Het frame van mijn fiets is vorige week gescheurd. Gelukkig niet in een ver land maar 500 meter van mijn huis.
Nu lees ik op de website van de vakantiefietser ( jaja pluggen werkt) dat dit eigenlijk niet zou kunnen :
"Het materiaal is niet belangrijk. Staal (Chroom-molybdeen) of aluminium zijn beide stevig genoeg. Aluminium is iets lichter en oogt stoer want de buizen zijn vaak oversized. In theorie en in broodje-aap verhalen kun je een gescheurd stalen frame overal ter wereld lassen en aluminium niet. Van de vele vakantiefietsers die ik ken heeft nog nooit iemand een gescheurd frame gehad. "
Dus heb ik 2 vragen :
1. hoe kan dit gebeuren?
2. is er nog wat aan te doen?
ad. 1) Mijn fiets is een Koga Miyata ATB uit 1997 met een stalen frame.
Ik ben er 9 keer mee op vakantie geweest. Wel elke keer mee in het vliegtuig, redelijk veel geklommen in de bergen, en ook regelmatig onverhard gereden. Verder de fiets dagelijks voor woon/werkverkeer gebruikt.
Kan het frame dan al versleten zijn, of heb ik gewoon pech gehad ?
ad. 2) De scheur zit +/- 1 cm boven de trapas op de verticale buis.
kan dit nog gelast worden, of is er dan meer ruimte nodig ? En indien dit mogelijk is, hoe betrouwbaar is het frame dan nog ?
Ik neem ook aan dat zoiets niet onder de garantie valt, zeker niet na 6 jaar.
Sander
Nu lees ik op de website van de vakantiefietser ( jaja pluggen werkt) dat dit eigenlijk niet zou kunnen :
"Het materiaal is niet belangrijk. Staal (Chroom-molybdeen) of aluminium zijn beide stevig genoeg. Aluminium is iets lichter en oogt stoer want de buizen zijn vaak oversized. In theorie en in broodje-aap verhalen kun je een gescheurd stalen frame overal ter wereld lassen en aluminium niet. Van de vele vakantiefietsers die ik ken heeft nog nooit iemand een gescheurd frame gehad. "
Dus heb ik 2 vragen :
1. hoe kan dit gebeuren?
2. is er nog wat aan te doen?
ad. 1) Mijn fiets is een Koga Miyata ATB uit 1997 met een stalen frame.
Ik ben er 9 keer mee op vakantie geweest. Wel elke keer mee in het vliegtuig, redelijk veel geklommen in de bergen, en ook regelmatig onverhard gereden. Verder de fiets dagelijks voor woon/werkverkeer gebruikt.
Kan het frame dan al versleten zijn, of heb ik gewoon pech gehad ?
ad. 2) De scheur zit +/- 1 cm boven de trapas op de verticale buis.
kan dit nog gelast worden, of is er dan meer ruimte nodig ? En indien dit mogelijk is, hoe betrouwbaar is het frame dan nog ?
Ik neem ook aan dat zoiets niet onder de garantie valt, zeker niet na 6 jaar.
Sander