Hoi Roberto!
Hier is de "zekere Whisky"
Belangrijkste vraag, wat wil je doen met je fiets?
Wil je merendeels asfalt met niet te veel bagage en af en toe een bospad bij hoge snelheden dan heeft Wim met zijn randonneur/veldrijfiets een heerlijke optie

Wil je ruig en meerendeels offroad en gemoedelijk dan heb ik hier een mogelijke oplossing. Deze setup kan je natuurlijke ook met andere merken (Santos, Koga, Gudereit, Velotraum etc etc) gebruiken.
Ik heb een VSF T-400 en ik heb er een geveerde RST voorvork met lockout in laten zetten (geveerde weg is 80mm vanwege de frame geometrie) maar andere voorvorken passen natuurlijk ook.
Remmen hydraulisch (Magura HS 33), Rohloff naaf, SON naafdynomo (voor laden van batterijen, zie artikel in de Wereldfietser), normale trapas met industrielagers. Meer details:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... _itemId=28
De fiets is ontworpen als een offroad trekkingfiets maar met de voorvork kan ik nu ook flink door de bossen scheuren met meer controle en comfort. Maarrrr...
Het is natuurlijk geen echte MTB dus redlijk traag en natuurlijk ook zwaarder en niet volgeveerd.
Het is dus een offroad-trekking-MTB hybride
Maar voor het ruige offroad en downhill-werk met niet al te veel stunts (springen, scherpe slipbochten etc etc) is die prima geschikt en het staal en de voorvering vangen de klappen goed op. En vooral tijdens stijle afdalingen met veel bepakking over slechte wegen is het echt geen overbodige luxe

En als ik een middag door de blubber wil crossen of downhillen kan ik dat natuurlijk ook
Ik gebruik mijn fiets dus op: asfalt, bospaadjes, wasboord, gruispaden en echt offroad, in de modder, in het zand en in de sneeuw. Kortom, overal en altijd

Maar je moet er wel rekening mee houden dat een stabiele reisfiets dus trager is dan een volbloed MTB. Niet alleen door het hogere gewicht maar ook door de "gemoedelijke " geometrie en de afwezigheid van achtervering.
Wat dat laatse betreft zijn er nu ook volgevederde reisfietsen op de markt met geintregeerde bagagedragers maar ik wacht daar nog even mee. Een voorbeeld daarvan is deze "Hummer" van Riese und Mueller:
http://www.r-m.de/produkte/produktfinde ... eme/sahara
Voor een idee wat mijn fietsie met voorvering aankan:
Glad asfalt:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=1156
Slecht asfalt:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=1842
Gruispad:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2109
Los wasboord:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2158
Blubber:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2411
Sneeuw:
http://images.exploder.org/gallery/albu ... rge?full=1
en Zand:
http://images.exploder.org/gallery/jord ... uin?full=1
Dus de mogelijkheden van vakantiefietsen zijn met kleine aanpassingen flink op te rekken.
En neem anders eens een kijkje bij Surly, niet naar de LHT maar naar de Pugsley:
http://www.surlybikes.com/pugsley.html
Met zijn 10 cm brede megabanden is dit een ideale ongeveerde downhill/offroad bike en hij wordt ook met succes ingezet op reizen. Nadeel: door de brede banden traag en speciale velgen, banden, voorvork en frame. Dit wordt de fiets voor mijn volgende reis/expeditie en ik heb er hier en daar al wat over geschreven
Nadelen van het transporteren van bagage aan de voorvork zijn verleden tijd. Met de geveerde FAIV lowriders is dit prima te doen en ik gebruik hem nu al 30.000 km zonder problemen:
http://www.faiv.de.
Ook grote fabrikanten zoals Riese und Mueller gebruiken deze nu op hun reis-fietsen.
Fiets de wereld (met een geveerde voorvork),
whisky