Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garantieperikelen velgen Idworx - Forum Wereldfietser

Garantieperikelen velgen Idworx

In het verleden, 2006, heb ik de topic "Ïdworx de beste fiets?" opgestart. Dit leverde een leuke topic van 104 berichten op. Ik ben nog steeds heel tevreden met deze fiets en kan deze ook nog steeds bij iedereen aanraden.
Ik wil graag de mening weten van de lezers van dit forum over het volgende.
De Grizzly velgen van mijn Idworx Rohler, vertoonden haarscheurtjes, beginnend bij de spaakgaten. Ik had gehoord dat er al meer velgen van deze eerste Rohlers vervangen moesten worden.
Bij allebei onze Rohlers vond ik dit euvel, nadat ik met Idworx, contact heb gehad hebben zij kosteloos nieuwe velgen ter beschikking gesteld, hulde daarvoor!
Echter ik moest het omspaken van de oude naar de nieuwe velgen zelf betalen. Mijn vraag is of dit redelijk is. Ik had verwacht dat geheel kosteloos vervangen zou worden. Ik mag toch wel verwachten van velgen die werden aangekondigd als de beste velgen op dat moment langer meegaan dan 2 jaar en 8 maanden?
Hoe vaak gebeurt het niet dat apparaten, gebreken aan auto's, e.d., worden hersteld op kosten van de fabrikant omdat er onverwacht toch problemen ontstonden.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
mvgr
Bert
Je hebt de fiets niet van Idworx gekocht maar van een winkel. Als Idworx een velg ter beschikking stelt aan de winkel is dat fijn voor de winkel, maar dan blijft het de verantwoordelijkheid van de winkel die velg ook te spaken.
Wim
De wielen zijn ook door de winkel omgespaakt. Bedoel je met jouw opmerking dat de winkel eigenlijk voor het arbeidsloon zou moeten opdraaien?
mvgr
Bert
IDWORX schreef:Bedoel je met jouw opmerking dat de winkel eigenlijk voor het arbeidsloon zou moeten opdraaien?
mvgr
Bert
Ik neem aan van niet. Ik zou het in ieder geval niet pikken als ik een fietswinkel had. Idworx heeft besloten een "topkwaliteit" velg op haar topkwaliteit fietsen te monteren. Als dan achteraf blijkt dat Idworx een verkeerde keus heeft gemaakt en dat de velg toch niet de verwachte topkwaliteit heeft, lijkt het mij niet meer dan logisch dat Idworx voor alle kosten opdraait.
Ik heb overigens een vergelijkbaar probleem gehad met een velg die niet geschikt bleek voor een Rohloff-naaf. Ik kon dat toen rechtstreeks met de fabrikant regelen (wiel opgestuurd en terug ontvangen met een nieuwe velg).

Gerd
Einde discussie
Ik bedoeld niets anders dan dat je als koper een overeenkomst hebt met de verkoper, en dat is de fietsenwinkel. Dat die winkel baalt kan best, maar dat moeten zij regelen met Idworx.
Wat redelijk is na bijna drie jaar is inderdaad een andere zaak. Velgen slijten, en alles gratis en voor niets vervangen krijgen (velg plus omspaken) zou inderdaad tamelijk genereus zijn. Anderzijds, je mag ook wat wel verwachten bij zo'n dure fiets met pretenties.
Wim
Hallo,

ik heet mario en woon ook in den Haag.Misschien vind je het leuk om samen eens een sdtukje te fietsen. Kan ik gelijk je mooie fiets zien

