Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cranks, 170 of 175 mm? - Forum Wereldfietser

Cranks, 170 of 175 mm?

Wat zijn de voordelen en nadelen van langere of kortere cranks?

Ik heb op mijn vakantiefiets cranks van 170 mm, maar op mijn racefiets heb ik cranks van 175 mm. Ik ben 1,91 m lang. Met het hefboomeffect (fijn bij klimmen en ook bij een zwaarbeladen fiets lijkt me) in het achterhoofd wil ik eigenlijk ook cranks van 175 mm monteren op mijn vakantiefiets. Wat zijn de ergonomische afwegingen hierbij, voor- en nadelen, etc.?
Pedalero schreef:Wat zijn de voordelen en nadelen van langere of kortere cranks?
Ik heb op mijn vakantiefiets cranks van 170 mm, maar op mijn racefiets heb ik cranks van 175 mm. Ik ben 1,91 m lang. {knip}Wat zijn de ergonomische afwegingen hierbij, voor- en nadelen, etc.?
Ergens tussen kindercrancks en crancks die zo lang zijn dat ze over de grond schrapen ligt een optimum. Het is niet zo dat je op het optimum een piek waarneemt in de prestaties, de prestatiecurve afhankelijk van de crancklengte heeft een ronde top. Wel zul je, als je normale proporties hebt, bij een lichaamslengte van 1,91 m eerder bij de langere versies uitkomen.
Leon
Bedankt, dit stemt wel overeen met wat ik dacht.

Ik hoorde laatst dat op baanfietsen vaak kortere cranks worden gezet omdat dat makkelijker zou ronddraaien (souplesse). Daardoor werd ik op het verkeerde been gezet.

Is het trouwens wel zo dat je bij een volgepakte vakantiefiets eerder naar een relatief langere crank zou grijpen vanwege het hefboomeffect?
Pedalero schreef:Is het trouwens wel zo dat je bij een volgepakte vakantiefiets eerder naar een relatief langere crank zou grijpen..
Zou kunnen, maar mij ontbreekt even een bron.
Pedalero schreef:..vanwege het hefboomeffect?
Deze term lijkt me in deze context een te eenvoudige uitleg van iets dat fysiologisch knap ingewikkeld is.
Leon
Op www.m-gineering.nl staat een tabel die je een idee geeft. 175 mm crnaks zijnslechts een beetje langer, maar nog wel makkelijk te krijgen. Bij jouw lengte zou ik zelfs eerder aan 180 mm denken, als je trapas niet te laag is en je geen teen overlappins problemen krijgt. Mijn kleine vrouw en mijn zoon van bijna 11 hebben juist weer 160 mm, en dat betekent inderdaad dat ze makkelijkr veel trapomwenteligne kunnen maken. Is je crank te lang voor je beenlengte, dan ga je langzamer draaien, dus een zwaarder verzet kiezen. En dat is dan weer slecht voor je knieen. Helas is 180 mm niet ech t6makkelijk te krijgen. Specialites TA maakt ze, en ook de m-gineering cranks zijn in 180 m leverbaar.
Wim
Verhelderend!

Volgens het staatje op http://www.m-gineering.nl/crank.htm zit ik met een binnenbeenlengte van 890 mm met cranks van 175 mm aardig goed, al worden er wat voorbehouden gemaakt.

Overigens ben ik er niet bang voor te zwaar te rijden met langere cranks. Op de racer (met 175 cranks) rij ik doorgaans met 100-110 trapomwentelingen per minuut en ook op vakantie hou ik van een soepele pedaaltred.
Edit: was mosterd na de maaltijd :oops:
Als je nieuwe cranks nodig hebt zou ik inderdaad voor langere kiezen, zeker voor een vakantiefiets. Het is inderdaad niet ongebruikelijk voor vakantiefietsen en vooral mtb's een iets langere cranks te adviseren, en voor baanfietsen juist iets kortere. In jouw geval is je binnenbeenlengte eigenlijk nog niet zo heel groot, dus 175 mm lijkt in dit geval niet verkeerd. Dat is mooi want daarin is veel keus. Het verschil met 170 mm is echter niet heel groot. Het zou me niet verbazen als je het nauwelijks merkt. Kortom, ik zou er niet speciaal nieuwe voor kopen, maar als je toch nieuwe nodig hebt, dan zou ik wel voor langere gaan.
Te lang is overigens ernstiger dan te kort, omdat je je knieen ermee kunt mollen. Dit is een probleem voor veel vrouwen (170 mm is te lang voor de meerderheid onder hen), en voor de jeugd (kleine maten in voor de vakantie geschikte mtb's hebben toch allemaal 170 of zelfs 175 mm cranks - schande). Surly geeft hier het goede voorbeeld door bij de Long Haul Trucker per framemaat andere onderdelen te monteren.

Wim
De aanleiding om deze discussie te starten is dat ik laatst tot mijn verbazing ontdekte dat ik slechts 170 mm cranks heb. Ik heb deze cranks overgezet van een fiets in mijn maat en volgens mij zitten er dan doorgaans minimaal 172,5 mm cranks op. Ik merk inderdaad weinig verschil als ik van mijn racer overstap op mijn Surly LHT, maar ik dacht dat er wellicht verschil zou zijn in energie-efficiency/ergonomie, etc, maar dat valt dus wel mee.

Overigens kost een Deore-crankstel de wereld ook niet, een euro of 40 als je goed zoekt, Alivio zelfs de helft. Misschien een idee als ik aan nieuwe voorbladen toe ben. Ook het atb-argument kan mij overtuigen. Heb de fiets nu namelijk ontdaan van bagagedragers en spatborden, en op crossbanden gezet om lekker het bos in te kunnen.
Sheldon Brown heeft een goed artikel over crank length:

http://www.sheldonbrown.com/cranks.html
Ik wist dat ik iets was vergeten: altijd eerst deze helaas te vroeg overleden goeroe raadplegen... :oops:

Volgens mij zit de efficiency van een racefiets in andere zaken dan de zitbuishoek. Er zit wat dat betreft nauwelijks verschil tussen mijn racer en randonneur. Bovendien staat op beide fietsen het zadel even ver achter de trapas, al staat het zadel a.g.v. de kortere cranks op de randonneur wat hoger.