Leon schreef:Reserve houden is op de lange duur inderdaad noodzakelijk. Je kunt beter de snelheid aanhouden waarbij je nog de baas bent over je fiets: als je nog durft te remmen en een uitwijkmanoevre kunt maken. Die snelheid is voor iedereen natuurlijk anders en hangt ook van het wegdek af.
Ik vindt zelf 90% van de maximaal haalbare snelheid een ideaal optimum. Nog wat veiligheidsreserve maar tegelijkertijd snel genoeg om goed met de auto's mee te kunnen en met het verkeer te kunnen mengen.
Je bochtensnelheid hangt er vooral van af hoe goed je de situatie kunt analyseren. Er spelen een hoop factoren een rol, van weer via soort wegdek, type banden, onderhoudsniveau van de weg etc. Soms kun je ook handig gebruik maken van spoorvorming, sporen vormen als het ware een kombocht waardoor je net iets harder door de bocht kunt.
Een goede indicator zijn lokale automobilisten. Je kunt op de fiets in principe harder door de bocht dan een auto. Als je dezelde snelheid aanhoudt als een automobilist die pakweg 50-100m voor je rijdt dan weet je dat je binnen de veilige grenzen blijft. Zeker als je geen piepende banden hoort.
Daarom was mijn record (ook op de Halembaye) van 82 km/u niet zo'n goed idee: de superflauwe glooiïng die ik nog niet eerder gezien had is bij die snelheid net een verkeersdrempel ... terwijl onverwacht een vijfendertigtonner me met 100 km/u voorbijraast
Op dat kleine deukje in de weg moet je inderdaad voorbereid zijn. Je kunt hier 2-3km/u meer uitpeuteren. Maar dan moet je op dat moment wel soepel op je fiets zitten en meebewegen met de weg.