Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Optimus Nova in Trangia - Forum Wereldfietser

Optimus Nova in Trangia

Op de beurs had ik een Trangia 25 staan, met ingebouwde Optimus Nova Multifuel brander. Diverse mensen wilden weten hoe je dat moet inbouwen. De makkelijkste oplossing is een kant en klare Trangia Nova, dat wil zeggen een omgebouwde Nova.
Als je echter een bestaande Optimus Nova wilt inbouwen, of een Nova wilt hebben die je ook nog zonder Trangia kunt gebruiken, dan moet je een beetje knutselen, maar het is makkelijk. Een lelijke oplossing is het hele ding met de speciale makkelijk verkrijgbare Optimus beugel er in hangen. Dat zit echter niet erg stevig, en je sleept het gewicht van de overbodige ombouw mee. Het alternatief is de speciale maar moeilijker verkrijgbare adapter van Trangia zelf. Dan krijg je precies hetzelfde resultaat als met de Trangia Nova. Het eerste wat je moet doen is de ombouw verwijderen. Dat scheelt gelijk aardig wat gewicht. Daarna monteer je de branderkop in de Trangia adapter. En hier komt het: het typenummer daarvan is 788205. Montage is echt heel makkelijk. Veel kookplezier. Voor wie gas fijner vindt: er is ook een kant en klare gasbrander voor de Trangia, en die is slechts ruim 50 gram zwaarder dan de spiritusbrander. Voor de kleinere Trangia 27 lijken deze superbranders me niet echt zinvol, maar voor de grotere 25 ben ik er erg blij mee.
Wim
Hallo Wim,

En je hebt het dan niet over de Nova + maar de voorloper?
Want de Nova + moet ik altijd nog met een knijptang weer los draaien bij de brander, omdat de toevoer klemt (zie eerdere topic).
En dat is dan weer lastig als deze in een pan gemonteerd zit. Als het goed werkte zou de + ideaal zijn...schat ik in. Er heeft ook eerder een engels filmpje op de site gestaan over het inbouwen.

Groeten Fokko
Ja ik had het over de gewone Nova. Het probleem dat jij hebt met opendraaien kun je denk ik voorkomen door te wachten tot de kraan is afgekoeld voordat je hem dichtdraait. Dat althans was de oplossing bij mij.
Wim