Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-test consumentengids: krassen op beeldscherm - Forum Wereldfietser

GPS-test consumentengids: krassen op beeldscherm

In de Consumentengids stond een verslag van de Consumentenbond over GPS-navigatietoestellen. De Garming Extrex 705, dacht ik, kwam er het beste af, een goeie 2e werd Garmin GPSMap Cxs 60. Ik zag bij de negatieve lijst van Cxs 60 dat er makkelijk krassen op het beeldscherm kunnen ontstaan. Heeft iemand daarmee ervaring? Is het wenslijk om een screenprotector te bevestigen? Heeft iemand zoiets al uitgevoerd? Wat is jullie ervaring?
Hoi DriesBa,

Lang niet meer gezien in dit forum :wink:
Tja volgens mij ligt er al helemaal aan hoe je omspringt met je GPS.
En je moet een beetje geluik hebben, niet vallen met je fiets ed.
Ik heb er nog geen krassen opzitten na een dik jaar gebruik.
Blanche schreef:Hoi DriesBa,

Lang niet meer gezien in dit forum :wink:
Tja volgens mij ligt er al helemaal aan hoe je omspringt met je GPS.
En je moet een beetje geluik hebben, niet vallen met je fiets ed.
Ik heb er nog geen krassen opzitten na een dik jaar gebruik.
Hoi Blanche, zo af en toe heb ik tegen wil en dank een druk leventje; mijn werkgever is daar nogal debet aan. Ik gebruik ook een jaar een Garmin 60 Cx(of omgekeerde volgorde) en ben er erg blij mee en dus erg voorzichtig. Bij mijn weten zit op die van mij nog geen kras. Zal met helder weer er op letten. Ik dacht dat het venster van glas was bij dat toestel?
nee hoor venster is gewoon van kunststof
Ik heb een GPSMAP60Csx die zonder folie in mijn achter zakken deeed van mijn jas tijdens een mountainike rit (ik wilde de rit alleen opnemen). Die rit was het behoorlijk nat er er kwam modder achter in de zakken en ook op het display wat vervolgens dus bekraste. Ik was hier behoorlijk ziek van en wolde erger voorkomen dus ging ik op zoek naar een protector. Ik heb vervolgens een set "Invisible Shield" gekocht en deze erop geplakt.
Het mooie komt nu: Toen ik de protector erop geplakt had waren de krasjes ineens niet meer te zien en het is super helder maw het is een zeer aan te raden protector. Ik heb er nu ± 20 moutainbike ritten mee gereden in een houder (in weer en wind en modder) en de protector is nog als nieuw.
Is er nog iets misgegaan in deze test van de CB? Kan me bijna niet voorstellen dat de test klopt... :oops: :roll:
Ik ben niet echt zuinig met mijn 60 CSx gps en heb gelijk een screen protector op het display geplakt en zo en geen krassen gekregen. Die ervaring had ik al met mijn digitale camara"s. Een protector erop en af en toe een nieuwe erop als ie versleten is.
Mvgr, Eric
Is er nog iets misgegaan in deze test van de CB?
Tijd voor een test van de CB testen? :lol:
Hoeft niet:

In een test van trekkerstenten werd een lekke tent (V&D Trail) als winnaar uitgeroepen vanwege de aantrekkelijke prijs-/kwaliteitsverhouding... :shock:

In een test van dagelijkse regenjacks kwam een Lowe Alpine 3-in-1 jas (Pyramid Peak) er beter uit dan een expeditiejas van The North Face (Mountain Guide)... :shock:

