Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benjaminse of Reitsma? - Forum Wereldfietser

Benjaminse of Reitsma?

Wij willen in september naar Rome fietsen, twijfelen nog tussen de route van Benjaminse of de route van Reitsma. Wie heeft er tips/adviezen?
geja schreef:Wij willen in september naar Rome fietsen, twijfelen nog tussen de route van Benjaminse of de route van Reitsma. Wie heeft er tips/adviezen?
Heen naar Rome met Benjaminse en terug met Reitsma.
Benjaminse gaat over de Spluegen Pas: sowieso een mooie pas, maar je ervaart ook plotsklaps het contrast tussen Zwitserland en Italie.

Succes!
@ Bert: als er zoveel tijd beschikbaar is, is dat natuurlijk een goede oplossing!

Er is op het forum al veel geschreven over de keuze tussen Reitsma en Benjaminse; gebruik de zoekfunctie eens om er meer over te vinden!

Gudrun

edit:
kijk bijvoorbeeld eens hier of hier of hier of hier :D
Als er maar een maand beschikbaar is, dan wordt het toch echt of de ene of de andere -of een combinatie van diverse Benjaminse routes. Je kunt bijvoorbeeld de route naar Venetie nemen tot de Noord Italiaanse meren, en dan op de route naar Rome overstappen.
Wim
Voor een indruk van Reitsma kun je kijken op onze site:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryopdefiets/
De tochten van 2000 en 2007
Bedankt voor jullie reacties, ben nog nieuw op dit forum en had nog niet zover teruggekeken in oude berichten. Maar daar heb ik zeker al bruikbare tips kunnen vinden. Wij hebben 6 weken de tijd, maar gaan alleen heen fietsen en terug pakken we de trein, daar laten we ook onze eindbestemming nog van afhangen.....wat de makkelijkste terugweg is met fiets in de trein.
Wij zijn via de route van Benjaminse naar Rome gereden. Op ons gemak: we deden er drie jaar over en namen de tijd om onderweg rustig om ons hen te kijken. Bovendien hoefden we zo drie jaar geen nieuwe vakantiebestemming te kiezen. Voor een kort overzicht http://vanuitdestoofstraat.blogspot.com/, ergens onderaan.
geja schreef:Bedankt voor jullie reacties, ben nog nieuw op dit forum en had nog niet zover teruggekeken in oude berichten. Maar daar heb ik zeker al bruikbare tips kunnen vinden. Wij hebben 6 weken de tijd, maar gaan alleen heen fietsen en terug pakken we de trein, daar laten we ook onze eindbestemming nog van afhangen.....wat de makkelijkste terugweg is met fiets in de trein.
Als je wel een datum weet, wanneer je teug wilt zijn in Nederland, zou ik wel vast reserveren voor de CityNightLine terug. Bijvoorbeeld vanuit Milaan. De fietsplaatsen in deze populaire nachttreinen zijn snel volgeboekt. Je kunt dan later bekijken hoe je met Italiaanse treinen van jouw eindbestemming naar Milaan reist.
Zie: http://www.treinreiswinkel.nl
geja schreef:Bedankt voor jullie reacties, ben nog nieuw op dit forum en had nog niet zover teruggekeken in oude berichten. Maar daar heb ik zeker al bruikbare tips kunnen vinden. Wij hebben 6 weken de tijd, maar gaan alleen heen fietsen en terug pakken we de trein, daar laten we ook onze eindbestemming nog van afhangen.....wat de makkelijkste terugweg is met fiets in de trein.
Tijdens de Fiets en Wandelbeurs kwam ik deze tegen: http://www.fiets-vervoer.nl (Transport Soetens). Het lijkt mij wel makkelijk. Je fiets en bagage worden voor € 59,50 worden vanaf Rome vervoerd en thuis afgeleverd. Zelf ga je met de trein zonder gezeul en gezeur.

Gerd
Tijdens de Fiets en Wandelbeurs kwam ik deze tegen: http://www.fiets-vervoer.nl (Transport Soetens). Het lijkt mij wel makkelijk. Je fiets en bagage worden voor € 59,50 worden vanaf Rome vervoerd en thuis afgeleverd. Zelf ga je met de trein zonder gezeul en gezeur.

Gerd
Zoals ik het lees kost het vervoer van de fiets: € 119 en het vervoer van de bagage: € 59,50. Samen dus: € 178,50.

http://www.fiets-vervoer.nl/rome/images/folder.pdf
Expresso schreef:Zoals ik het lees kost het vervoer van de fiets: € 119 en het vervoer van de bagage: € 59,50. Samen dus: € 178,50.

http://www.fiets-vervoer.nl/rome/images/folder.pdf
Sorry, slordig van mij. Ik heb niet zo goed gelezen en de tekst is ook niet echt duidelijk. Als de lezing van Expresso juist is, is het wel erg duur. Ik zou ze maar eens een mailtje sturen.

