Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor alternatieve goedkopere spullen - Forum Wereldfietser

Tips voor alternatieve goedkopere spullen

Uit nieuwsgierigheid ben ik geïnteresseerd in alternatieve goedkope spullen oftewel wat gebruik jij als alternatief. Een goedkope oplossing voor duren spullen.

Inmiddels kennen we allemaal de dweiltjes van de Action die prima fungeren als sporthanddoek en dat voor maar een paar Euro. (Bedankt voor de tip Harm!)

Wie heeft er nog meer tips?

Rena

Rena,

geen tip voor goedkope spullen, wel een tip om op spullen (en pakvolume) te besparen. Wellicht past iedereen ze al toe, zo niet, dan hierbij een aantal dingen:

- gebruik je jas als hoofdkussen
- je pan kun je als afwasteil gebruiken
- de soepkop ook als drinkbeker/wijnglas
- je bord als snijplank

Bij de Aldi en Lidl hebben ze ooit goedkope fietskleding. Die zit (voor mij althans) net zo goed als echte agu-broeken en shirts. Maar ze zijn wel 60-70% goedkoper.

Neem in plaats van een stoeltje een plastic zeil van de GAmma (of Praxis, Karwei, etc) mee. Is redelijk waterdicht, dus je zit altijd droog. En je kunt er languit op liggen. Op de terugreis kun je je fiets erin verpakken als je met het vliegtuig gaat.

Freek

Ook ik haal mijn plastic zeil bij de bouwmarkt.
Tip: koop het in het zwart i.p.v.zoals meestal doorzichtig, dit droogt veel sneller en is sterker.

Een windscherm voor je brander is te maken van aluminium partyschalen, na afloop van een feestje even de vuilnisbakken langs, dat maakt het nog goedkoper.

Harry

Hoi Rena,

Verzamel allerlei plastic flesjes. Ideaal voor shampoo, wasmiddel zonnebrandolie en vele andere vloeibare zaken.
Olijfolie voor te bakken kan je aan vullen als je een klein flesje meeneemt naar een restaurant. Zo hoef je geen literfles aante schaffen en mee te zeulen.

Groeten, John.

johntelleman schreef:Verzamel allerlei plastic flesjes.
Vooral de flesjes waarin contactlensvloeistoffen verkocht worden zijn compact, onverwoestbaar en goed sluitend en zijn er in allerlei maten. Ik doe er smeerolie, olijfolie, zonnebrandcreme, wasmiddel, afwasmiddel, shampoo, suiker, ketjap, koffiepoeder, zout en veel verschillende kruiden in. Alleen zijn alle flesjes wit, dus heb ik wel eens mijn haren proberen te wassen met olijfolie :lol:

Andere tips:
- een goede ademende regenbroek is ook een heerlijk warme overbroek.
- ik heb de voering uit mijn leren handschoenen gesloopt en losse dunne binnenhandschoenen gekocht. Dat is warmer, je hebt dan ook dunne handschoenen en de binnenhandschoenen zijn nu wasbaar.
- licht bestek van de hema is lichter dan officieel kampeerbestek.
- om extra spullen achterop te binden (boodschappen en zo) gebruik ik een helmnet, verkrijgbaar in elke motorzaak. Kost weinig.
- etuitjes om bijvoorbeeld ehbo-spullen of reparatiespullen in te stoppen zijn bij zaken als Zeeman 90% goedkoper dan bij de buitensportzaken. (in de Op Pad stond een handig zakje van 15 euro.... :roll: )

Groetjes, Leon
Mijn gouden tip: let op de aanbiedingen van de Aldi en de Lidl. Zo heb ik al verschillende fietsbroeken, een fietsshirt, een high-tech handdoek, een ademende regenjas met fleecejack, ... aangeschaft... en alles voor een prikje en van uitstekende kwaliteit.

Groetjes,

Astrid

Zelf gebruik ik altijd de kokertjes van de fotorolletjes om afwasmiddel, shampoo etc. in te doen. Sluit perfect af, waterdicht.

Freek

Ik heb een ietwat lekkende, afgedankte opvouwbare jerrycan (ca 5 euro, hier is een plaatje te zien) omgetoverd tot opvouwbare (af)wasbak (simpelweg door het bovenste deel weg te knippen). Ook handig om je spullen waterdicht in de fietstas te vervoeren. Vergelijkbare afwasteiltjes van oa Ortlieb kosten het veelvoudige.

- Een goede Poncho is een redelijk alternatief voor een ademende regenjas vanwege de goede ventilatie.

- Van een oude binnenband kun je waterdichte overschoenen maken. Stukken op maat knippen en aan elkaar vastnaaien.

- Etuitjes kun je ook van oude binnenbanden maken. (Bijv voor je gereedschap, bestek...enz.)
Van een stukje racefiets binnenband (35 cm) met aan de uiteinden een knoop heb je een mooi etuitje voor een bosje spaken.

- Ouderwetse toe-clips ipv SPD pedalen.

- Een oude tandenborstel om je derailleur, tandwielen en ketting schoon te poetsen.

- Waterdichte bagagerollen bestel je voor weinig bij een motorzaak. (Bijv Motozoom)

- In een tentje van de Perry Sport kun je ook in ieder geval 600 nachten kamperen. (en is nog steeds waterdicht)

- Je kunt ook zelf een mooie verlichtingsset bouwen, zie:
http://www.wtos.nl/html/werkplaats/lichtset.html
(Maar wie gaat er nu in het donker op fietsvakantie?)

- En als alternatief voor de Aldi is er nog de Favoriet Sport. Deze hebben soms nog partijen Agu kleding van de vorige eeuw.
[/url]
Ik mis eigenlijk nog een advies hier, namelijk het overnemen van spullen van andere fietsers. Gelukkig gebeurt dit al regelmatig, maar het is ook echt een advies.

Zeker voor de personen die net beginnen is de aanschaf van allemaal nieuw spul een enorme aanslag op het budget. En dan weet je nog niet eens zeker of deze nieuwe hobby ook echt gaat bevallen. Na verloop van tijd mooiere (lees: nieuwe) spullen kopen kan altijd nog.

Vood de tweep-persoons-kampeerders:
Thermarest heeft hele mooie (span)banden om van 2 matjes 1 bed te maken. Dat kan ook van 2 normale spanbanden, waar je dan overdag je spullen mee vast zet op je fiets.
Voor in de zomer: neem 1 slaapzak mee, rits 'm open en leg een oud (lees: klein, licht) laken om je matje. Voor de echte low-budgetters: kan zelfs met je dekbed (heb ik gehoord).

Of:
Een groot spa-blauw flesje (0.75l) met sportdop is een perfecte bidon (vereist wel een petfleshouder...).

Lan geleden dat iemand hier gereageerd had trouwens! Jammer, moest lang zoeken :)

Groet,
Maurits

De legerdump.
Voor fleecetruien, wandelschoenen, regenkleding.
Kost veel minder dan de Perry.
niko

Zakjes om wat in te stoppen, maak ik gewoon zelf op het naaimachine. Ook een lakenzak, met een dun katoenetje van de markt. Mijn gereedschap heb ik in een school-etui zitten.
Als toillettasje had ik jarenlang een zelfgemaakt zakje, nu heb ik dan echter een echte toillettas. Ik zit vaak op een stukje isolatiemat(die zilverkleurige). En als kussen gebruik ik een hoes van fleecestof (ook zelfgemaakt) waar ik wat kleding in prop. Dit is ook ideaal om eten in warm/koud te houden. Eventueel zou die ook nog als muts kunnen dienen.