mario
Wim schreef:Ik bedoeld niets anders dan dat je als koper een overeenkomst hebt met de verkoper, en dat is de fietsenwinkel. Dat die winkel baalt kan best, maar dat moeten zij regelen met Idworx.
En zo is het inderdaad juridisch geregeld. Waarom? Om te voorkomen dat je als als consument moet wachten totdat de winkelier zijn claim bij Idworx heeft afgehandeld, Idworx die bij de velgenimporteur, de importeur bij de fabrikant, de fabrikant bij de handelaar in aluminium, de handelaar bij de smelterij en totdat de smelterij toegeeft dat de leverancier van het erts een foute batch heeft geleverd omdat de weeginstallatie niet gecalibreerd was omdat een mannetje niet is komen omdagen omdat hij te laat was omdat hij een lekke band had met zijn fiets...
Kun je alsnog je claim gaan indienen bij Vredestein! :wink:
Leon
IDWORX schreef:Bij allebei onze Rohlers vond ik dit euvel, nadat ik met Idworx, contact heb gehad hebben zij kosteloos nieuwe velgen ter beschikking gesteld, hulde daarvoor!
Echter ik moest het omspaken van de oude naar de nieuwe velgen zelf betalen. Mijn vraag is of dit redelijk is. Ik had verwacht dat geheel kosteloos vervangen zou worden. Ik mag toch wel verwachten van velgen die werden aangekondigd als de beste velgen op dat moment langer meegaan dan 2 jaar en 8 maanden?
Volgens mij begin je zelf met de fout in te gaan. Het probleem had je uitsluitend en alleen met de verkopende partij moeten afhandelen. Hoe de verkopende partij dit vervolgens oplost met Idworx is jouw zaak niet. Door nu rechtstreeks contact met de fabrikant op te nemen ontneem je de verkoper de mogelijkheid om zelf een regeling met de fabrikant te sluiten.
Vervolgens kom je in een in een koopsituatie terrecht. Je hebt een velg (geregeld bij de fabrikant, of ergens anders gekocht dat maakt eigenlijk geen verschil meer) en je wilt dat deze gespaakt wordt. Daar mag de verkopen dan gewoon geld voor vragen.

Samengevat: Doordat je geen beroep hebt gedaan op garantie bij de partij die verantwoordelijk is voor het verstrekken van garantie, ben je het recht op garantie kwijt geraakt. Het is terrecht dat de fietsenmaker je arbeidsloon in rekening brengt.

Als je deze situatie zou willen herstellen dan zul je de velgen terug moeten geven aan Idworx. Daarbij zul je de verkopende partij aansprakelijk moeten stellen en je beroepen op garantie.

Om nu te voorkomen dat je opnieuw met een vergelijkbare situatie geconfronteerd wordt, moet je goed nadenken waarvoor je nu precies garantie claim. Want dit is de tweede vergissing die je gemaakt hebt.

Er is een subtiel maar wel wezenlijk verschil. Wanner jij garantie claimt voor een velg moet de verkoper een nieuwe velg leveren. Inspaken komt dan voor je eigen rekening.
Wanneer je garantie claimt voor een wiel dan zal de verkopen een wiel moeten herstellen. Wanneer in het herstelde wiel de oude Rohoffnaaf is hergebruikt, dan is dat is een goed recht van de verkopende partij. Maar hij zou ook een compleet nieuw wiel mogen leveren. De keus is aan hem.

