Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een beginnersfiets met of zonder rohloff - Forum Wereldfietser

een beginnersfiets met of zonder rohloff

hallo,

ik ben op zoek naar een sportieve, lichte nieuwe fiets (fietsenplan) voor woon-werk verkeer (dagelijks 25 km asfalt/klinkers) en om dagtochten mee te maken. Weet nog niet wat voor schakelsysteem moet worden, nexus 8v, 27v of rohloff

Was in eerste instantie aan het kijken naar een Sparta Argeon en Giant Cosmo/Ligero en van rond de 800-1000 euro, maar de eerste is me te zwaar en bij de Giant twijfel ik aan de duurzaamheid. Dus dat wordt het niet.

Zit inmiddels meer in de hoek van Koga, VSF en Avaghon te kijken.
Heb inmiddels ook met een Rohloff-naaf gefietst. Dat werkt wel super zeg.
Maar de prijs schiet wel gelijk omhoog. Kortom het wordt in m'n enthousiasme wat allemaal wat ondoorzichtig.

Ik kom nu een paar aanbiedingen met Rohloff tegen (Diamant Saphir voor 1600 euro en Gudereit voor 1900 euro) maar ik vraag me af heb je dan nog wel een evenwichtige fiets?

Graag jullie adviezen.

Vriendelijke groet,

Marco
Laat je niet gek maken, begin met een nexus naaf. Is prima voor woon-werk verkeer. Zodra het fietsen je zo goed bevalt dat je er fietsvakanties mee gaat doen en/of in heuvelachtig gebied, dan verkoop je hem over een paar jaar voor een fiets met veel meer versnellingen. Voordeel van een 8v naaf in woon-werk verkeer is dat je die verschrikkelijke pekel niet overal in krijgt.
Willem heeft gelijk,

ik had vorig jaar de zelfde uitgangspositie, woon-werk en dagtochten, gewoon binnen nederland. kijken of het bevalt, ook ik zag die Rohloff, maar is gewoon voor wat ik wilde (en als ik je goed begrijp, en jij ook) over de top.


Uiteindelijk werd het de T400 van VSF, maar met een 9 speed Sram naaf. mocht ik meer willen kan ik de fiets wat makkelijker ombouwen. Deze 9speed sram wellicht niet op voorrraad in nederland, Bike4travel heeft hem toen voor mij besteld in had ik binnen 1 week in huis.

succes met je keuze
Een Rohloff naaf is prachtig, maar totale overkill voor woon-werk verkeer en tochtjes in Nederland. Met een betaalbare derailleurfiets als van Avaghon, Fahrradmanufaktur etc kun je alle kanten op. Helaas is dat iets duurder in het onderhoud dan het minder universeel inzetbare alternatief: een fiets met een goedkopere versnellingsnaaf. Maar dat laatste is wel erg praktisch. Als je er zeker van wilt zijn dat je je fiets toch ook op tochten kunt inzetten zorg dan voor een fiets:

die heel goed past
liefst zonder voorvering
met ruimte voor wat bredere banden
met v brakes ipv rollerbrakes, of minstens een v brake voor
goede verlichting voor het woon werk verkeer
redelijk stevige achterdrager

Ik zou me kunnen voorstellen dat de Avaghon Series met 8 speed Nexus heel makkelijk is om te bouwen naar Rohloff als je het fiets virus te pakken krijgt. Ik zou dat vragen (maar dan wel zonder die externe kettingspanner). Dan begin je wat goedkoper, maar heb je wel een heel goede fiets. Mocht je echt fanatiek worden, dan kan je de fiets altijd laten ombouwen.
Wim
Hoi Marco

