Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Honderd cols met een carbonfiets en de Radical Cyclone - Forum Wereldfietser

De Honderd cols met een carbonfiets en de Radical Cyclone

Dag beste mede fietsers,

Na vele jaren en vele honderdduizenden kilometers. Sta ik op het punt mijn bagagetassen en twee vly dragertjes in te ruilen voor een Radical Cyclone bagagekar. Er is één ding wat mij tegen houdt. Ik heb een full carbon frame van Stevens de SCF1. Met deze fiets al twee keer de Honderd cols tocht gereden met in totaal 20 kg bagage verdeelt over 4 ortlieb tassen. Gezien alles wat de fiets op deze reizen heeft doorstaan heb ik alle vertrouwen....maar toch. Wie heeft er ervaring met een carbon frame en een Radical Cyclone als aanhanger? Je gaat toch aan een kant van de achteras een trekkracht uitoefenen die door de hele achterbrug zal doorlopen. Kan het frame dit verdragen? Zal dit jaar weer een groot stuk van de honderd cols (mijn 5de) gaan rijden. Lees graag de reacties op deze vraag.

PS

Na enkele reacties de volgende aanvulling. Het is mijn bedoeling om niet meer dat 10 kg bagage mee te nemen de hele kar zal dus niet meer wegen dan 15 tot hooguit 20 kg. Mijn tent weegt 1500 gr. mijn slaapmatje 540 gr. de slaapzak 750 gr. Neem nooit meer dat één stelletje extra wielerkleren mee en een dunne lange broek voor 's avonds. Per slot kan je alles wassen onderweg.




Fred Charité
Ik heb zelf de door Challenge gemaakte voorloper van de Radical Cyclone, en ben er heel blij mee. Ik heb hem ondermeer gebruikt achter de tandem, maar ook achter mijn oude stalen racefiets. Ik denk dat zo'n tweewieler de naar verhouding minst belastende manier voor je frame is om bagage mee te nemen. Tegelijk is nu juist zo'n carbon frame het laatste waar ik aan denk als trekker. Ik zou ook een stevig achterwiel willen hebben, met 36 gewone spaken in een heel gewoon patroon.
Wel geldt natuurlijk ook hier dat het allemaal een minder probleem wordt naarmate je minder meeneemt. Achter de tandem kon ik flink veel meenemen voordat je de kar echt merkte, achter mijn racefiets merk ik het naar voren en achteren stoten bepaald nadrukkelijker.
Een alternatief zou zijn een grote Caradice zadeltas te gebruiken. Als je een grote maat frame hebt past de Camper Longflap nog, met een inhoud van 24 liter. Neem een 10 liter stuurtas op een decaleur, en je redt het misschien net.
Wim
Wim,
Je beantwoordt een boel niet-gestelde vragen, en je opmerking "Ik denk dat zo'n tweewieler de naar verhouding minst belastende manier voor je frame is om bagage mee te nemen." trek ik in twijfel. Carbononderdelen staan erom bekend dat ze sterk zijn in de richting waarvoor ze ontworpen zijn en teleurstellend zwak kunnen zijn in andere richtingen. Een aanhanger die aan één kant bevestigd is zou best zulke teleurstellingen kunnen veroorzaken.
Volgens mij heeft Marten G dit wel eens uitgelegd. Hij was geloof ik niet erg enthousiast over het idee.
Of het koppelingssysteem van deze kar zou niet-belastend moeten zijn voor de achtervorken.
Leon
"Tegelijk is nu juist zo'n carbon frame het laatste waar ik aan denk als trekker."