Georg schreef:Het zijn in feite allemaal (schaamteloze) kopieën van de Hilleberg Akto. En dat is, naar mijn mening, nog steeds de beste, als je aspecten als duurzaamheid en plattegrond/indeling ook in de overweging meeneemt.
Zo te lezen is de Akto 1.7kg en dat is toch echt niet ultralicht te noemen, mss 10 jaar geleden maar nu zijn we al heel wat jaartjes verder.
Voor mij als bikepacker is een kleine pakmaat nóg belangrijker dan 't gewicht en daarna komt pas de grootte van de tent want daar geef ik weinig om, ik lig of zit toch alleen maar in een tent.
Inleveren op gebruiksgemak, comfort en duurzaamheid omdat de tent minder weegt begrijp ik niet. Ik heb een 720 gram TN Photon tent, gebruik hem al jaren in Scandinavisch berg/bosgebied, hij kan tegen storm, hoosbuien, vorst en sneeuw (geen winterse sneeuw maar de gewone herfst/lente cm's). Ik kan erin zitten, aan/uitkleden, kan de bagage kwijt (ook zijtassen) en kan ook zittend in de tent buiten koken. Een groot voordeel van dit soort ultralichte tentjes is de zeer snelle opzettijd (bij mij is dat één stok, 10 haringen en klaar), vooral fijn als het koud, nat of donker is. En wat ik erg waardeer is de superkleine oppervlakte die het tentje buiten inneemt want ik kampeer vaak op onmogelijke plekken (tussen rotsen, midden in bos of op een schuine berghelling) en dan is het vaak moeilijk een plat stukje grond te vinden.
Wat wil je nog meer van een tent? Binnen kunnen koken of leuke gymnastiekkunstjes met je partner? Nee want anders ga je niet voor ultralight. Ultralight doe je voor de kick/fun, voor het gemak, voor de snelheid (vooral bij een race), bij bikepacking en voor onmogelijke paden waarbij je vaak de fiets moet tillen. Vooral bij dat laatste is elke gram teveel want elke gram meer kan de tocht zo zwaar maken dat je huilend opgeeft.
Ik kom trouwens net terug van een weekje fietsen, had precies 5kg bagage op de racefiets (incl tassen/drybags, tentje, winterslaapzak etc) en hierdoor kon ik dagelijks 200km door de heuvels/bergen trappen (naar Noorwegen), een vriend bezoeken, samen dronken worden en toen was de superpower verdwenen (hoe vreemd haha) en bracht ie me met de auto terug. Hij wilde eerst mee terugfietsen maar met een zware hybride en 15kg bagage ben je geen partij voor een lichtbepakt racertje, dan lig je al snel hijgend op de grond.
bladerdeeg schreef:
55cm breedte voor 2 personen?? Ha dan zeker opelkaar gestapeld, wel lekker warm in de winter! Ik zou dan alleen niet graag de onderste willen zijn, vooral niet met mijn 57kg. Mijn slaapmatje is trouwens al 51cm, knap om er dan nog een matje bij te krijgen.