Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Porto - portugal - Forum Wereldfietser

Porto - portugal

Wij plannen half mei onze jaarlijkse trektocht. Fiesten, wildkamperen, plaatselijke specialiteiten - yep het wordt een feestje. Nu nog de route...

Dit jaar hebben we tickets geboekt richting Porto in Portugal. We willen gedurende 7 dagen een lus maken doorheen het binnenland, liefst met mooie en rustuge wegen, kleine dorpjes en magnifieke natuur.

Welke route raden jullie ons aan? Zuid portugal? Of meer naar het midden van portugal? Of is het mogelijk om beide te combineren op 7 dagen?

Tips voor mooie routes, dorpjes, must-have-seens zijn natuurlijk altijd welkom?

Thx
7 dagen is héél kort dus naar het zuiden en weer terug naar Porto is onmogelijk.
Ik zou gezien de korte tijd direct oostwaarts gaan, via de vrij drukke Douro vallei en dan een lusje door Tras-os-Montes maken.
Bijvoorbeeld noordkant Douro vallei volgen, oversteken naar andere kant bij Castelo de Paiva en dan de Douro vallei uit voor Pinhão via São João de Pesqueira (steile klim) naar Figueira de Castelo Rodrigo. Dan via Barca d'Alva en Freixo de Espada en zoveel mogelijk over binnenwegen naar Miranda do Douro. Dan naar Bragança, vervolgens Valpaços, Vila Pouca d'Aguiar, Mondim de Basto naar Amarante en laatste stuk met de trein terug naar Porto.(vandaar met de fiets naar Porto is heel lastig door drukke wegen en veel gezoek) Ik schat dit voor de vuist weg al op 700 km wat gezien het bergachtige karakter wellicht al voor de meesten te zwaar is. Inkorten kan via Torre de Moncorvo bijvoorbeeld. Zie voor meer info over fietsen in Portugal en twee diaseries mijn website opdefiets.net
Luc
Stom van Mij. ik bedoelde natuurlijk Noord Portugal ipv het zuiden.

Zou de sierra de estrella mogelijk zijn. Of is het noorden even mooi?
Voor info over fietsen in Portugal zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... tugal.html
De Serra de Estrela is (net) haalbaar, ongeveer 3 forse dagetappes om er te komen als je ook af en toe wat grotere wegen op de koop toe neemt.
Het noordoosten is echter zeker zo mooi (Tras-os-montes relatief dun bevolkt, ruig en droger dan het midden van P.)
Als je wat kleinere wegen pakt (vanuit de Douro vallei bij Castelo de Paiva de N225 richting Castro d'Aire en dan voor Castro rechtsaf naar São Pedro do Sul (zeer bergachtig allemaal) en via Viseu en Mangualde naar Seia of Manteigas denk ik dat je gauw 4 dagen onderweg zult zijn dus al voor de Serra de E. zult moeten terugkeren.
Ook kan het in mei nog tamelijk koud zijn in de Serra d'Estrela.
Ik was er vorig jaar eind april/ begin mei en op de Serra d'Estrela lag nog flink sneeuw en toen we een dag later vanuit Guarda (op 1000m hoogte) 's morgens vertrokken was het amper 5 graden en viel er natte sneeuw!
Luc
Misschien doen je wat ideeen op, op mijn homepage

http://members.lycos.nl/lisjaneth/buite ... orwoor.htm

veel plezier

Jan Schoutsen
Ik vond Noord-Portugal in de zomer vrij druk met auto's. In mei is dat vast al minder problematisch. Toch zou ik moeite doen om gedetailleerde kaarten te vinden, zodat je de kleinste wegjes kan kiezen.
liz schreef:Ik vond Noord-Portugal in de zomer vrij druk met auto's. In mei is dat vast al minder problematisch. Toch zou ik moeite doen om gedetailleerde kaarten te vinden, zodat je de kleinste wegjes kan kiezen.
In de drie weken die ik van Lissabon naar Porto via de spaanse grens heb gefietst heb ik opgekerkt dat Portugal te verdelen is in een westelijke en een oostelijke helft.
Dat van dat rustige vind je in de oostelijke en niet meer in de westelijke.
Portugezen hebben per hoofd van de bevolking namelijk meer auto's dan wij Nederlanders en dat is te merken.
Leon
Er rijden in Portugal niet alleen veel auto's, maar ze rijden ook nog ontzettend hard. Als je vanuit Spanje Portugal binnenkomt valt het op hoe Portugezen rustig zijn de kroeg. Vanuit de Spaanse kakafonie kom je ineens de Portugese stilte. Zodra ze echter de kroeg uit zijn en in hun bolide het gaspedaal intrappen, lijken ineens alle remmen los te gaan.
In het noordwesten van Portugal heb je wel kleine weggetjes, maar het wegdek is voor liefhebbers van bonken en stampen. De gevreesde hel van het noorden van Frankrijk en de beruchte kasseien van Vlaamse Ardennen zijn daar niets bij.
leuke en handige tips. bedankt

Hoe moet ik me het binneland voorstellen? Uit jullie antwoorden krijg ik de indruk dat het het eerder heuvelachtig is dan bergachtig, meer een opeenvolging van kortere steile klims dan langere gestage bergenhellingen? Klopt dit?

Vorig jaar fietsten we in Andalusië, rond ronda etc. Valt het hier mee te vergelijken?

Hoe is de toestand van de kleinere wegen? vlot lopende asfalt of sleepende kiezel macadam of nog eerder wegen vol putten?
thissers schreef:Hoe moet ik me het binneland voorstellen? Uit jullie antwoorden krijg ik de indruk dat het het eerder heuvelachtig is dan bergachtig, meer een opeenvolging van kortere steile klims dan langere gestage bergenhellingen? Klopt dit?
Vorig jaar fietsten we in Andalusië, rond ronda etc. Valt het hier mee te vergelijken?
In Portugal heb je flinke stukken die gemakkelijk fietsen zijn (0-5%), maar ook heuvels en lagere bergen (zie bosatlas), maar de wegen tegen die heuvels zijn regelmatig erg steil, tot 15%, waardoor je toch nut zult hebben van een superklein verzet.
Het gebied ten noorden van de Douro is overigens het meest geaccidenteerd.
thissers schreef:Hoe is de toestand van de kleinere wegen? vlot lopende asfalt of sleepende kiezel macadam of nog eerder wegen vol putten?
Sommige wegen zijn vernieuwd, dwz lang zwart recht asfalt met brede wegranden zonder begoeiïng en schaarse hardrijdende auto's. Aangenamer zijn de niet-opgeknapte beetje hobbelige wegen. Van de opnverharde wegen zijn (helaas) geen betrouwbare kaarten, dus als je de kaart volgt blijf je op het asfalt.
In het oosten staan zo'n beetje de meeste wegen op de michelinkaart, in het westen zijn er veel meer wegen dan er op die kaart staan, dus het navigeren is dan wat lastiger.
Leon