Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moutainbike ombouwen tot trekking fiets of trek fiets kopen? - Forum Wereldfietser

Moutainbike ombouwen tot trekking fiets of trek fiets kopen?

Goedendag,

Komende zomer wil ik voor het eerst gaan fietsen door Frankrijk en Spanje. Ik heb wel redelijk wat fietservaring maar dat is hoofdzakelijk op de mountainbike. Van vakantiefietsen heb ik maar weinig kaas gegeten. Hier blijkt behoorlijk wat kennis aanwezig vandaar mijn vraag:

Op het internet ben ik de volgende bagagedrager tegen gekomen, die het mogelijk maakt mijn full-suspension fiets om te bouwen.
Afbeelding.

Nu twijfel tussen het ombouwen tot vakantiefiets van mijn Gary fisher Sugar 3 mountainbike of het aanschaffen van een tweede-hands fiets die speciaal voor dit werk ontworpen is. Hopelijk kunnen jullie mij antwoord geven op de volgende vragen:

-Ik twijfel over de stijfheid van bovenstaande oplossing, valt dit mee of ga ik straks als een dweil over de weg (iemand ervaring?)
-Hoe geschikt is de geometrie van de sugar voor lange afstanden over de weg?
-Dergelijke bagagedragers kosten behoorlijk wat, beter investeren in een echt trekking fiets of kan dit echt als duurzame oplossing gezien worden?
-Wat zijn goede trekking fietsen om op de 2e-hands markt naar te kijken tussen de 400 en 600 euro?

Alvast bedankt!
De Old Man Mountain dragers zijn het beste wat er is om bagage op een fiets als die van jou te laden. Zelf heb ik niet veel ervaring, en al helemaal niet met een full suspension fiets. Mijn dochter heeft een CUBE wls hardtail en die is verrassend slap. Anderen hebben daarentegen wel goede ervaringen, maar toch vooral met hardtails. Als je een mtb ombouwt moet je overigens nog wel meer doen. Het begint met een stel snellere banden (50 mm Schwalbe Big Apples, Marathons, Supremes etc), bar ends voor meer posities, een manier om je stuur wat hoger te zetten (stuurpen omdraaien, of anders een nieuwe), en misschien een ander zadel waar je langer comfortabel op blijft (Brooks?).
In de categorie tweedehands zou ik zelf vooral kijken naar een oudere stalen Koga. Daar zijn er best veel van te koop, en de meeste modellen hebben geen echt zwakke plekken. Van sommige jaren zijn de Mavic velgen slecht, en de bandjes zijn meestal ook smaller dan ik fijn vind.
In de categorie betaalbaar nieuw (als je die heel misschien ook wilt overwegen) zou ik vooral kijken naar fietsen als de Fahrradmanufaktur T 300 (28 inch) of T 400 (26 inch), de Thorn Club Tour (28 inch) of Sherpa (26 inch), of de Surly Long Haul Trucker (26 of 28 inch, afhankelijk van de maat). Dit zijn allemaal fietsen van iets boven de 1000 euro, en je zult er geen spijt van hebben: het zijn echt beproefde vakantiefietsen, alhoewel tamelijk verschillend van elkaar.
Veel fietsplezier,
Wim
categorie betaalbaar nieuw
zo kan je ook nog kijken naar Stevens, Gudereit, Trenga of Bergamont, allemaal Duits met prima prijs/kwaliteitsverhouding, als je voor nieuw gaat tenminste.
Veel hangt natuurlijk af van het gewicht dat je wilt meenemen. Als je ultralight kampeert met iets van 12-13 kilo, of zelfs nog minder, dan gaat alles makkelijker. Het hangt er natuurlijk ook vanaf over wat voor terrein je wilt gaan fietsen. Als je bijna alleen over asfalt wilt rijden dan kan ik me wel een lekkerder fiets voorstellen.
Jacques heeft wel gelijk dat ombouwen nu ook weer geen mega onderneming is. Als je weinig meeneemt heb je meestal alleen een achterdrager nodig.
Wim
Bedankt voor alle reacties.

@Wim: Nieuw kopen is op dit moment geen optie. Is de eerste keer dat ik op fietsvakantie ga. Wil het eerst wel even serieus proberen zonder al te grote investering. Schwalbe marathons en in de loop van de jaren opgespaarde stuurpennen, sturen en bar-ends heb ik wel liggen, dat komt wel goed.

@Wave: Ik ga ze allemaal bekijken, al is het maar voor de leuk.