Tja lastige keuze. Ik had enige tijd geleden een beetje het zelfde dilemma. Ik wilde een fiets voor met name woon/werk (het hele jaar door) en het liefst een Rohloff-naaf. Hoewel Wim een Rohloffnaaf voor woonwerk overkill vindt ben ik het daar niet mer eens (maar zoals met bijna alles is dat persoonlijk en smaken verschillen). Zeker als je 25 km per dag fiets. Ik had voorheen een gazelle orange (nexus7). Was op zich niets mis mee hoor maar als ik nu op mijn Idworx Easy rohler fiets moet ik wel zeggen dat dit veel lekkerder rijd. Ik fiets met veel meer plezier dan op de orange. Toen ik op zoek wat naar een Rohloff fiets wist ik wel zeker dat ik er 1 met een kettingkast wilde. Dan heb je bijna altijd te maken met de Hebie Chainglider. Deze zit ook op de Gudereit. Daar heb ik een proeftritje op gemaakt. Reed op zich prima maar ik stoorde me wel wat aan het geluid dat de kettingkast maakte. Dat schijnt te horen maar ik vond het geen lekker idee. Enige alternatief (zover ik weet) was de Idworx Easy Rohler met een "vrijlopende" kettingkast. Die fiets is echter dermate duur dat ik die maar liet varen ...totdat ik een 2e hands exemplaar tegen kwam voor "slechts" 2000 euro met 3 maanden garantie (alles is relatief nietwaar ;) ). De fiets was als nieuw. Ik heb em nu 1/2 jaar en hij bevalt uitstekend.

Je vraagt of een Gudereit of de Diamant Safir evenwichtige fietsen zijn kan ik niet echt goed beantwoorden. Hopelijk zijn er nog anderen die hier iets over kunnen roepen. Ik heb overigens niet het idee dat de Gudereit niet goed is maar zoals gezegd stond mij de hebie chainglider niet aan. Ik weet dan anderen daar in het geheel geen problemen mee hebben dus misschien moet je eens een proefrit maken.

Mocht je geen Rohloffnaaf kiezen maar een Nexus dan kan ik adviseren een nexus8 premium naaf te kiezen en geen gewone nexusnaaf. Ik heb me laten vertellen dat de premium echt beter fiets.

succes met je keuze.

Groetjes Peter
Wim schreef:Een Rohloff naaf is prachtig, maar totale overkill voor woon-werk verkeer en tochtjes in Nederland.
Technisch ja. Maar als je een serieuze fietser bent die weet dat hij zo'n fiets vele tienduizenden kilometers zal gebruiken, ook al duurt het tien jaar, dan is dat niet zo relevant. Mensen geven nu eenmaal geld uit aan dingen die ze nooit echt gebruiken; bij fietsen gaat het nooit om veel geld.
Leon
Ik zit er zelf aan te denken om een fiets te kopen met een shimano naaf, bij avaghon. Ik fiets toch voornamelijk in nederland. Omdat hier geen bergen zijn moet dat genoeg zijn.

Heeft iemand misschien ervaring hiermee. Fietsvakanties met een shimano naaf, en hoelang deze mee gaat.

Mario
Als je zeker weet dat je deze woonwerk afstanden voorlopig blijft fietsen zou ik het beste kopen wat in je budget past. Ben zelf 3 jaar op een Gazelle davos naar het werk gereden en die is gewoon niet gemaakt voor >6000 km per jaar (30 per dag). Na 3 jaar was ik met het 3e binnenwerk van de achternaaf bezig, de remmen begonnen ook hard achteruit te gaan (rollerbrakes). Bij gazelle en batavus betaal je zowieso erg veel voor design onderdelen die kwalitatief niet super zijn.

