Ik heb vandaag een draagsysteem van Ortlieb gekocht waarmee je een fietstas op je rug kunt dragen. Het ding weegt 325 gram en neemt opgerold een ruimte in van 28x18x12 cm. Dit is denk ik vergelijkbaar met een klein licht rugzakje maar nu kun je tijdens je fietsvakantie gaan wandelen met een waterdichte fietstas. Er zit geen riem op voor om je middel; maar persoonlijk mis ik dat niet. Nadeel vind ik het losmaken van de gespen die in de uitsparingen worden geklikt die zich op de hoeken aan de onderkant achter van de tas bevinden. Dat losmaken kostte mij nogal wat moeite en leverde mij een rood aangelopen hoofd en een geknakte nagel op. Snel losschieten zal dat dus niet. Wel oppassen dat je bij het optillen niet het hengsel van de tas pakt maar die van de rugdrager want anders trek je de klemmen los waarmee ie bovenaan vast zit. De afstand tussen de klemmen moet ook maar net goed uitkomen; er zit daar niet zo veel marge in. Bij mij past de voortas perfect maar bij de achtertas zitten de klemmen te ver uit elkaar. Die zou dan eerst weer versteld moeten worden.
Mijn fietstas wordt nu nog meer benut want hij dient nu ook als boodschappentas voor bij huis. rugzak
Mijn fietstas wordt nu nog meer benut want hij dient nu ook als boodschappentas voor bij huis. rugzak
![Afbeelding](https://www.roseversand.de/output/importbilder/artikel/4/9/8/498058_1.jpg)