Overigens heb ik nog nooit een echt goede GPS gezien, met outdoor-functies die echt handig zouden zijn:
* lange accu-duur op AA's
* "slaapstand" (á la Mac OS X)
* handige menu's
* goed scherm (zoals bijv. iPhone: keihard glas)
* keuze uit wandelstand, fietsstand, autostand (makkelijk aan te sluiten op autoradio?), waterstand
* goede houder erbij verkrijgbaar, desnoods in verschillende kits
* te combineren met een hartslagmeter
* afgelegde route vanaf GPS direct naar webpagina te uploaden (desnoods m.b.v netwerkapparaat: telefoon, via UTP-kabel, whatever)
* uitstekend kaartmateriaal, via SD(HC)-kaartjes (geen micro- of dat soort onzin)
* bijbehorend programma voor het werken met kaartmateriaal, Google Earth (of virtual Earth), en hartslagmeter-uitlezing á la Suunto. Maar dan voor zowel Windhoos als Unix en Mac OS X.
Robertjan schreef: Overigens heb ik nog nooit een echt goede GPS gezien, met outdoor-functies die echt handig zouden zijn:
* lange accu-duur op AA's
* "slaapstand" (á la Mac OS X)
* handige menu's
* goed scherm (zoals bijv. iPhone: keihard glas)
* keuze uit wandelstand, fietsstand, autostand (makkelijk aan te sluiten op autoradio?), waterstand
* goede houder erbij verkrijgbaar, desnoods in verschillende kits
* te combineren met een hartslagmeter
* afgelegde route vanaf GPS direct naar webpagina te uploaden (desnoods m.b.v netwerkapparaat: telefoon, via UTP-kabel, whatever)
* uitstekend kaartmateriaal, via SD(HC)-kaartjes (geen micro- of dat soort onzin)
* bijbehorend programma voor het werken met kaartmateriaal, Google Earth (of virtual Earth), en hartslagmeter-uitlezing á la Suunto. Maar dan voor zowel Windhoos als Unix en Mac OS X.
Heb je weleens naar de Garmin Oregon gekeken?
Iemand een linkje naar die protector?
Blanche schreef:Iemand een linkje naar die protector?
Ik heb een GPSMAp 60 en het beeldscherm is inderdaad gevoelig voor krassen. Maar niet meer dna mijn mobiele telefoon, digitale camera en andere elektronica met een schermpje.

Ik gebruik daarvoor een folie die je er heel gemakkelijk, zonder bubbels op kan brengen en die uitermate hard is. Als je het goed utvoert zie je nauwelijk dat de folie erop zit. Het is voor vele apparaten precies op maat te krijgen.
En nee, ik werk niet bij of voor dat bedrijf.

Het spul heet "invisible shield" en je kunt het hier vinden.

Ikzelf bestel het altijd rechtstreeks via de site, maar misschien dat het in Nederland ook ergens te vinden is.
catemaron schreef:Heb je weleens naar de Garmin Oregon gekeken?
Bij deze:
Robertjan schreef:* lange accu-duur op AA's
Tot 6 uur is erg weinig.
Robertjan schreef:* "slaapstand" (á la Mac OS X)
Niets over bekend.
Robertjan schreef:* handige menu's
Net online door de menu's gebladerd: teveel schermen met losse programmaatjes... Het wisselen van profiel staat pas op pagina 2... De GUI is dus niet juist ingericht. Ik stap pas in als er een model is waarbij dit ook in orde is.
Robertjan schreef:* goed scherm (zoals bijv. iPhone: keihard glas)
Wordt ook niet duidelijk uit de marketing. Als het goed zou zijn, hadden ze het wel gepromoot...?
Robertjan schreef:* keuze uit wandelstand, fietsstand, autostand (makkelijk aan te sluiten op autoradio?), waterstand
Ja, maar het wordt me niet duidelijk wat je er nou aan kunt aanpassen. Ze hebben een heel mooie online uitprobeersite, maar de basisinformatie schort nog wel het één en ander aan...
Robertjan schreef:* goede houder erbij verkrijgbaar, desnoods in verschillende kits
Nog niet helemaal, maar ze hebben een hoop. De vraag is of bijv. de fietsstuurhouder ook blijft zitten bij het mountainbiken (héééél veel boomwortels). Aangezien daarover niets wordt vermeld en dat wel een marketing-item zou zijn, ga ik er weer vanuit dat ze dit nog niet in orde hebben.
Robertjan schreef:* te combineren met een hartslagmeter
JAAAA ! Alleen: is het een digitale (2,4 GHz), of een (gecodeerde) analoge?
Robertjan schreef:* afgelegde route vanaf GPS direct naar webpagina te uploaden (desnoods m.b.v netwerkapparaat: telefoon, via UTP-kabel, whatever)
Neen, maar dit is dan ook een minder belangrijk punt.
Robertjan schreef:* uitstekend kaartmateriaal, via SD(HC)-kaartjes (geen micro- of dat soort onzin)
Nee, micro-SD. Dat wordt 'm dus niet voor me.
Robertjan schreef:* bijbehorend programma voor het werken met kaartmateriaal, Google Earth (of virtual Earth), en hartslagmeter-uitlezing á la Suunto. Maar dan voor zowel Windhoos als Unix en Mac OS X.
Ja, en nee. De programma's zijn er wel (Motion Based en Training Centre), maar werken niet lekker samen. Het is niet 1 programma. Je moet ermee exporteren en importeren. En je moet zelf het type bestand nog aangeven ook!
Wel lijkt het OS X-compatible te zijn, wat zeker niet tegenvalt... :wink:

