Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadel(pijn) - Forum Wereldfietser

zadel(pijn)

Ik heb al topics hierover gelezen maar vind net niet wat ik zoek.

Zelf heb ik altijd last van mijn 2 botten die uitsteken. Die plekken worden blauw, erg pijnlijk en ik heb de huid er wel eens afgehad.

Ik maak lange fietsdagen en zit al die tijd (kan niet staande fietsen).

Op mijn oude zadel gaf een wollen zadeldekje iets verlichting, maar het was het niet echt. Een geldekje heb ik ook al eens gekocht en was niets. Voor mijn nieuwe fiets ben ik nog zoekende. Bij de fabrikant al zijn zadels uitgeprobeerd zonder succes.

Een zadel waarbij ze de afstand van de botjes meten en dan met behulp van een computerprogramma een zadel zoeken (ben naam kwijt, door een dokter ontworpen) was geen succes. Ik heb nu een breed Teryzadel en vind het niets.

Las over Brooks, maar dan zijn weer verschilende modellen in.

Heeft er iemand ook specifiek van die botplekken last en een goed zadel gevonden?
Hoi,

Iemand die ook veel last had van zadelpijn heeft er een dekje van Tempur, je weet wel van die matrassen, overheen gedaan en daarmee is het veel beter geworden.
Het bijzondere was dat ze die ook in een beddenzaak (!) gekocht heeft.

Ikzelf heb een brooks zadel maar goed ik ben een man (ik vermoed uit je naam dat je een vrouw bent) en daar zit het toch anders. Wij hoeven nl niet te baren... :?

Mijn vrouw zit ook op een brooks en die is vrij hard maar zij vindt het fijn dat ze juist op haar zitbotjes zit. Dat geeft in het begin wel een beurs gevoel maar uiteindelijk is het beter omdat de 'weke delen' niet in de knel komen.
fiets-ster schreef:Ik heb al topics hierover gelezen maar vind net niet wat ik zoek.

Zelf heb ik altijd last van mijn 2 botten die uitsteken. Die plekken worden blauw, erg pijnlijk en ik heb de huid er wel eens afgehad.

goed zitten bestaat uit:

passend zadel
als je heel rechtop zit moet je geen smal zadel hebben, de zitbotten moeten goed steun hebben, weke delen moeten niet afgekneld worden, het moet ademen etc. De hellingshoek komt ook precies, niet te ver achter of voorover duikend

goede zitpostie met juiste afstelling van zadel en stuur
Je moet in balans op de fiets zitten, zodanig dat je vrij kunt bewegen en je jeniet voortdurend op je plaats moet duwen

Waarom kun je niet staand fietsen? bij zo'n opmerking gaan gelijk alle alarmbellen af. Zit je misschien veel te hoog? Dan kun je moeilijk even je zitvlak ontlasten als je door een kuil fietst.

fijn frame en goede wielen en banden
Het klinkt niet alsof je op een racefiets rijdt, maar op dunne bandjes merk je wel degelijk verschil. Op vakantiesloffen heb je al veel vering door de banden en dat voorkomt al veel doorzitten

goede kleding
koele & droge huid is sterker dan natte, op naden in je kleding wil je ook niet zitten

goede hygiene

en het kweken van zitvlees en conditie.
met meer conditie trap je harder, en hoe harder je trapt des te minder je op het zadel steunt
Ik ben toch heel erg voor het betoog van Marten en tegen het betoog van Schlauch. Al was het maar omdat ik al meer dan 100.000 km op het hoefijzer en de klinknagels zit en er nog steeds geen last van heb en omdat ik pas lekker ben gaan fietsen sinds ik een breed zadel heb op al mijn fietsen.
Leon
Vooropgesteld dat het antwoord van Marten en de andere het beste advies is. Wat ik hierna vertel moet je echt uitsluitend proberen als je zeker weet dat er geen andere oorzaak is. En dan vooral dat je gewoon een goed passende fiets hebt.

Echter als je alle degelijke adviezen geprobeert hebt en niets helpt, dan kun je proberen om iets geks te doen..
Ik heb precies dezelfde klachten gehad.
Bij mij was de oplossing om mijn Brooks zadel in een rare hoek achterover te zetten. Ik ben tot deze oplossing gekomen door de zadelstrop te los te zetten zodat er beweging in het zadel zat. Vervolgens proefrijden en goed voelen in welke stand je nu het lekkerste zit. Ik kan nu gewoon de hele dag fietsen, met of zonder fietsbroek maakt niet uit.

Afbeelding
fiets-ster schreef:Ik heb al topics hierover gelezen maar vind net niet wat ik zoek.

Op mijn oude zadel gaf een wollen zadeldekje iets verlichting, maar het was het niet echt. Een geldekje heb ik ook al eens gekocht en was niets. Voor mijn nieuwe fiets ben ik nog zoekende. Bij de fabrikant al zijn zadels uitgeprobeerd zonder succes.

Een zadel waarbij ze de afstand van de botjes meten en dan met behulp van een computerprogramma een zadel zoeken (ben naam kwijt, door een dokter ontworpen) was geen succes. Ik heb nu een breed Teryzadel en vind het niets.

Las over Brooks, maar dan zijn weer verschilende modellen in.

Heeft er iemand ook specifiek van die botplekken last en een goed zadel gevonden?
Eerst en vooral probleem bespreken met een deskundige en fiets laten afstellen. Stuurhoek, zadelhoogte, positie, schoenplaatjes...

