Weer een reactie van mij.
Waarom niet meer mensen op een ligfiets willen rijden?
Nou eigenlijk is dat heel simpel:
Een mens is in principe een kudde dier en wil niet opvallen! Sinds in de 30- er jaren van de vorige eeuw de ligfiets werd uitgebannen van officiele wedstrijden is het gedaan voor een 50 tal jaren met de ontwikkeling van de ligfiets.
Nu is de ligfiets een fiets soort die voor een heleboel geschikt is maar niet voor alles.Mike Burrows, een van de pioniers in de ligfietswereld, zei eens dat je eigenlijk een schuur moet hebben met een stuk of 10 fietsen: een vouwfiets, transport fiets, ligfiets laag ligfiets gestroomlijnd, bakfiets racefiets etc.
Wat ik hier mee wil zeggen dat ook in de wielrennerij een tijdfiets er anders uitziet (marginaal door de vele achterlijke regels) dan een "normale racefiets"
Een Lotus sportauto is niet voor iemand die veel moet meenemen (los nog van de prijs). De meeste mensen kopen een auto (om daar nu even bij te blijven) voor een bepaald doel , kinderen>> een grote auto, zonder kinderen en sportief een open cabriolet bijv. etc.
De ligfiets wereld heeft soms de neiging de fiets mooier te maken dan hij is. Dat leren we nu langzaam af.
Nogmaals zie de ligfiets als een andere fiets die niet concervatief gebouwd is want dat is de ligfietswereld allesbehalve. Zeg nu zelf de "normale fiets is toch eigenlijk allemaal hetzelfde, weinig noviteiten, behalve in de kleine dingen. Diamant frame twee wielen twee remmen, spatborden, een zadel en een stuur. Het verschil zit hem in de kleine dingen, maar ze zien er eigenlijk allemaal eender uit.
Ik wil hier niemand overhalen over te gaan op een ligfiets, maar er zijn wel veel mensen die er beter af zouden zijn op een ligfiets. Mensen die slecht ter been zijn (3 wieler) en mensen met rugklachten die niet meer op een normale fiets mogen / kunnen rijden.
Vriendelijke (ligfiets-)groet,
Menno