Additionally, paste this code immediately after the opening tag: oude racefiets opknappen: zin of onzin - Forum Wereldfietser

oude racefiets opknappen: zin of onzin

Ok, ik heb hier een oude racefiets die 30 jaar ergens in de stalling heeft gestaan. Hij is toentertijd met wat er nog stond door iemand in elkaar gezet, alles typisch jaren 70. Stalen frame, stalen verchroomde velgen en voorvork, 10 versnellingen. Op de banden staat "28-630" en "27-1 3/8".

Totnutoe heb ik eea uit elkaar gehaald en schoongemaakt/gesmeerd, te weten de zadelpen, waar het stuur etc het frame ingaat, ketting, tandwielen, derailleur en weer in elkaar gekregen ook :). Binnenbanden zijn vervangen. Richting op de wielen lijkt behoorlijk in orde en de spanning op de spaken lijkt allemaal heel gezond. Slijtage op lopende delen moet ik nog (laten?) beoordelen.

De hamvraag: zijn de tandwielen (voor en achter, crankset noem je dat geloof ik aan de voorkant) en wielen/banden. voor dat soort fietsen nog verkrijgbaar voor enigszins normale prijzen of is dat zo incourant geworden dat ik beter iets nieuws kan kopen?
Het wordt moeilijker, maar veel is nog steeds heel goedkoop te krijgen. Ik kom nu net van de beurs in Amsterdam terug, maar zal later wat uitgebreider antwoorden.
Wim
Via de reguliere handel is dit lastig. Via Ebay is dit makkelijk. Verder zit er in Dussen ene Mario Verhoeven. Die heeft veel oude spullen op voorraad. Je zou ook op 22 maart naar de beurs in Neerkant (grens Brabant/Limburg) kunnen komen, daar kun je veel spullen voor oudere racefietsen kopen.
Ik heb zelf ook nog een fiets uit die tijd, en heb nog geen echte problemen. Achtertandwielen (vooral 5 speed 14-28) zijn nog te krijgen, van Shimano, maar ook van anderen. Voortandwielen hangt natuurlijk van de steek (dwz de afstand tussen de bevestigingsbouten) van de crankset af. Voor die van mij (TA Cyclotouriste) is alles nog probleemloos te krijgen, maar je kunt pech hebben.
Deze fiets heeft blijkbaar net als die van mij 27 inch banden (ertro 630 is de moderne benaming). De keus daarin is niet heel groot meer, maar wel genoeg. Ik heb de 32 mm Conti Ultragatorskin voor het wat snellere werk, en dat bevalt. Een andere snelle keus is de 32 mm Panaracer Pasela. Als je iets stevigers wilt is er de gewone Schwalbe Marathon. Er is in de VS ook nog een noppenband leverbaar waarvan ik even de naam niet weet. Wat me wat zorgen baart is dat je het over verchroomde velgen hebt. Als dat echt zo is, moet je ernstig vrezen voor het remvermogen in de regen - alu is veel beter. Stalen velgen duiden op een ooit goedkope fiets waar je vermoedelijk niet teveel geld aan moet besteden.
Wim
Ok bedankt voor de info!

Ik ben op zich geen wielrenner maar maak af en toe flink kilometers op een trekkingfiets. Waar ik deze ook voor overwoog om op zo'n tacx roller te zetten. Remvermogen is dan geen probleem. Ik heb al wel gelezen dat je daar eigenlijk slicks voor zou moeten hebben, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dat toch ook afhankelijk is van de intensiteit waarmee je fietst.

Nee, ik herinner me het remmen op fietsen met dat soort velgen, dat was inderdaad echt schrikbarend in de regen. Voor buitengebruik zou je dat dan ook moeten vervangen inderdaad. Ik neem haast aan dat in zo'n frame dan alleen ertro 630 past?
Als je de wielen helemaal gaat vervangen zou 622 ook mogelijk zijn. Maar dan kan het nodig zijn de remmen te vervangen. Dat hangt van de toleranties af. Heb je nog 4mm speling dan kan het.