Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tentstokken - Forum Wereldfietser

tentstokken

De tentstokken van mijn tent hebben de iewat onhandige lengte van 50 centimeter, tot nu toe heb ik nog geen fatsoenlijke plek op mijn fiets gevonden om ze netjes kwijt te raken (meestal stop ik ze in een zijvakje van mijn rugzak). Dus mijn vraag is: Waar laten jullie je tentstokken op je fiets?
Ín de rugzak... Met het koordje vastbinden áán de rugzak, en dan hopen dat 'ie niet úít de rugzak valt... :wink:

De rugzak die overigens óp de bagagedrager ligt.
Ja, bij ons ook in een klein dagrugzakje met de, meestal natte, buitentent de tentluier en de haringen. En dit bovenop de bagagedrager.
In de zak van de tent, en die ligt dwars op de achterdrager, want die natte viezigheid wil ik niet in een tas. Ik heb er overigens in de context van ultralight tochtje met de racefiets wel eens over gedacht de tentstokken met kleine riempjes aan de bovenbuis van het frame te hangen, op de plek waar ook wel framepompen worden gemonteerd. Behalve bij erg kleine frames zou dat moeten passen. Wel denk ik dat ja dan iets moet verzinnen om de lak van je frame te beschermen (en misschien weer een andere plek bedenken voor je pomp).
Wim
Na aanschaf van mijn Terra Nova Laser kwam ik er ook pas achter dat het pakvolume werd gedomineerd door de 2 aanstokken van 56cm. De boog is netjes in stukken van 28cm maar de 2 aanstokken zijn niet deelbaar. Vervolgens heb ik bij een vliegerzaak een 1.25m x 5mm koolstof/glasvezel stok gekocht en 2 verbinders en wat dopjes. En na wat geknutsel heb ik nu mijn eigen 56cm deelbare stokken (2x28).

Ik geef direct toe dat het een afknapper is als je een nieuwe tent koopt, en dat het alleen werkt als de stok niet op buiging wordt belast. Maar voor mij was het een oplossing. Nu kan alles weer netjes in mijn 2 achtertassen. Totale kosten 6 euro aan stok en 4 euro aan losse frut .... ( :oops: en 10 euro order en verzendkosten)

Wouter
*Zucht*
Helaas zal het dus waarschijnlijk de rugzak blijven. :( De bovenbuis van mijn frame heb ik ook aan zitten denken, maar dat maakt het optillen van de fiets erg lastig (iets dat ik verbazingwekkend vaak blijk te doen)

Nah ja, ik blijf denken, en als ik op een lumineus idee kom hoor je het nog wel :)
Misschien een snelsluiter op je zadelpen :wink: - Die buis past een hele hoop in, ik weet alleen niet hoe groot jouw fiets is.

Het zou niet mijn voorkeur hebben ... maar misschien is het wel prettiger dan zo"n zweterige rugzak. Op oppassen met de X-ray op schiphol .... mensen vinden het nogal verdacht als je spullen IN je fiets hebt zitten. Ik heb een tijd lang spaken in die buis gehad ... maar die had ik dan ook niet dagelijks nodig.

Wouter
Door je stokken te halveren wordt je tent er niet sterker op.
Je mag er van uitgaan nl. dat er wel degelijk over is nagedacht
anders was het af fabriek wel gebeurd.

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet helemaal tenzij je alles per se
in je tassen kwijt wil..

Zelf rol ik de stokken mee in mijn EVA mat, is nog behoorlijk stroef ook
dus van uitvallen nooit geen last. Een slaapmat in een tas proppen lijkt me pure verkwisting van kostbare ruimte of je moet met iets á la surlies 'Big Dummy' rond fietsen, dan heb je idd ruimte zat.


Groet, Yohta
Ik heb een Haglöfs Genius 23 tent. Een dure 4-seizoenentent... moet wat kunnen hebben zou je zeggen.

Nou zijn er tijdens 2 x 2 kampeerweken al 4 aluminium stokken gebroken... één keer stormde het, maar de andere 3 keer was het rustig weer.