Naar mijn opinie is Selle Anatomica het beste zadel tegen zadelpijn (www.mcmwin.com)

Een andere mogelijkheid is eventueel de nieuwe brooks imperial.
Beste Schlauch,

Je antwoord verbaast me niets. Ik heb ook drie keer nagedacht of ik mijn antwoord wel wilde posten. In mijn posting ben ik ook erg terughoudend. Wetende dat wat ik doe afwijkend is.

Dat ik desondanks heb gereagerd heeft er mee te maken dat ik deskundig ben opgemeten voor deze fiets en met uitzondering van de vreemde zadelstand echt heel erg fijn rij.

Verder kan ik je nog bevestigen dat ik binnen mijn lijftijdscategorgie precies de gemiddelde lengte heb en ook mijn been- rompverhoudingen vallen binnen de "oprationele" parameters.
En klaarblijkelijk heeft dit verder gemiddelde lijf wel een afwijkende kont :P

Tot slot kan ik nog bevestigen dat ik ge-expirimenteerd heb met diverse sturen en stuurpennen. Mijn reservefiets (niet op de foto) heb ik 25 jaar en je kunt je voorstellen dat ik wel eens iets veranderd heb. Al was het maar om uit te proberen. Geen andere stuurpen of stuur leid tot een ander zadelstand.
Hallo,

Ik heb precies dezelfde klachten gehad.Meestal begon het bij mij op de tweede fietsdag en moest ik de rest van de fietsvakantie compeed(tweede huid)op mijn zitbotjes plakken omdat de huid helemaal doorgeschuurd was.Ik kan je vertellen dat dat een pijnlijk gebeuren is.Bij mij had het te maken met de zeem van mijn koersbroek.Die wordt op een gegeven moment vochtig en gaat schuren.Zo'n zeem moet droog blijven of je moet hem goed nat houden met broekenvet.Veel beroepsrenners hebben hier ook last van.

Mijn oplossing was dat ik met een gewone korte broek zonder zeem ben gaan fietsen met sportondergoed eronder(holle vezel) om het vocht af te voeren.Dat in combinatie met een B17 Brooks zadel.

Ik heb sinds die tijd nergens last meer van en fiets op vakantie makkelijk 100 km per dag zonder ook maar een centje pijn.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Hallo allemaal.

Lezend de gewaardeerde bijdragen van de diverse leden komt mij de zin van een oud docent boven.
Er is theorie en praktijk. Indien de theorie met de praktijk botst, dan zou wel eens de theorie fout kunnen zijn. En niet de praktijk.

Of kortweg geformuleerd:
Iedere kont zijn eigen zadel.

Zelf zweer ik bij de Brooks Flyer.
Met dit zadel heb ik nooit problemen gehad met mijn achterste.
Oké, de eerste 50 kilometer was er een discussie tussen mijn achterste en het zadel, maar mijn achterse heeft gewonnen. :D

Voor de duidelijkheid:
Man, 100 kg en 1.94 m.
Fiets : Koga Miyata Worldtraveller
Bij woon-werkverkeer (50- 60 km v.v.) en fietsvakanties: koersbroek.
Extra bij fietsvakanties: 's avonds mijn achterwerk insmeren met uierzalf (het orgineel, dus niet geparfumeerd).

Wat wil dit voor jouw zeggen: experimenteer, laat je niet leiden door welke theorie dan ook. Leer van iedereen en bepaal zelf of het voor jouw van toepassing is.

Veel succes.

Ger
Ik heb eigenlijk nooit ernstige zadelpijn. Op mijn Brompton zou ik dat vast krijgen, met een ongemakelijke zit en een plastic zadel, maar op de echte fietsen heb ik geen probleem. Die passen me goed, er zitten redelijk brede banden op, ze staan goed afgesteld, en ik heb overal een Brooks zadel. Op mijn racefiets zit een ongeveerde Team Professional van destijds 155mm breed. Op mijn heel comfortabele vakantiefiets met racebocht zit een geveerde 160 mm brede Conquest, en op de tandem met licht gebogen riser bar zat een 170mm brede geveerde Champion Flyer (dat zadel ligt nu te wachten op een nieuwe stadsfiets). Dus hoe meer je recht op zit, hoe breder het zadel. Hoe breed precies hangt van de onderlinge afstand van je zitbotjes af. Die van mij zitten vrij dicht bij elkaar. Als je afstand groter is moet je overal misschien 10 mm bij optellen. Vrouwen hebben ook relatief bredere zadels nodig.
Verder draag ik op tochten altijd een koersbroek. Tegenwoordig heb ik er onder meer een van Gore Bikewear waar ik nogal tevreden over ben. Het zeem is wel erg dik, zodat het als je loopt voelt alsof je een luier in je broek hebt. Maar fietsend is het lekker.
Wim
Schlauch schreef:Als ik vervolgens nog een oplossing voor jouw zadelprobleem mag geven, ga dan als volgt te werk :
Ik kijk wel uit :wink: Want ik fiets prima zoals het is.

Een norm (normaal) is niet meer dan een gemiddelde waarde die op de meeste mensen van toepassing is. Het is voor de OP handig om eerst een oplossing te zoeken binnen de norm. Want dat geeft de meeste kans op succes. Echter als iets niet binnen de norm op te lossen is. Ja, er is echt geen zadelpolitie die verbied om je zadel afwijkend te monteren. Als je maar lekker fietst toch :roll: