Beste medefietsers,
Door bepaalde omstandigheden ben ik aan het twijfelen met welke fiets ik komende zomer een fietsvakantie zal ondernemen (het vlakke Finland, waarschijnlijk in augustus). De keuze gaat tussen enerzijds een Giant Terrago (ruim (mtb-)versnellingsbereik, dikke 26x1.75" banden en nokjes voor bagagerek achteraan) of anderzijds mijn trouwe Wargee stalen fiets.
De Wargee heeft als basis dus een oud stalen 700c frame. De "oud" impliceert hier het volgende:
- de crank gebruikt een zeldzame 144mm BCD ,
- het trapas-huis heb ik nog niet gemeten, maar mogelijks wijkt dit ook af van standaardmaten
- remmen zijn gewone, simpele Weinmanns en hebben een langere reach nodig dan moderne koersremmen
- het frame is niet uitgerust met oogjes voor een bagagerek achteraan (hieraan kan verholpen worden middels beugeltjes of door er gaatjes in te laten boren (dit laatste als ik een bekwame vakman vind)
- de wielen zijn ook van een oudere maat, met name achteraan: een frame spacing van krap 120mm, waardoor een tracknaaf met een cassette-sprocket gemonteerd staat. Dit heeft tot gevolg dat deze fiets als singlespeed door het leven gaat. Finland lijkt me echter niet onmogelijk te zijn met een 42x18...
- en tenslotte de velgen die aan de naven hangen, zijn nogal van de smalle kant: ttz maximale dikte zal 28mm zijn.
Ik neig het sterkste naar m'n Wargee fiets toe om deze tocht te ondernemen (pro: sentiment; contra: misschien moeilijk te vervangen onderdelen, geringe breedte van versnellingsbereik en banden...)
De vraag is dan of er mensen onder jullie zijn die al getrokken hebben, met bagage, op bandjes van amper 28mm breed en wat de ervaringen hiermee zijn?
Alvast bedankt en nog een fijne avond toegewenst!
Door bepaalde omstandigheden ben ik aan het twijfelen met welke fiets ik komende zomer een fietsvakantie zal ondernemen (het vlakke Finland, waarschijnlijk in augustus). De keuze gaat tussen enerzijds een Giant Terrago (ruim (mtb-)versnellingsbereik, dikke 26x1.75" banden en nokjes voor bagagerek achteraan) of anderzijds mijn trouwe Wargee stalen fiets.
De Wargee heeft als basis dus een oud stalen 700c frame. De "oud" impliceert hier het volgende:
- de crank gebruikt een zeldzame 144mm BCD ,
- het trapas-huis heb ik nog niet gemeten, maar mogelijks wijkt dit ook af van standaardmaten
- remmen zijn gewone, simpele Weinmanns en hebben een langere reach nodig dan moderne koersremmen
- het frame is niet uitgerust met oogjes voor een bagagerek achteraan (hieraan kan verholpen worden middels beugeltjes of door er gaatjes in te laten boren (dit laatste als ik een bekwame vakman vind)
- de wielen zijn ook van een oudere maat, met name achteraan: een frame spacing van krap 120mm, waardoor een tracknaaf met een cassette-sprocket gemonteerd staat. Dit heeft tot gevolg dat deze fiets als singlespeed door het leven gaat. Finland lijkt me echter niet onmogelijk te zijn met een 42x18...
- en tenslotte de velgen die aan de naven hangen, zijn nogal van de smalle kant: ttz maximale dikte zal 28mm zijn.
Ik neig het sterkste naar m'n Wargee fiets toe om deze tocht te ondernemen (pro: sentiment; contra: misschien moeilijk te vervangen onderdelen, geringe breedte van versnellingsbereik en banden...)
De vraag is dan of er mensen onder jullie zijn die al getrokken hebben, met bagage, op bandjes van amper 28mm breed en wat de ervaringen hiermee zijn?
Alvast bedankt en nog een fijne avond toegewenst!