsen na 18 jaar nog steeds als nieuw, kom daar maar eens om met die nieuwe lagerunits.
De site van Rivendell geeft m.i. nog verdere leerzame info over zin en onzin van (te) dure fietsonderdelen op een reis/tourfiets.
www.rivbike.com
Ik vind dat matte gedoe ook heel lelijk. Technisch maakt het natuurlijk niet uit, en dat polijsten was niet echt goedkoop (en evenmin leuk werk). Maar veel keus heb je niet. Shimano geeft toch vaak heel wat waar voor je geld, zolang je je cranks elders haalt (wordt ook moeilijker voor niet te veel geld). Gewone vierkante trapassen van 15 euri doen het inderdaad prima (je snapt niet dat sommige fietsfabrikanten hier nog op willen bezuinigen). Geintegreerde balhoofden zijn een andere moderne plaag waar je moeilijker aan ontkomt, omdat je frame nu eenmaal is wat het is. Gelukkig voor mij zie je ze vooral bij modieuze alu frames, en die wil ik toch niet.
Ja de lijst is wel een beetje geinspireerd op de Rivendell filosofie. Als het budget beperkt is geef ik althans het liever uit aan een mooi frame. Daarin vooral zit toch het gevoel en de stijl van de fiets.
Wim