Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielset voor ietsje meer snelheid - Forum Wereldfietser

Wielset voor ietsje meer snelheid

Deze zomer ga ik zonder bepakking een stuk van de 100 cols tocht fietsen.
Ik ben aan het nadenken of ik voor deze tocht en voor korte tochtjes een meerwaarde heb met een lichtere wielset.
Nu heb ik 36spaaks vooraan met son en 40spaaks achteraan. Door marathon racer banden van 35mm te steken, bespaar ik al 660 gram t.o.v. mijn huidige travelcontacts. Ik denk dat ik door 32spaaks wielen nog een kilo lichter uitkom. Iets van een 200 euro wil ik er aan uitgeven. Deore naven (of beter) zonder naafdynamo. Ik ga ze enkel voor verharde snelle tochtjes gebruiken. Mijn fiets is een Giant Expedition.
s0lar schreef:Deze zomer ga ik zonder bepakking een stuk van de 100 cols tocht fietsen.
Ik ben aan het nadenken of ik voor deze tocht en voor korte tochtjes een meerwaarde heb met een lichtere wielset.
Nu heb ik 36spaaks vooraan met son en 40spaaks achteraan. Door marathon racer banden van 35mm te steken, bespaar ik al 660 gram t.o.v. mijn huidige travelcontacts. Ik denk dat ik door 32spaaks wielen nog een kilo lichter uitkom. Iets van een 200 euro wil ik er aan uitgeven. Deore naven (of beter) zonder naafdynamo. Ik ga ze enkel voor verharde snelle tochtjes gebruiken. Mijn fiets is een Giant Expedition.
Een set 105naven /14-15spaken /open pro/27-14 cassette/Grandbois 30mm banden weegt 3.22 kg
Bij dat voorwiel kan ik me nog iets voorstellen. Het spaart aardig wat gewicht, en als je die snelle buitenband (ik zou dan inderdaad ook gaan voor de Grandbois 30 mm met extralight binnenband) op dit wiel monteert is het allemaal niet veel werk.
Achter is het in alle gevallen meer gedoe. De goedkoopste oplossing is gewoon een andere buitenband monteren (Grandbois 30 mm). Duurder en verdergaand is ook een nieuw wiel. Het voordeel is dat je dan niet de band hoeft te verwisselen, maar het nadeel is dat je ofwel steeds ook de cassette moet overzetten, of dat je als je een aparte lichtere cassette hebt gemonteerd op je lichte wiel je steeds de ketting moet wisselen.
Ik snap overigens Marten's opmerking niet want die 105 achternaaf heeft toch een breedte van 130 mm ipv de 135 van je frame?
Verder kun je je fiets ook nog van meer nodeloos gewicht ontdoen: een voordrager eraf scheelt ook een kleine kilo. Als je wilt kun je nog verder gaan natuurlijk. Toch wordt je fiets hiermee geen racefiets. Het blijft een relatief zware fiets, en ook een nogal stijve. Dat blijft zonder bagage wat lomp aanvoelen.
Zelf voorzie ik mijn 26 inch vakantiefiets voor zulke snelle ritten van 26x1,75 Panaracer Pasela banden. Die zijn veel sneller dan wat ik er normaal op heb, en soepeler en dus comfortabeler. Verder haal ik er dan de Tubus Duo voordrager af. Dat spaart gewicht, maar maakt ook de voorvork soepeler. En dat is precies wat ik nodig heb als ik dit frame berijd zonder bagage. Die Duo is heel stijf, en met bagage is dat prima, maar zonder is het wat teveel. Het is nog niet zo slap/soepel als mijn oude stalen racefiets, maar het kan er mee door.
Wim
Voordrager is er al af. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel gewicht ik bespaar tov mijn 40spaaks achterwiel. Casette is bijna versleten, net als de ketting dus die moet ik toch vervangen.
Die paar spaken zullen zelf niet echt het verschil maken. Wel een lichtere naaf (maar dat wordt duur), en een lichtere velg. Ook een cassette zonder heel grote tandwielen maakt best wat uit, net als een iets kortere ketting. Als je deze route wilt volgen lijkt het me het handigste om dus op elk wiel een andere cassette te hebben (een Deore casstte met een heel licht verzet voor beladen touren, en een lichtere Ultegra met hoogstens 27t voor onbeladen asfalt rijden). Maar dan moet je dus onvermijdelijk ook twee kettingen hebben, en die wisselen als je ook het wiel plus cassette wisselt. Ik vind de Wipperman Connex ketting dan handig, en handiger dan sachs/sram.
Het alternatief is om voor 200 euro een oudere stalen racefiets te kopen. Dat rijdt vast lekkerder.
Wim
Wim schreef: Ik snap overigens Marten's opmerking niet want die 105 achternaaf heeft toch een breedte van 130 mm ipv de 135 van je frame?
Ik geloof niet dat een 5mm bredere as veel uitmaakt voor het gewicht, en deze fiets stond vooraan
Wim schreef: Het alternatief is om voor 200 euro een oudere stalen racefiets te kopen. Dat rijdt vast lekkerder.
Wim
Maar voor je die racefiets omgetrimt hebt voor 100 cols ben je ook een aardig aantal euro's verder, tenzij je precies de goede fiets vindt
Nee die 5 mm maken niet veel uit voor het gewicht. Ik heb je verkeerd begrepen en dacht dat je hem een 130 mm as wilde suggereren.
De goedkoopste handige oplossing is denk ik alleen een nieuw licht (28 spaaks?) voorwiel met een Grandbois 30 mm. Hier zit relatief veel gewichtsbeparing in vanwege die SON die je niet gebruikt, terwijl voorwielen ook nog eens relatief goedkoop zijn. Achter wordt het duurder voor minder gewichtsbesparing. Daar zou ik denk ik dus alleen de band verwisselen.
Wim
Ik zou voor 200 euro zelf een kilo afvallen denk ik :D
Is dit iets voor je?
http://www.mantel-bikeparts.nl/product/ ... sette.html voor schijfremmen of
http://www.mantel-bikeparts.nl/product/ ... elset.html Lekker goedkoop en redelijk licht.
Bedankt voor de links. Voorwiel is idd zwaarste met die son die ik tijdens de tocht toch niet gebruik. Ik weeg nu 72kg en tegen de zomer wil ik naar 67kg voor 1m78. Ik dacht eerst aan een nieuwe fiets omdat mijn Giant een beetje te groot voor me is, vooral stijl omverhard helt ie naar achter. Ik heb 'm 2-3 jaar terug tweedehands gekocht, hij is van 1997. Maar uiteindelijk fiets ik er graag mee en een wielset verlengt zijn leven weer wat.
s0lar schreef: Ik dacht eerst aan een nieuwe fiets omdat mijn Giant een beetje te groot voor me is, vooral stijl omverhard helt ie naar achter.
De enige manier waarop ik hier chocola van kan maken is als je het stuur veel te hoog in de fiets hebt zitten. Maar dat moet je met een andere stuur/ stuurpen kunnen oplossen.
Als die zit een probleem is moet je dat eerst maar eens oplossen. Ik zou geen geld uitgeven aan een fiets die niet goed zit. Snelle bandjes zou bij mij dan echt het enige zijn.
Wim
Wim schreef:Verder kun je je fiets ook nog van meer nodeloos gewicht ontdoen: een voordrager eraf scheelt ook een kleine kilo.
{knip}
Verder haal ik er dan de Tubus Duo voordrager af.
Dat spaart gewicht, maar maakt ook de voorvork soepeler. En dat is precies wat ik nodig heb als ik dit frame berijd zonder bagage. Die Duo is heel stijf, en met bagage is dat prima, maar zonder is het wat teveel.
Ik snap dat je enthousiast bent, maar die Duo van jou weegt een halve kilo, geen hele hoor!
En IMHO maakt zo'n drager de vork niet stijver, er zitten immers draaipunten op en het is geen driehoeksconstructie. Wel is zo'n ding ongeveerd gewicht wat het oncomfortabel maakt.