Hoewel Haglöfs helemaal geen tenten meer levert, hebben ze vorig jaar 2 nieuwe stokken opgestuurd en ik zal straks weer een mailtje schrijven...

Maar wat ik er verder aan kan doen?... :shock:

Ideëen?
Ik vrees dat er niks anders opzit dan een nieuwe tent te kopen. Ik heb hetzelfde soort geintje aan de hand gehad met een tent van Birdland. Uiteindelijk maar een deal gesloten met Bever dat ik een nieuwe tent kon kopen met wat korting.

Nico
Ik heb hetzelfde gehad met een Lowland tent, gekocht bij het knaagdier. Elk jaar brak dezelfde stok en die werd netjes gratis vervangen, zelfs buiten de garantieperiode. Toen Lowland er mee op hield liet Bever de stok ergens anders maken. Kostte een tientje geloof ik. Alles bij elkaar een keer of vijf vervangen. Stukjes koperen waterleiding zaten altijd bij het gereedschap voor noodreparaties.
Toen was ik het beu. De laatste paar jaar heb ik de stok op de kwetsbare plekken versterkt met de toch altijd noodzakelijke ducttape en nergens meer last van gehad.
Zelf slaap ik op een non-inflatable EVA-matje.
Mijn stokken verdwijnen in de holte van het opgerolde matje..
Zit zelfs een foudraaltje om dat matje dus verlies van de stokken is onmogelijk..
Tentstokken? Ik slaap in een hangmat (Hennessy), die heeft helemaal geen stokken en is nog licht van gewicht ook. 8)
@ nicolasfirst: had je ook een birdland ellips? Daar hebben wij (en mijn schoonzus met dezelfde tent) ook regelmatig stokken moeten vervangen.

Bij ons worden de tentstokken ook gewoon meegerold in het slaapmatje.
brigitte schreef:@ nicolasfirst: had je ook een birdland ellips? Daar hebben wij (en mijn schoonzus met dezelfde tent) ook regelmatig stokken moeten vervangen.

Bij ons worden de tentstokken ook gewoon meegerold in het slaapmatje.
Ik moet het hebben verdrongen wat de juiste naam was. Ik had dus geen Birdland maar een Lowland en wel de Caribou Ext.

Nu hebben we al tot volle tevredenheid een aantal jaren de beschikking over de Hilleberg Namatj2 GT.

Nico
Wim schreef:In de zak van de tent, en die ligt dwars op de achterdrager, want die natte viezigheid wil ik niet in een tas.
Dwars op de achterdrager vind ik vrij vervelend op het moment dat je iets uit je achtertassen moet hebben. Ook is het erg lastig een extra tas te hebben als je de tassen moet afhalen voor een treinreis oid.

Daarom vervoer ik tegenwoordig de tent in de achtertassen, tentdoek en grondzeil in een waterdichte compressiezak van Ortlieb. Dat werkt prima! Tentstokken kunnen als ze niet al te lang zijn schuin in de achtertassen, wel met een hoesje eromheen ter bescherming van de tassen. De haringen kunnen prima in hun zakje onderin de tas.

Cornelis
Kleinere tenten en tenten met kortere stokdelen (Helsport bijvoorbeeld) passen ook goed in de lengterichtng op de drager, en dan kun je ook makkelijker bij je tassen.
Wim
Misschien is een andere tent een goede oplossing. Wij hebben pas geleden een goede tent bij Decathlon gekocht. De stokken die hierbij zitten zijn van Aluminium en volgens mij iets van 20cm lang. Het hele pakket is trouwens erg compact. Wij hebben voor ons 2en de T4 Ultralight Pro van 4kg. Deze is net groot genoeg om ook onze fietsen in te zetten. Maar er zijn ook kleinere 1,2,3 persoons exemplaren:
http://www.decathlon.nl/NL/bivaktenten-11560375/
Ik heb een Terra Nova Laser Competition tent met te lange stokken. Sinds dit jaar bevestig ik de stokken met twee rubbers voor een dikke pomp achter de zitbuis, dit bevalt erg goed.