Gerd
Klopt wat expresso zegt, heb 't op de beurs nagevraagd omdat ik ook niet duidelijk vond. Je betaald altijd 119 euro voor fietsvervoer. Besluit je ook je bagage door hem te laten vervoeren dan kost je dat 59.50 euro extra.
groet, roosje
Er zijn zoveel mogelijkheden om naar Rome te fietsen...
Wij zijn bijvoorbeeld door Duitsland langs de Rijn gefietst, vervolgens door Zwitserland via de Splügenpas (de Gotthardroute is drukker, maar zeker ook mooi, hebben we ook gedaan) en vervolgens naar Florence via de Benjaminse-route. Vandaar hebben we Reitsma naar Rome gevolgd, omdat Umbrië ons interessant leek (en dat klopte). We hebben de hele route overigens in twee jaar in een aantal lange weekends en één vakantie gefietst.
Kijk zelf wat je interessant haalbaar qua zwaarte lijkt, er zijn zoveel uitstekend bewegwijzerde routes in Duitsland en Zwitserland...
Op mijn website vind je uitgebreide beschrijvingen met kilometrages van vier deelroutes naar Rome: Duitsland, Zwitserland/Gotthardpas, Zwitserland/Splügenpas, Italië.
http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... al.nl.html
Kijk op deze website.
Ik deed beide route`s.
Als aanvullende vraag:

Kun je met beide ook (gemakkelijk) de tocht in omgekeerde richting maken?
Dat wil zeggen is het nodig en zo ja, zijn ze daarop aangepast?
Op onze tocht naar het zuiden (Benjaminse-route) kwamen we wel eens fietsers tegen die toendertijd toch nogal wat moeite hadden met het omgekeerd fietsen. Maar heden ten dage met GPS-routes lijkt me en en ander niet zo'n probleem meer (mits ...)
Wat Benjaminse betreft; deel drie van Florence naar Rome is in beide richtingen beschreven. Deel 1 en 2 alleen richting Rome. Echter op de kaarten valt redelijk te fietsen, maar het wordt uiteraard wel iets lastiger.
Ik kwam onlangs iemand tegen die zei dat de ene route veel meer door "het bos/onder bomen" liep dan de andere. Klopt dit en welke zou zij bedoeld hebben in dit geval?
En is 1 van de routes duidelijk zwaarder dan de andere?
Ik zit momenteel in Florence en ben 10 juli gestart met de Reitsma route (vanuit Zuid-Limburg, Verona naar Florence met de auto, tot nu toe zo'n 1200 km gefietst) en ik ga naar Assisi. De route is erg mooi. Door Duitsland voornamelijk autoluwe routes. Wel vond ik de kwaliteit van de paden tegenvallen (in Dld) en ben dan ook blij dat ik niet op een racefiets rijdt. Paden in Oostenrijk en tot Verona in Italië zijn meer dan goed!
De Arlbergpas en Reschenpas zijn goed te doen. Ik heb ze wel beide aan het begin vd dag gedaan, wel twee dagen achter elkaar.
Ik fiets op een mountainbike met dunnere banden dan gebruikelijk, met bagagetassen achter en stuurtas. Ik kampeer niet (omdat ik in 12 dagen in Assisi wil zijn) maar maak gebruik van Gasthof, zimmerfrei e.d. Tot nu toe geen enkel probleem geweest en ook niet duur. Ik ben tijdens mijn tocht mensen tegen gekomen die de Bemjamins route heen hebben gereden (ook wel vaak slechte wegen begreep ik) en de Reitsma terug. De Reitsma route ri. Nederland is zwaarder dan ri. Rome.
Ik rijd op de boekjes van Reitsma en heb ter controle op de Nokiatelefoon de route op GPX tracks staan en ben daar heel blij mee. Zonder dat, was het toch lastiger geweest om zeker te zijn vd route, voornamelijk bij wegomleggingen die je zeker gaat tegenkomen.
Het is een prachtige route, geniet ervan en bereid je goed voor!!

Ciclo di Assisi
Ik stond 10 dagen geleden op de Reschenpass, waar die Reitsma-route over gaat. Wat een enorme deceptie zeg! Totaal geen echt pas-gevoel; zwoegen en zweten naar de kam van een berg en dan het hoogtepunt van het geweldige uitzicht naar beneden aan de andere kant.
De Reschenpass is meer vals plats naar een reeks van souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's. Welkom in Italia! Wat een kots-kitsch.
Geef mij maar de Splügenpass van Paul Benjaminse met echt klimwerk in de eenzaamheid, met de plostelinge overgang van het overgeoganiseerde Zwitserland naar het losse Italie zonder Tiroler fratsen. Daar waar Dries van Agt zijn legendarische uitspraak deed: "De ware pelgrim komt op de fiets boven."
Daarna volgt een spectaculaire afdaling.
Overigens is de route van Paul Benjaminse de eerste, enige echte route naar Rome.
Als je toch persé over de Reschenpass denkt te gaan vanwege het minder zwaar zijn kun je beter vanaf de Donau de Via Claudia Augusta nemen. Er is een Bikeline-gidsje van. Zie: www.esterbauer.com In het laatste stukje langs de Inn wordt een nieuw fietspad aangelegd.