Additionally, paste this code immediately after the opening tag: camperen en ontbijten - Forum Wereldfietser

camperen en ontbijten

Hallo,

Wat eet en drinkt de vakantie-/wereldfietser zoal als ontbijt als je campeert? Zorg je van de avond voordien voor brood of dergelijke, of pas 's morgens?
Zijn er onder jullie die 's morgens ook al iets klaarmaken voor 's middags?

groetjes
Dietrich
Ik ben een vroege vogel...meestal een van de eerste die uit z'n tentje kruipt op een camping. Na het sanitaire gebeuren (de douche blijft lang koud, das weer een nadeel als je de eerste bent) maak ik de tijd voor een goed ontbijt. Een bannock.

Een bannock? Kijk hier maar http://www.youtube.com/watch?v=7AXYqy5zFLE

Geweldig om te doen en het ligt als een plaat beton in je buik. Lekker vers gebakken brood met een notenmix erdoor. Alstie ligt af te koelen meteen water op de brander voor koffie. Deze combi is voor mij voldoende om te starten.

Onderweg een bakkertje aanschieten voor een puddingbroodje of vanille-cakeje's. Op de een of andere manier kan ik vreselijk goed fietsen met vanille in m'n lijf. Altijd een paar pakjes vanille-cakie's in mijn tas.

Als ik ergens verblijf waar het eigenlijk niet mag, wil je zo snel mogelijk weg. Dan is ff een snelle jelle met wat cakie's genoeg om op te stappen. Eerst komende bankje is wel voor mij want dan wil ik KOFFIE.

Voor de middag het restant van de bannock, want die ik bak krijg ik s'morgens niet op, samen met een bamisoepie. Ik drink erbij wat er in mijn bidon zit, en dat is meestal water met vitamine-B bruistabletten.

Zal voor een ieder verschillend zijn denk ik.
Wij staan meestal vrij vroeg op en dan is er meestal nog geen vers brood te krijgen. Wij zorgen dus dat wij brood hebben want ontbijten met koffie is een vereiste. Onderweg schieten wij ook een bakkertje aan om wat lekkere broodje in te slaan om onderweg van te genieten en voor de lunch. Om de 2 uur moet ik toch wel iets eten als ik fiets.
Wat er te koop is verschilt natuurlijk enorm. Vers stokbrood met een croissant, vers sinaasappelsap en echte koffie zijn natuurlijk een goed begin. Wat ik zelf belangrijk vind, althans als ik alleen op reis ben, is echter dat ik graag echt vroeg weg wil, als het terrein vaak nog wat nat is. Een heel simpel ontbijtje is dan wel praktisch, en het lekkere spul kan dan in de vorm van een "tweede ontbijt" een uur of twee drie later. Ik eet wat in de tent om niet al te nat en koud te worden, en laat de brander ingepakt. De avond tevoren heb ik dan heet water gekookt, en in een thermosfles gedaan. Thermosflessen verschillen erg, maar met deze heb je de volgende ochtend nog echt heet water voor een kop thee en daarna een kop koffie. Met een stukje toiletpapier maak ik dan de beker schoon, en daarna kan alles ingepakt worden. Dan gaan de tassen de tent uit, en kan de tent afgebroken worden.
Maar, zoals gezegd, veel hangt af van de omstandigheden.
Wim
Staan vaak laat op, behalve als het heel warm is, het is tenslotte vakantie. Ontbijt: gewoon koffie/thee en brood met chocopasta, pindakaas of kaas. De vorige dag ergens gekocht. Eten alleen een meer dan thuis. Koffie en thee worden ter plekke op de brander gemaakt. (En als die stuk is breekt de hel los..harstikke chaggie door gebrek aan caffeine)
Na het ontbijt volgt een dag met vele koekjes, brood en weet-ik-het-wat-voor-een-vreterij-stops.
Eet dus niks speciaals alleen veel.

Groet
Als we gaan fietsen die dag staan we vroeg op.
Wat we eten hangt heel erg van het land af. In Turkije gingen we ontbijten, koffie met wat brood, ei of bladerdeeg met gehakt. Een sop een camping in de champagne kwam de bakker langs, maar meestal halen we brood, beleg en yoghurt de avond van te voren. Kopje koffie erbij, klaar :>
Ook ik ben een vroege vogel.
Mijn ontbijt bestaat uit brood met beleg en thee. Brood en beleg koop ik meestal de dag ervoor, tenzij er een winkel in de buurt is die zeer vroeg open is. Ik maak extra thee voor in mijn thermoskan.
Dat hangt echt van het land af... soms heb je de mogelijkheid om verse broodjes te krijgen, soms is er niks en doen we het met van die hardkeks (of hoe je dat ook schrijft ;) ). Soms hebben we melkpoeder bij ons en kunnen we iets van cruesli of muesli eten... het hangt dus puur af van wat er voor handen is in dat land.

Ohja, we proberen meestal zo rond 6 uur op te staan en zetten koffie 's ochtends of we hebben 's avonds al water gekookt. Soms drinken we thee...
Ja, zoals de meeste al aangeven is het erg afhankelijk van het land. Vaak brood met jam en in iedergeval een grote bak thee. Als ik verwacht wel ergens een bakker of supermarktje tegen te komen, dan maak ik me niet zo veel zorgen om het ontbijt, het is de rest van de ochtend wel in te halen.
Soms mis ik wel eens de lekkere volkorenboterhammetjes bij het ontbijt, waar je het wel tot in de middag op uit kunt houden, vaak is het van dat zit-niets-in witbrood wat je kan kopen. Dan ga ik ook nog wel eens aan de yoghurt met müesli en wat fruit. Ook bij wat hogere temperaturen blijft zo'n beker yoghurt wel goed buiten de koeling.
Zonder iets te eten kan ik niet fietsen. Dan ben ik zo leeg gefietst. Meestal een broodje en thee om de dag te beginnen. Of bij koud weer een power dieet van volkorenbrood met chocolade pasta, soms in de avond klaargemaakt omdat de pasta niet te smeren is en de ochtend koude.
Wij hebben altijd twee plastic potten bij ons die we onderweg vullen met jam, chocpasta, pindakaas o.i.d. net wat voorhanden is. We ontbijten meestal vroeg met, meestal dan omdat de winkels nog niet open zijn, brood van de vorige dag, crackers of van die voorverpakte geroosterde boterhammetjes. E.e.a. afhankelijk van wat ter plekke verkrijgbaar is, daarbij heel veel thee om een vochtbuffertje te vormen. Eenmaal onderweg stoppen we bij de eerste de beste bakker voor vers brood en een lekkere koek, voor mij dan, Ineke hoeft meestal geen koek. Bij de koffiepauze, zo rond half 10, 10 uur eten we dan wat brood of de koek. De lunch verdelen we meestal over 2 keer, eerst zo rond 12 uur en nog een keer zo rond 2 uur half 3 omdat onze ervaring is dat je na een uitgebreide lunch en dus een volle maag niet lekker fietst. Avondeten is meestal laat zo 7 uur half acht.
Lieve help wat staat iedereen vroeg op! :shock:
Spinnetje schreef:Lieve help wat staat iedereen vroeg op! :shock:
Jij toch ook de laatste paar maanden (of zelfs al s' nachts) :lol:
Als het ff kan, gebakken eieren met spek. :D
Als het te warm is om spek te bewaren gaat het ook prima met wat plakjes salami van een salamiworst. Blijft heel lang goed.
Brood is soms wat droog, maar who cares, heb altijd een halfje bruin of zoiets in de tas.

En uiteraard vóór de eitjes en na de eitjes koffie! :!:

De rest van de dag zie ik wel. Bakkertje, supermarkt, snackwagen, maakt niet uit.

Altijd zeker 2 zakjes droogvoer bij me voor het geval dat...........

Soms eet ik om te leven, maar ook heel vaak leef ik om ( lekker) te eten.

Groet

Jans
Als het kan:
1. PANNENKOEKEN!!! Zeer energierijk!
2a. Jugo de fresa con leche (lekker!)
2b. Jugo de banana con leche (energierijk! 2 glazen zijn genoeg voor 3 uur fietsen!)
Afbeelding
Een goede plaats voor Jugo de banana con leche...

3. Melkpoeder met warm water en een soort muesli of zoiets. Liefst ook een fruitje erdoor (appel, banaan) (licht en lekker, en met extra eiwitten voor de spieren!)
4. Brood met beleg (minst energierijke, blègh). Maar dan ook een lekker broodje tussendoor voor de lekkerheid.

Brood kan ook als lunch, maar noodles zijn dan ook populair.

Meestal wildkamperend. Variërend van situatie moet het wat sneller of ga ik wat later op pad.
Het aanvullen van eten gaat onderweg, en wordt afhankelijk van de dag en de locatie ingeschat. In de woestijn/bergen/jungle wat meer in één keer mee. In lager/dichtbevolkter land kan er wat minder mee. Op zaterdag vaak natuurlijk proberen wat extra in te slaan.
Jij toch ook de laatste paar maanden (of zelfs al s' nachts)
Hi, hi daarom kan ik iedereen die in een situatie terecht kan komen dat hij/zij voor een baby zorgt met klem aanraden zoveel mogelijk uit te slapen zolang het nog kan!