@Schlauch: Ben het deels wel met je eens, zou het zelfs wat 'verwend' vinden om meteen op perfect afgemonteerde glimmende vakantiefiets rond te gaan rijden 'omdat ik ook zo nodig op fietsvakantie wil'.
Aan de andere kant is fietsen met een zwabberende fiets ook geen pretje. Daarom zou een 2e-hands randonneur misschien een optie zijn. Ik twijfel.

De voorvork en achterdemper van mijn mountainbike zijn overigens voorzien van een lock-out, dat is dus geen probleem.
Ik ben het in principe wel met je eens dat je maar eerst zou moeten beginnen met wat je hebt. Zo heb ik dat ook gedaan, en met mij vele anderen. Die lockouts zijn fijn voor op asfalt, en bij het klimmen. De ervaring van mijn dochter was dat ze haar (voor)vering slechts gebruikte bij het echte onverharde werk.
Of het zal zwabberen kan ik je echt niet zeggen. Ik hoop dat er nog iemand zal reageren met ervaring, of anders moet je het eens proberen op een amerikaans forum. Daar heb je van die hele lange trails in de Rockies van het soort waar je toch graag geveerd wilt rijden. Hoeveel wil je meenemen/waar wil je naartoe? Zonder kampeerspullen zou alles moeten kunnen, met kampeerspullen moet je het misschien beperken tot het uitrustingsniveau van de wandelaars.
Wim
Het kan zijn dat je moeite krijgt om de tassen zo op te hangen dat je er niet met je hakken tegenaan komt. Ik zou dus proberen af te spreken met de leverancier van de drager dat je die terug mag brengen als het niet lukt. Als het niet werkt heb je als alternatief de mogelijkheid om een fietskar (BOB of Extrawheel) erachter te hangen.
Ik wil wel gaan kamperen. Met mijn backpack kom ik met kampeerspullen uit rond de 14 kg. Hoeveel kilogram ik moet rekenen voor gereedschap en spare-parts weet ik niet maar ik heb goede hoop dat jullie mij daar een indicatie van kunnen geven :).

Dat ik tijdens het fietsen geen last heb van mijn tassen is dus iets om op te letten; Aangezien ik nog geen tassen heb, zijn er modellen waarbij hier minder kans op is?

Bob heb ik ook over gelezen, ziet er wel leuk uit maar vind het wel behoorlijk wat extra gewicht.
Kamperen is ook het leukst. 14 kilo is niet heel veel. Een brandstoffles kun je vaak nog in een bidonhouder/bikebuddy op je frame kwijt, en ander klein zwaar spul zoals gereedschap past misschien in een frametasje. Alle beetjes helpen dan.
Wim
Hoi Berger,
Na een fietsvakantie op een zwaberende Gazelle Geneve hybride, heb ik mijn Trek 930 MTB omgebouwd als vakantie-fiets-je;
Afbeelding
Dat voldeed best wel. Stuurtje wat hoger en eenvoudige dragers erop. Ik had er al eerder stevige wielen in gezet en profielloze Marathon banden. Toch is de fiets niet zo stijf wat nodig is om prettig te mee fietsen met bagage. De MTB is er niet op ontworpen. Als testfietsje voldeed het prima en met een kleine investering kon ik vakantie fietsen. Succes met je keuze en een leuke vakantie. Opa ging vroeger met zijn opa fiets op vakantie. Het gaat niet om de M van Materiaal maar de M van Motivatie :lol:
Eric op de Fiets schreef:Hoi Berger,
Na een fietsvakantie op een zwaberende Gazelle Geneve hybride, heb ik mijn Trek 930 MTB omgebouwd als vakantie-fiets-je;

Dat voldeed best wel. Stuurtje wat hoger en eenvoudige dragers erop. Ik had er al eerder stevige wielen in gezet en profielloze Marathon banden. Toch is de fiets niet zo stijf wat nodig is om prettig te mee fietsen met bagage. De MTB is er niet op ontworpen. Als testfietsje voldeed het prima en met een kleine investering kon ik vakantie fietsen. Succes met je keuze en een leuke vakantie. Opa ging vroeger met zijn opa fiets op vakantie. Het gaat niet om de M van Materiaal maar de M van Motivatie :lol:
Eric,

Bedankt voor je reactie.
Om het materiaal gaat het zeker niet, daarom wil ik ook niet dat het materiaal mijn vakantie gaat bepalen. Vandaar dat ik toch maar wat informatie aan het verzamelen ben;-).

Leuke site trouwens, Thailand, daar wil ik ook wel eens gaan fietsen, haha. . .
Ben ook begonnen met een atb, Cannondale caad3. Blackburn achterdrager erop geknutseld, met Ortlieb tassen. Geen last met de hakken in de tassen vanwege de afgeschuinde voorkant. Restant van de bagage in een rugzak en stuurtas.

