Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vertrouwen in Shimano XT - Forum Wereldfietser

Vertrouwen in Shimano XT

Hallo Allemaal.

Ik wou het een en ander kwijt over Shimano.
Mijn nieuwe fiets is geheel uitgerust met Shimano XT onderdelen. Maar na 1000 km kwam de naafdynamo (70 serie) los te zitten eerst werd gedacht aan een kapotte lager maar er bleek iets in het huis los te zitten, goed een nieuwe naaf besteld en wiel opnieuw gespaakt, het viel natuurlijk onder de garantie. Nu na 6000 kilometer is de achter XT naaf losgeraakt. Dit lijkt het zelfde probleem te zijn, weer geen lager kapot maar een losse conus tenminste dit is wat de fietsenmaker zegt. Ook dit wordt vervangen maar ik houd mijn fietsenmaker wel lekker bezig op deze manier. Ik heb mijn fiets uitgerust met XT onderdelen omdat dit mij het meest duurzaamst en betrouwbaarst leek maar hoe zit het eigenlijk met de kwaliteitscontrole van Shimano ? Heeft iemand van jullie ook dergelijke problemen gehad ? of treft het ongeluk juist mij in beide wielen.

Groetjes Merlin
Ik heb een keer een XT achterderrailleur vervangen vanwege te veel speling.
Op de 10 fietsen die hier staan zit heel wat aan XT-onderdelen, maar verder geen problemen. Overigens is volgens mij LX (vrijwel) even goed.
www.gerdcaarls.waarbenjij.nu schreef:Gisteren was ik lekker aan het fietsen, toen mijn ketting ineens raar begon te doen. Het leek wel of de ketting aan het tandwiel bleef plakken en of mijn freewheel af en toe haperde. Het probleem werd al snel ernstiger en binnen enkele kilometers zat mijn freewheel moervast. Fietsen werd heel moeilijk. Heuvelop ging nog een beetje als je gelijkmatig trapte, maar bergaf was onmogelijk. Omdat mijn derailleur ieder keer als het even misging alle kanten op vloog, besloot ik maar te gaan lopen, want als de derrailleur af zou breken was ik nog verder van huis. Zoals altijd met dat soort dingen, gebeuren ze net als je op een hele stille achteraf weg bent. Na een uur lopen, was de derde auto die langskwam een pickup met een lege achterbak en hij was bereid mij met fiets mee te nemen naar de dichtsbijzijnde badplaats. De chaffeur was zelf ook een fietser en hij wist bovendien in dit plaatsje de enige fietsenmaker die gespecialiseerd was in push-bikes (zoals ze hier genoemd worden). Hij leverde mij en mijn fiets af bij deze fietsenmaker. Toen die de cassette van het wiel haalde, klapte de buitenkant van het freewheel open alsof het een bloem was en vlogen de kogeltjes als stuifmeel in het rond. Alleen zo prozaisch voelde ik mij op dat moment niet. Ik zag de verbazing op het gezicht van de fietsenmaker en hij zei ook meteen dat hij dat in zijn veertien jaar als fietsenmaker nog nooit gezien had.
Hij begon mij al voor te bereiden op het feit dat ik enkele dagen in de badplaats, Narooma, zou moeten blijven en afwachting van het nieuwe onderdeel. Toen trok hij een la open en mijn geluk bij een ongeluk bleek nog niet helemaal voorbij, want er kwam een Shimano 9-speed freewheel uit te voorschijn.
Het is al wel wat jaartjes geleden, maar dit was dus ook een xt-naaf, waarmee ik op dat moment slechts 2500 á 3500 km gefietst had.

Gerd
www.gerdcaarls.waarbenjij.nu schreef:... Toen die de cassette van het wiel haalde, klapte de buitenkant van het freewheel open alsof het een bloem was en vlogen de kogeltjes als stuifmeel in het rond.
Duurdere groepen worden beter genoemd vanwege meerdere redenen. Een van de belangrijkste redenenen daarvoor is dat ze lichter zijn. Als ze perfect gefabriceerd zijn prima, maar als dat niet zo is, is de marge die je ermee hebt kleiner. Misschien was het freewheelhuis hier aan de dunne kant in relatie tot de kwaliteitscontrole.
Leon
Merlin schreef:Dit lijkt het zelfde probleem te zijn, weer geen lager kapot maar een losse conus tenminste dit is wat de fietsenmaker zegt.
Een losse conus? Zit nu zelf mijn fiets weer in elkaar te zetten. Een losse conus lijkt me een vergissing in de assemblage te weten de borgmoer niet goed vast gezet en/ of de conus te los gezet t.o.v. de kogeltjes/ naaf. Overigens had je dan al speling in je wiel kunnen ontdekken.

Wat bedoel je eigenlijk met lager? De kogeltjes zelf? Die kosten pakweg een euro per wiel. Ik vervang die kogeltjes altijd als ik de hele zaak opnieuw smeer.

Ik vraag me af of dit wel de schuld van Shimano is.