Ook al heb je nu geen kinderwens....

Zit trouwens op verkeerde forum fietsenmetkinderen.info zijn mijn nieuwe vrienden. :D

Waarom staan jullie zo vroeg op?
Robertjan schreef:2a. Jugo de fresa con leche (lekker!)
2b. Jugo de banana con leche (energierijk! 2 glazen zijn genoeg voor 3 uur fietsen!)
Oh... begin er niet over!!! Dat waren/zijn echt de beste ontbijtjes die je kunt hebben, 't liefst dan ook nog vergezeld van een 'ensalada de frutas con yogurt' 8)

Maar goed, dan moet het natuurlijk wel voor handen zijn...

Anders afhankelijk van het land: stokbrood met nutella, ciabattinis met nutella, pan met nutella...
In Zuid-Amerika onbeten we vaak met havermout met koud water, (gedroogd) fruit, suiker, chocoballetjes en siroop in poedervorm (Zuko) - vaak kwamen we dagen achtereen geen bakker tegen.

Volgens mij zijn we te lui om 's ochtends warm water te maken. Eten maken voor onderweg doen we ook nooit en de brander komt alleen tussen de middag tevoorschijn in koude gebieden, dan vind ik een soepje ofzo wel lekker.

Een van de smerigere ontbijten ooit was kleverige pasta met tomatenketchup - inschattingsfoutje (geen brood, geen havermout, geen water) :roll:
Hier nog een "uitslaper" (meestal uur of half elf van de camping vertrekken), het is vakantie hoor...

Wij doen altijd douchen, inpakken, bij dichtstbijzijnde bakker/supermarkt boodschapjes halen: brood, vleeswaar en/of kaas, melk, sap/fris, yoghurtje, reep chocola, koekjes. Daarvan ontbijten we (eerst even fietsen om een rustig/mooi bankje te vinden) en komen we de rest van de dag tot avondeten ook wel door. Hebben soms een potje jam of nutella bij ons voor het zoet.

Voor lunch nemen we bovenstaande broodjes plus iets lekkers a la vers chocoladebroodje bij een bakker.

Als noodvoorraad hebben we altijd wel borrelnootjes en meuslirepen bij ons, maar 9 vd 10 keer gaan die aan het eind van de vakantie verkruimeld de prullebak in.
Hoi!

Ik ontbijt altijd maar wat ik eet is natuurlijk afhankelijk van waar en bij welke temperaturen ik onderweg ben.

Ik sta net na zonsopgang op, kook water voor de tee en melkpoeder en breek mijn tent af. Vervolgens eet ik muesli en geniet van een kop tee.
Buiten europa ontbijt ik met rijst, champa, koeskoes, pasta, nudel etc etc. In ieder geval iets met veel koolhydraten en suiker. In de winter giet ik nog een beetje olijfolie door de musli

Ik maak nooit een lunch klaar en ik lunch ook nooit echt. Meestal heb ik meerdere kleine eetpauzes ipv 1 lange. In europa lunch ik met brood en eiwit/vetrijk beleg, buiten europa met rijst,pasta en nudel met iets dat eiwit/vet bevat (vlees, bonen etc).

Voor de kleine trek heb ik muslirepen, koekjes, gedroogd fruit en noten.

Fiets de wereld,
Whisky
Ook ik ben blijkbaar een uitslaper als ik bovenstaande reacties zo lees. Rond een uurtje of acht kom ik meestal uit m'n tent rollen.

Ik ben niet iemand die niet kan fietsen zonder ontbijt. Ik kan zonder ontbijt een flink eind fietsen zonder er last van te hebben.
Als het even kan, zorg ik dat ik in een nabijgelegen dorp of stadje een supermarkt of bakker opzoek waar ik dan liefst chocoladebroodjes, wat bananen en een flinke beker vruchtenyoghurt (liefst met wat vezels erin) haal.
Daarna fiets ik een stukje verder om ergens op een pleintje of rustig plekje buitenaf mijn ontbijtje te nuttigen.
Is het zondag, of overnacht ik niet in de buurt van een super, dan zorg ik de dag ervoor dat ik iets van melk haal, die ik dan 's ochtends met mijn immer aanwezige voorraadje musli vermeng tot een ontbijt. (overigens is die musli ook goed als toevoeging in de vruchtenyoghurtjes).