Eenmaal besmet, een Koga Randonneur aangeschaft. Geweldige asfaltfiets, maar atb-bloed blijft zitten waar het zit en zocht steeds meer onverhard op, vandaar de keus op de Herwerden Roadmaster 26". Die kan alles aan.

Recent een geveerde vork gemonteerd. Ben benieuwd hoe dat reageert met volle bepakking. Ben nog beetje knutselen met de Tubus Lowrider om die aan te passen aan de vork. ff off-topic...heeft iemand nog een Tubus Swing op zolder? Of ruilen? Okee okee 8) ik ga wel naar "Te Koop Gevraagd".
Mijn oplossing voor jou zou heel simpel de Extrawheel zijn.
Niets ombouwen, geen vraagtekens of je hakken tassen gaan raken en de prijs: Onder de 250 euro, inclusief 2 waterdichte bagagetassen van 40 liter. Gewicht van het ding is nog geen 5 kilo.
Voor weinig geld kun je dan eerst eens uitproberen of een fietsvakantie echt jouw ding is.
Op http://www.mountainbike.be vind je een test van de Extrawheel, met filmpje, foto´s enzovoort. Op de homepage even extrawheel in zoeken ingeven.
Dick Schuurman schreef:Mijn oplossing voor jou zou heel simpel de Extrawheel zijn.
knip
Was ook mijn eerste reactie. Een set tassen en een drager en je bent hetzelfde geld kwijt en rijdt waarschijnlijk minder goed. Het enige grote nadeel is m.i. dat je met het openbaar vervoer minder flexibel bent...

Succes!

Eric
Absoluut niet! De Extrawheel heeft een draaglint en handvat, zodat je hem als 1 grote tas kunt meenemen.
Heel wat handiger dan 2 voortassen, 2 achtertassen, stuurtas en evt. kanozak.... :wink:
Misschien moet ik openbaar vervoer dan corrigeren voor trein. Vaak kun je je fiets met tas en al in een wagon plaatsen, met een aanhanger gaat het iets lastiiger....

Maar als ik nu de keuze zou moeten maken zou dat voor mij niet onoverkomelijk zijn..

Eric
Ok, heb de site bekeken en ik moet zeggen dat het er best aantrekkelijk uit ziet. Toch, gevoelsmatig heb ik iets tegen zo'n aanhanger achter mijn fiets. Maar goede argumenten heb ik daar niet voor.
Ik heb jaren met een aanhanger (een tweewieler) gefietst omdat het niet anders kon (teveel gezinsbagage), en rijdt nu weer gewoon met tassen op een solofiets. Er was niets mis met de aanhanger, en ik ben blij dat ik hem nog heb om achter de racefiets te kunnen hangen, maar ik vind tassen gewoon lekkerder fietsen. Het echter is gewoon een gevoel, waarvoor ik geen enkele rationele verklaring heb (al zal die vast wel te geven zijn).
Wim
berger schreef:Ok, heb de site bekeken en ik moet zeggen dat het er best aantrekkelijk uit ziet. Toch, gevoelsmatig heb ik iets tegen zo'n aanhanger achter mijn fiets. Maar goede argumenten heb ik daar niet voor.
Voor:

* Je kan veel meenemen.
* Fiets blijft kaal, ideaal bij tochten vanuit een basiskamp
* Alle spullen bij elkaar
* Fiets (bv achterwiel) wordt minder zwaar belast (geldt alleen voor 2-wielers!)
* Valt doorgaans goed op

Tegen

* Je neemt gauw te veel mee.
* De fiets wordt langer, iemand die achter je fietst moet harder schreeuwen en vangt meer wind
* Aanhanger + tassen + reserveband wegen meer dan bagagedragers en fietstassen (6-10 vs 4-5 kg)
* Alle spullen door elkaar en onderweg lastiger bereikbaar
* Op stations of bij het over de vangrail tillen sjouw je opeens met twee dingen.
* Niet in alle landen legaal! (zoals Ierland, Luxemburg, Spanje Cyprus)
* Meer rolweerstand
* Langere remweg
* Breder en langer, dus minder wendbaar als gewone fiets
* Parkeerproblemen, want je sjouwt het spul minder makkelijk een hoge stoep of berm op.
* Beperkt terreinvaardig
Wim schreef:Het echter is gewoon een gevoel, waarvoor ik geen enkele rationele verklaring heb (al zal die vast wel te geven zijn).
Wim
1. Zwaartepunt ligt lager met bagage goed aan de fiets gehangen?
2. Fietst iets lichter door lager totaal gewicht?

Eric