In z'n totaliteit geen verkeerde. Het begint er langzaamaan op te lijken, maar ze laten nog heel veel steken vallen.

Voor de Colorado 300 geldt overigens veel van het hierboven genoemde.
HansvanderVeeke schreef:
Het spul heet "invisible shield" en je kunt het hier vinden.

Ikzelf bestel het altijd rechtstreeks via de site, maar misschien dat het in Nederland ook ergens te vinden is.
Hans, hoeveel bedragen de verzendkosten voor die 'invisible shield' ?
Luc
lvdb1956 schreef:
HansvanderVeeke schreef:
Het spul heet "invisible shield" en je kunt het hier vinden.

Ikzelf bestel het altijd rechtstreeks via de site, maar misschien dat het in Nederland ook ergens te vinden is.
Hans, hoeveel bedragen de verzendkosten voor die 'invisible shield' ?
Luc

Ik geloof dat die gratis waren.
HansvanderVeeke schreef:
lvdb1956 schreef:
HansvanderVeeke schreef:
Het spul heet "invisible shield" en je kunt het hier vinden.

Ikzelf bestel het altijd rechtstreeks via de site, maar misschien dat het in Nederland ook ergens te vinden is.
Hans, hoeveel bedragen de verzendkosten voor die 'invisible shield' ?
Luc

Ik geloof dat die gratis waren.
Net eentje besteld voor mijn eigen Etrex Vista HCx.
Verzendkosten waren $3,49 voor ground shipping en $6,00 voor luchtpost.

Groet,

Martijn
Robertjan schreef:Is er nog iets misgegaan in deze test van de CB? Kan me bijna niet voorstellen dat de test klopt... :oops: :roll:
Ik ben zeker ook kritisch op de CB-testen, doch vond de motivering bij deze test redelijk objectief.
N.b. Mijn allereerste fototoestel in 1968 gekocht met de test van CB of Konsumenten Kontakt in de hand. Stond bovenaan in de test en je raad het al: het was het slechtste apparaat dat ik ooit heb gehad. Niets deugde aan het ding.
HansvanderVeeke schreef:
Het spul heet "invisible shield" en je kunt het hier vinden.

Ikzelf bestel het altijd rechtstreeks via de site, maar misschien dat het in Nederland ook ergens te vinden is.
Hans, hoeveel bedragen de verzendkosten voor die 'invisible shield' ?
Luc[/quote]


Ik geloof dat die gratis waren.[/quote]

Net eentje besteld voor mijn eigen Etrex Vista HCx.
Verzendkosten waren $3,49 voor ground shipping en $6,00 voor luchtpost.

Groet,

Martijn[/quote]

Die dingen zijn hier in Nederland erg duur: 10 euro voor een stukje plastic van 10 bij 4cm. Gladstrijken met een stukje karton: allemaal bobbels of luchtvlakken, onleesbaar scherm. Viel dat stuk plastic ook nog met de statische kant op een stoffige bodem. Rommel linea recta teruggezonden.