Sinds midden vorig jaar rijdt ik op een stevens souvereign r14 rond (met rohloff naaf). Volgens sommige (hier) overkill maar deze fiets kan dit soort afstanden tenminste aan zonder veel onderhoud. Gewoon een lekkere fiets met kwalitatief goede onderdelen zonder veel poespas. Natuurlijk zijn er wel zat versnellingen die ik niet gebruik dus als rohloff ooit een naaf uitbrengt met de helft van de versnellingen voor de helft van het geld, dan is deze zeker leuk voor hier (mits kwaliteit hetzelfde blijft).
Voor 25 km per dag lijkt me een Nexus naaf geen optie. Dat is wel afhankelijk van de kracht waarmee je trapt en hoe je schakeld. Maar met dagelijks 25km verwacht ik dat je stevige beenspieren hebt en die kracht daaruit op je trappers gebruikt. Rohloff lijkt duur te zijn. Dat is dan de eenmalige aanschafprijs. Een Nexusnaaf gaat minderlang mee bij een stevige belasting is mijn ervaring. De Nexus onderdelengroep is ontworpen voor "huis tuin en keuken" ritjes uit de Libbelle, Margriet of ANWB kampioen. Vraag een een Shimano handboek op en daarin lees je dat de groepen voor verschillende doelgroep fietsen ontworpen zijn.
Eventueel kun je met een Nexus Premium Avaghon beginnen en later, als de naaf inderdaad defect gaat laten ombouwen naar een Rohloff naaf zoals Wim aangeeft. Dat is mogelijk bij het Avaghon frame. Niet alle frames zijn daar geschikt voor. Het Avaghon frame is wel stijf ten opzichte van de comfort fietsen. Iets bredere band en niet te hard oppompen geeft voldoende comfort.

Note:
Wat is het verschil tussen een standaard Nexus-8 en een Premium Nexus-8 versnellingsnaaf?
De Premium versie van de Nexus-8 versnellingsnaaf biedt een verhoogde duurzaamheid en een grotere trapefficiëntie. Dit is onder andere het resultaat van het gebruik van naaldlagers. Verder is de Premium versie lichter dan de standaard versie door daar waar mogelijk de naaf dunner te maken.
Details http://www.shimano-benelux.com/publish/ ... faq_s.html
Ik fiets nu al weer bijna een jaar op een Diamant Saphir met Rohloff. Het is een prima 'evenwichtige' fiets, ik ben er bijzonder blij mee. En ja ik gebruik 'm voor woon/werk, 25 km. per dag en korte fietsvakanties. Voor mij is dat geen overkill. Ik ga nooit terug naar een Shimano naaf en ik ben ook blij dat ik niet meer een derailleur hoef te poetsen! De naaf gaat een leven lang mee (natuurlijk afhankelijk van het aantal km.) en kan evt. ook mee naar een volgende fiets.
Het is juist de forens die niet op zijn of haar fiets zou moeten besparen. Zo'n fiets heeft vaak veel meer te lijden dan een vakantiefiets, je rijdt er immers onder alle weersomstandigheden op. Zomer en winter, de regen, modder en pekel kunnen dan genadeloos toe slaan. De meeste vakantiefietsen worden onder relatief gunstige omstandigheden gebruikt, bij droog, warm weer in de zomer. Na het tochtje even poetsen en vooruit, toch maar even schuilen als het onverhoopt regent. Koop een zo goed mogelijke fiets, liefst met Rohloffnaaf, Magura remmen en, als het er af kan, ook maar een Chris-King balhoofd. Beter alles in een keer goed dan later aanpassen, je hebt dan een fiets waarmeeje alles aankunt. Ik rijd zelf Avaghon met Rohloff en Magura. Zou niet anders meer willen. Mijn vriendin is tevreden met een Diamant met Rohloff, een optie die ik ook zou overwegen als het ooit wat goedkoper moet. Ik verkeer overigens in de luxe positie van iemand die een autovergoeding van zo'n € 10 per dag ontvangt en meestal lekker met de fiets naar het werk gaat.
Hartelijk dank allemaal voor de goede adviezen!

Ik neig naar een model met nexus premium, of toch maar gelijk een rohloff.
Budget stopt echter bij 2000 euro.

Heb nu op de shortlist staan om uit te proberen;

Stevens courier lite met nexus premium 850 euro
Gudereit LCM met nexus premium 900 euro

Diamant Saphir met rohloff 1600 euro
Gudereit LCR met rohloff 1900 euro

Jasmon, jouw VSF T-400 9v sram lijkt me ook wel interessant, maar is neem ik aan alleen op bestelling te krijgen? In duitsland tussen 900-1100 euro. Is de 9v weer een duurzamer systeem dan de premium 8v?

