Additionally, paste this code immediately after the opening tag: roest in de bovenbuis - Forum Wereldfietser

roest in de bovenbuis

Beste fietsers,
Ik heb een redelijk oude Dawes randonneur op de kop getikt die mijn fiets woon/werk fiets wordt. Inmiddels is alles uit elkaar geweest en weer in elkaar en ben ik op een paar puntjes na klaar:

-Toen ik de oude kabels verwijderde zag ik flink wat roest in de bovenbuis (er zitten helaas enorme (kijk)gaten in om de kabel binnendoor te sturen). Is dit iets om me zorgen over te maken of is dit normaal? Verstandig om er wat aan te doen? (wd40 naar binnen spuiten - ik noem maar wat) Onderin het frame zit wel een gat bij de kabelgeleider, dus water zou er weer uit moeten kunnen lopen.

-Ik krijg de cassette niet los en die moet toch echt nodig vervangen worden. Gister al eens flink ingespoten met kruipolie, maar hij geeft vooralsnog geen krimp. Iemand een handige, niet te lompe tip? (ik wil het achterwiel graag nog in zijn geheel gebruiken)

Bedankt,
Sjors
Sjors schreef:Beste fietsers,
Ik heb een redelijk oude Dawes randonneur op de kop getikt die mijn fiets woon/werk fiets wordt. Inmiddels is alles uit elkaar geweest en weer in elkaar en ben ik op een paar puntjes na klaar:

-Toen ik de oude kabels verwijderde zag ik flink wat roest in de bovenbuis (er zitten helaas enorme (kijk)gaten in om de kabel binnendoor te sturen). Is dit iets om me zorgen over te maken of is dit normaal? Verstandig om er wat aan te doen? (wd40 naar binnen spuiten - ik noem maar wat) Onderin het frame zit wel een gat bij de kabelgeleider, dus water zou er weer uit moeten kunnen lopen.
is het alleen maar bruin of vallen er dikke plakken roest naar buiten? In het eerste geval zou ik er iets practisch inspuiten zoals tectyl of lijnolie, in het laatste geval ook maar dan zou ik de buis goed in de gaten blijven houden ;)
-Ik krijg de cassette niet los en die moet toch echt nodig vervangen worden. Gister al eens flink ingespoten met kruipolie, maar hij geeft vooralsnog geen krimp. Iemand een handige, niet te lompe tip?
Hoe heb je dat geprobeerd? Met gevoel of al met een flinke bankschroef, een lange kettingzweep en een kreet uit de betere B-karatefilm?
Juist ja, lijnolie. Ik heb iemand dat weleens verwoed op het chassis van zijn Engelse auto zien smeren.
Het is te hopen dat de Britse fietsindustrie niet dezelfde kwaliteitsnormen als hun autoindustrie hanteert :?
(die auto is niet meer)

Het probleem is dat als ik veel kracht zet (ook met kreet) de kettingzweep eraf schiet, ik denk omdat die cassette heel erg op zijn eind is.
In het geval van de bankschroef de afnemer erin klemmen en met de kettingzweep het werk doen?
Sjors schreef:Juist ja, lijnolie. Ik heb iemand dat weleens verwoed op het chassis van zijn Engelse auto zien smeren.
Het is te hopen dat de Britse fietsindustrie niet dezelfde kwaliteitsnormen als hun autoindustrie hanteert :?
(die auto is niet meer)

Het probleem is dat als ik veel kracht zet (ook met kreet) de kettingzweep eraf schiet, ik denk omdat die cassette heel erg op zijn eind is.
In het geval van de bankschroef de afnemer erin klemmen en met de kettingzweep het werk doen?
De britse fietsindustrie is ook niet meer, op Brompton, Pashley , Orange en nog wat andere kleintjes na ;)

Het grootste kransje is meestal minder rot als de rest, en het helpt om het losse eind van de kettingzweep ook onder spanning te zetten. Misschien kun je het eind ook met een griptang door de spaken op de cassette vastzetten.

Procedure heb je verder al goed door ;)
De roest bleek gelukkig oppervlakkig, en de cassette heeft zich uiteindelijk gewonnen gegeven. Daar was inderdaad wel een bankschroef voor nodig, en een tweede persoon om de werkbank in bedwang te houden...

Nu nog nieuwe bandjes en kabels en ik heb er hopelijk weer een fijne fiets bij.