Wellicht zitten er nog andere zware dingen op de fiets? Zadel?
Ik heb eens 25 cm van mijn veel te lange zadelpen af kunnen zagen - het ding kwam tot op de helft van de bovenbuis!
Wel netjes volgens de regels doen, met nog wat marge. Ontbramen en afronden.

Groetjes,
Leon
OK een kleine kilo is wat overdreven, maar het is wel de moeite waard. Die Duo scheelt echter wel degelijk merkbaar in de stijfheid van de vork. Anders dan bij de Tara en zo zit er namelijk geen draaipunt in. Het is daarmee een soort spalk voor de voorvork. Je merkt het verschil, al is het natuurlijk ook weer geen dramatisch verschil.
Wim
Wim schreef:Die Duo ... Anders dan bij de Tara en zo zit er namelijk geen draaipunt in. Het is daarmee een soort spalk voor de voorvork.
Wim,
Volgens mij zitten er twee draaipunten in per vorkpooot. Om een buigend iets te spalken heb je op die manier 3 steunpunten nodig. Of je moet het korter worden van de aftsand tussen de montagepunten in ogenschouw nemen, maar dit lijkt me toch niet veel - eerder akelig weinig - bij te dragen.
Leon
Leon,
Die Duo is anders: daar zitten geen boutjes etc. Het zijn gewoon twee ongedeelde en niet met elkaar verbonden beugels, eentje aan elke kant. Ze zitten vast bij de pad, en hoger boven het gebogen gedeelte van de vorkpoot. Ze zijn natuurlijk wel gebogen, en daar kunnen ze ietsje doorbuigen, maar dat is zeker niet hetzelfde als een echt draaipunt. En ik kan het gewoon merken.
Wim
Wim schreef:Leon,
Die Duo is anders: daar zitten geen boutjes etc. Het zijn gewoon twee ongedeelde en niet met elkaar verbonden beugels, eentje aan elke kant. Ze zitten vast bij de pad, en hoger boven het gebogen gedeelte van de vorkpoot. Ze zijn natuurlijk wel gebogen, en daar kunnen ze ietsje doorbuigen, maar dat is zeker niet hetzelfde als een echt draaipunt. En ik kan het gewoon merken.
Wim
Lastig, mechanische discussies via tekst...
Afbeelding
Leon
Hmm, de lowrider lijkt als een soort extra veer te werken en zal de voorvork i.m.o. wel stijver maken cq laten aanvoelen.
Me eigenlijk nooit gerealiseerd. Ik ga de mijne ook eens er af schroeven, kijken of ik het verschil merk.....

Groet
Eric
Of je het verschil voelt zal denk ik veel afhangen van je vork. Met een dikke unicrown mtb vork zul je het vast niet voelen. De mijne is echter een heel ranke klassieke Reynolds 531 ST. Dat is heel soepel en comfortabel, maar met bagage ben ik blij met dat beetje extra stijfheid door de lowrider. Zoals het plaatje laat zien wordt de vork door deze lowrider stijver over het bereik van de vork tussen de twee bouten, dus precies waar de vork het dunste is en waar de vork is gebogen. De buis van de drager is nauwelijks geringer in diameter dan de vork in dit bereik.
Wim