Verschillen zijn misschien moeilijk te ontdekken in een testrit, als het geen wereld van verschil maakt zou ik voor een van de eerste opties kiezen. Ik woon in Amsterdam en een Stevens dealer zit vlakbij dus dat lijkt me een plus. Aan de andere kant heb je bij een rohloff in ieder geval geen omkijken naar de naaf. Hoe (on)handig is het in de praktijk als je dealer van zo'n fiets niet in de buurt zit...? Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang. Aanvullingen zijn/blijven welkom :wink:
Budget is natuurlijk je eigen keuzen. Alleen vergelijk het eens met een auto.
Kost nieuw makkelijk Eur 10.000 of meer en daarbij komen de kosten van wegenbelasting, verzekering, onderhoud en brandstof.

Ik zou voor de mooiste fiets gaan die ik kan vinden want hij verdient zichzelf uiteindelijk in een jaartje terug. Als je gemiddeld per week Eur 50,- brandstof bespaard is dat op jaarbasis alleen al Eur 2.500,-

Ik zou voor een fiets gaan met Rohoff naaf, Son dynamo en Magura remmen.
Het liefste een maatfiets en een lekker ligte fiets. Het is gewoon zo hoe minder een fiets weegt hoe meer men zijn best heeft gedaan om de fiets te maken.

Een fiets ombouwen kan altijd. Zeker als je er van te voren rekening mee kan houden. (Pleit weer voor een maatfiets) Als je besluit om later de fiets om te bouwen naar rohoff zou ik voor dit moment voor derailleur gaan. Dat lijkt me dan het goedkoopste voor iets dat je later toch gaat vervangen.
willem.megens schreef:Laat je niet gek maken, begin met een nexus naaf. Is prima voor woon-werk verkeer. Zodra het fietsen je zo goed bevalt dat je er fietsvakanties mee gaat doen en/of in heuvelachtig gebied, dan verkoop je hem over een paar jaar voor een fiets met veel meer versnellingen. Voordeel van een 8v naaf in woon-werk verkeer is dat je die verschrikkelijke pekel niet overal in krijgt.
Heb je al die verschillende versnellingen nodig als je op het vlakke 20 minuten moet fietsen? Op vakantie en met bagage schakel je natuurlijk graag wat af, maar doe je dat hier ook? Zo'n X versnellingsnaaf heeft hier meestal
1 bruikbare versnelling
1 versnelling die eigenlijk te laag is
1 versnelling die eigenlijk te zwaar is
x-3 versnellingen voor Jan met de korte achternaam

Een lichte fiets met één versnelling is ook een optie

Afbeelding
Kijk eens op: http://www.poison-bikes.de/

Afbeelding
Deze kost 1599 en in iedere kleur leverbaar! Ook aan de afmontage kan je veel veranderen.
Voor het zelfde geld heb je ook ATB met een knappe voorvork en Rohloff!
Afbeelding
m-gineering schreef: Een lichte fiets met één versnelling is ook een optie
Dat ben ik niet met je eens, Marten, voor woon/werk gebruik ik elke dag de 7,8,9,10 en 11 van een Rohloff naaf.
en het is wederom een Duitse fiets!
whave schreef:
m-gineering schreef: Een lichte fiets met één versnelling is ook een optie
Dat ben ik niet met je eens, Marten, voor woon/werk gebruik ik elke dag de 7,8,9,10 en 11 van een Rohloff naaf.
Als je ooit in de buurt van een woordenboek komt zou je de betekenis van optie eens op kunnen zoeken. Dit is geen verplichting hoor! ;)
m-gineering schreef:Dit is geen verplichting hoor! ;)
natuurlijk, een snorfiets is ook een optie :lol: :lol: :lol:
johntelleman schreef:Kijk eens op: http://www.poison-bikes.de/
Heeft de rode fiets een excentrische trapas? Kan niet echt andere opties om de ketting te spannen ontdekken.
johntelleman schreef:Kijk eens op: http://www.poison-bikes.de/

Afbeelding
Deze kost 1599 en in iedere kleur leverbaar! Ook aan de afmontage kan je veel veranderen
Beter opletten, 'deze' is volgehangen met opties kost ook vrolijk over de €2150