Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vanaf Istanbul richting het oosten.... - Forum Wereldfietser

Vanaf Istanbul richting het oosten....

Afgelopen jaar hebben we een halfjaar gefietst door Zuid-Amerika. Dit is erg goed bevallen. We zijn nu de mogelijkheden aan het onderzoeken wanneer we weer een half jaartje op de fiets kunnen springen.
Er lijkt voor ons misschien wel een mogelijkheid aan te komen vanaf feb 2010 tot augustus 2010.

Twee jaar geleden zijn we vanaf Nederland naar Istanbul gefietst en het kleine stukje door Turkije vonden we toen al geweldig. In Istanbul wilden we niets liever dan verder..... Nu is het idee om vanuit Istanbul oostwaarts te trekken.

Na deze wat lange inleiding nu dan de vragen vooral klimaat technisch :D (we hebben wel ervaring met kou in Bolivia, slapen in tentje met -20)
  • Als we in februari starten in Istanbul begrijp ik dat het nog koud is, maar is het wel te doen? Mensen ervaring met Turkije in februari? Eventueel kan ik me voorstellen dat het rond de Zwarte Zee minder koud gaat worden dan door het binnenland? Of is misschien het zuiden van Turkije juist beter?
  • Als ik naar de weergrafieken kijk voor Iran, zal dat vanaf half maart eigenlijk wel prima moeten zijn? Iemand daar ervaring in deze periode?
  • Dan willen we door de Centraal-Aziatische landen richting China. Is dat in April/Mei te doen?
  • Als ik een globale planning maak zitten we feb en half maart in Turkije, dan een maand in Iran en twee maanden in centraal Azië. Klinkt dit reeel?
  • We hebben dan nog zo'n twee maanden over, als Tibet nog dicht is, zijn er leuke alternatieven vanaf Kashar? Of met de trein verder China in?
Mocht je nog andere ideeën hebben dan horen we het graag!
Yep, Jan Willem en Gudrun, Turkije smaakt naar meer. Het is een van onze favoriete fietsbestemmingen.

8) Pieter fietste in de winter in Turkije http://home.zonnet.nl/jovermars/gastenboek.html.

8) Douwe en ik zijn in twee etappes van Istanbul naar het Oosten gefietst (in de zomers 2004 en 2005). Dus als je nog vragen hebt over dat traject kan je mijn weblog bezoeken en mij een PB sturen.

8) De 'film' van onze reis in 2005 staat hier >> http://www.vimeo.com/3299200


Veel plezier met de voorbereiding!

Blanche

Afbeelding
Hoi!

http://www.itchywheels.nl :) Ik heb dezelfde route gefietst (inclusief Tibet) maar 1 maand later :-) Er is vanalles te vinden: GPS gegevens, roadbook, routeplan etc etc. Veel plezier!

Oost Turkije en Anatolia is in maart nog best koud en ook in Iran kan in het noorden nog wat sneeuw liggen maar voor de rest is het prima te doen :) En als jullie door Tibet willen dan is dat beetje kou een lekker opwarmertje :P

Fiets de Wereld,
Whisky
Februari in Turkije...
Ik zou voor de zuidkust kiezen. Wij waren in 2007 in Turkije, in februari, maart, april en in kan je vertellen dat het koud was! In Istanbul liggen de temperaturen zo rond het vriespunt, in Antalya is het een graad of tien warmer, in Erzerum bitter koud. In 2007 was het daar -30... En op de hele hoogvlakte is er erg veel sneeuw.
Dus afzakken via Izmir en Fetiyeh naar Antalya en verder naar het oosten. Tegen de tijd dat je dan bij de grens aankomt, moet het ergste wel voorbij zijn.
In het noordwesten van Iran kan het nog wel koud zijn, maar verder Iran in wordt het alsmaar warmer. Wij zijn halverwege april de grens met Iran overgestoken, een maand in Iran, paar dagen Turkmenistan, maand Uzbekistan en ik denk dat het perfect gepland was, qua weer (niet te heet in de Stans)

Das wel een strak schema trouwens... Neem de tijd, er is veel te zien. Als je de zuidkust van Turkije neemt heb je sowieso meer tijd nodig. Kort uitstapje van Kashgar naar Tashkurgan ?
Veel plezier met de planning.
Groetjes
Aaldrik
Zihuatanejo, Mexico
Oh ja, meer info op onze site natuurlijk 8)