Edit: puntjes op de i. Je kunt vervanging claimen of herstel van de zaak.
einde discussie
Venturi300 schreef:Dit is niet juist. De verantwoordelijk voor het verstrekken van de garantie is de fabrikant. In dit geval Idworx. Lees maar na in de algemene voorwaarden.
Tsja, bij jou in België is dat wellicht zo. In Nederland is het - zover ik weet en de laatste jaren enkele honderden malen tot mijn grote vreugde in nationale en boven redelijke twijfel verheven media heb vernomen - niet mogelijk het wettelijke recht van de consument in te perken met algemene voorwaarden; die zijn dan nietig.
En godzijdank wel, ik heb in mijn leven al heel wat ridicule dingen voorbij zien komen.... Wie herinnert zich niet het eerste huurcontract van de studentenkamer? Maar oké, dat is een andere wet.
Leon
Einde discussie
Venturi300 schreef:Tsja, bij jou in België is dat wellicht zo. In Nederland is het - zover ik weet en de laatste jaren enkele honderden malen tot mijn grote vreugde in nationale en boven redelijke twijfel verheven media heb vernomen - niet mogelijk het wettelijke recht van de consument in te perken met algemene voorwaarden; die zijn dan nietig.
En godzijdank wel, ik heb in mijn leven al heel wat ridicule dingen voorbij zien komen.... Wie herinnert zich niet het eerste huurcontract van de studentenkamer? Maar oké, dat is een andere wet.
Leon
Ik heb enig jaren geleden een nieuwe Idworx Mountainrohler gekocht. Ik denk dat ik 1 van de eerste in NL was. Dat betekende ook dat ik ook als eerste te maken kreeg met een minpuntje van de fiets. De velgen. Zowel mijn voor als achtervelg vertoonde al na (ik dacht) een half jaar allerlei bubbeltjes op het remvlak. Bij mij dealer (Rein veenendaal in de gelijknamige plaats) zijn toen zowel voor- als achtervelg vervangen en kosteloos omgespaakt. Vraag me niet of ze met Idworx nog e.e.a. moesten verrekenen want dat weet ik niet. Ik heb er niets van gemerkt.

Ik heb sinds 1/2 jaar een 2e hands Idworx Easy rohler. Toen ik de fiets kocht was ie zo goed als nieuw. Inmiddels na meer dan 2500 Km gereden te hebben zie ik dat ook bij deze fiets de remvlakken van de velgen sporen vertonen die daar volgens mij niet horen te zitten. Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven maar het lijkt op een soort corrosie op het uiterste randje van het remvlak zo tegen de band aan. Zou daar ook nog iets van garantie op kunnen zitten (fiets is van 2005) of droom ik dan te veel?

Met een beetje geluk reageert Gerrit Gaastra zelf nog wel. Ik zag dat ie al eens eerder op dit forum heeft gereageerd.

Groet Peter
Venturi300 schreef:
Leon schreef:
Venturi300 schreef:Dit is niet juist. De verantwoordelijk voor het verstrekken van de garantie is de fabrikant. In dit geval Idworx. Lees maar na in de algemene voorwaarden.
In Nederland is het niet mogelijk het wettelijke recht van de consument in te perken met algemene voorwaarden; die zijn dan nietig.
Misschien eerst even info tot je nemen ipv je te baseren op de media.
Welke info?
Leon
Venturi300 schreef:Misschien eerst even info tot je nemen ipv je te baseren op de media. Zoals wij zeggen: de media is meestel rechter en partij, maw geen goede zaak.
Hoe het in België zit weet ik niet, maar je opmerkingen slaan de plank grotendeels mis voor de Nederlandse situatie.
Googel eens op "conformiteitsbeginsel", dan zal er een wereld voor je opengaan.
Het komt er in elk geval op neer dat je met klachten over een product bij de verkoper moet zijn (BW 7:17) en dat de fabrieksgarantie feitelijk een extraatje is.
idd, en als je kijkt naar de europese wetgeving (art 99/44/eg) heeft de verkoper dan weer de bal om de wettelijke garantie te verhalen op de producent (art 4.) wat niet wegneemt dat de verkoper de partij is die de garantieverplichting jegens de consument heeft.

Mes bien, dezelfde wetgever verplicht een verkoper ook tot een minimale garantie periode van 2 jaren, tenzij er voor het betreffende product een langere levensduur wordt verwacht.
Ook wij hebben wel eens een wiel teruggekregen met een gescheurde velg.

De velg kregen wij van de fabrikant en wij spaakten hem zelf om. Dat kost ons pakweg een tot anderhalf uur en dat valt onder service. Ik denk dat iedere serieuze dealer (idworx, gazelle, batavus, Kyoso :lol: ) dealer dat zo doet. Anders is het wel heel flauw om de klant te laten betalen. Ik zou dat even melden bij idworx :cry:
Einde discussie
Einde discussie