Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magnetisch veld rond de stuurpen? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Magnetisch veld rond de stuurpen?

174 berichten
Fedor schreef:
do 07 jun, 2018 20:15
Maar rij je dan echt puur op het kompas? Dus bijv. altijd richting noord gedurende een bepaalde tijd?

Zodra je een (papieren) kaart ter hand neemt moet je toch ff afstappen... al fietsend een kaart openvouwen is meestal niet zo'n succes ;)
Oei, ik voel me net een vreemde eend in deze club :lol:

Kaart met daarop een doorzichtig kompas in een kaarthoes op het stuur (bvb stuurtas).

Puur op kompas: ja, dat gebeurt. Ik benijd mensen met een goed oriënteringsvermogen die één keer op een kaart kijken en dan overal geraken zonder de kaart verder te bekijken. Ik probeer het ook, met kompas dan, en dat lukt behoorlijk.

Tja.
rooss schreef:
do 07 jun, 2018 20:22
Demagnetiseren heeft geen enkele zin. Elk stuk ijzer, magnetisch of niet, heeft invloed. ...
Leg me dan eens uit waarom een kompasbel het op mijn fiets wél doet.
math schreef:
do 07 jun, 2018 20:40
rooss schreef:
do 07 jun, 2018 20:22
Demagnetiseren heeft geen enkele zin. Elk stuk ijzer, magnetisch of niet, heeft invloed. ...
Leg me dan eens uit waarom een kompasbel het op mijn fiets wél doet.
Waarschijnlijk heeft hij ook wel afwijkingen maar zijn die niet zo groot. Als je een aluminium stuur hebt en het kompas zit dicht bij je handvat, dan heb je waarschijnlijk al veel minder last.

Maar als je zelf zo'n kompasje hebt moet je het maar eens proberen, hou er maar eens een stuk willekeurig ijzer bij in de buurt.

Ik ben net even naar mijn schuur gelopen en heb een kompasje naast mijn bankschroef gehouden, hij reageerde meteen. Bankschroef is niet magnetisch, nog gecheckt met een ander stuk ijzer, waarom eigenlijk weet ik niet want aan de natuurwetten valt niet te tornen.

Die van mij doet het overigens ook best wel redelijk op mijn fiets.

En als je het niet gelooft, google dan even. Met name in de scheepvaart is het een waarheid als een koe.

Het gaat dus niet om magnetische materialen, maar om MAGNETISEERBARE materialen, dus alles wat een magneet aantrekt, maar zelf niet noodzakelijk magnetisch hoeft te zijn.
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 20:38
Fedor schreef:
do 07 jun, 2018 20:15
Maar rij je dan echt puur op het kompas? Dus bijv. altijd richting noord gedurende een bepaalde tijd?

Zodra je een (papieren) kaart ter hand neemt moet je toch ff afstappen... al fietsend een kaart openvouwen is meestal niet zo'n succes ;)
Oei, ik voel me net een vreemde eend in deze club :lol:

Kaart met daarop een doorzichtig kompas in een kaarthoes op het stuur (bvb stuurtas).

Puur op kompas: ja, dat gebeurt. Ik benijd mensen met een goed oriënteringsvermogen die één keer op een kaart kijken en dan overal geraken zonder de kaart verder te bekijken. Ik probeer het ook, met kompas dan, en dat lukt behoorlijk.

Tja.
En Fedor, bovendien: als ik met mijn huidige 'magnetised bike' stop en mijn voeten op de grond zet om op de kaart te kijken, en ik houd de fiets tussen m'n benen vast, dan sta ik nog steeds in het veld van de voorvork en kan het kompas het noorden niet vinden. ik heb het daarstraks uitgetest. Ik zou dan echt over het zadel van mijn fiets moeten stappen, de fiets wegzetten op de standaard en dan een plekje naast de fiets vinden om het kompas af te lezen. Dat doe je toch ook niet als je ff afstapt om de kaart te lezen? Snap je het probleem?
Net even heerlijk wezen fietsen om de informatie van deze dag te verwerken: 8 km continu richting ZWW gereden en toch weer bij het beginpunt aanbeland. Wie doet het me na? :lol:
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 21:24
Net even heerlijk wezen fietsen om de informatie van deze dag te verwerken: 8 km continu richting ZWW gereden en toch weer bij het beginpunt aanbeland. Wie doet het me na? :lol:
Dan zou ik het kompas anders monteren want de vaak heersende zww wind gaat je op een gegeven moment tegenstaan. :D :lol:
Je kent de weg....! :D :D
Misschien is het tijd voor een gyrokompas, die werkt niet op het (aard)magnetisch veld en staat bovendien op het echte en niet het magnetische Noorden.

Een mooi stukje techniek, dat helaas niet zo simpel is als een kompas. Als ik dit zo lees zou het mogelijk moeten zijn met een MPU-6050 maar toch zie ik geen goedkope gyrokompassen worden aangeboden.
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 21:24
Net even heerlijk wezen fietsen om de informatie van deze dag te verwerken: 8 km continu richting ZWW gereden en toch weer bij het beginpunt aanbeland. Wie doet het me na? :lol:
En als je maar lang genoeg oostwaarts gaat, kom je vanzelf in de west :lol: :D

Groet,
Tom.
rooss schreef:
do 07 jun, 2018 20:56
Die van mij doet het overigens ook best wel redelijk op mijn fiets. ...
Gelukkig! De kompasbellen op mijn fietsen (3 stuks) doen het meer dan redelijk, vooral waar ik ze gebruik. Ik geef toe dat ik zelden op het kompas kijk dicht bij een bankschroef, maar van een lantaarnpaal is me nooit opgevallen dat hij de kompasaanwijzing in het ongerede brengt. Ik heb een hoge Baileybrug op een van mijn vaste routes en ik zal daar de volgende keer eens extra opletten. Dan weet ik wat een meer dan willekeurig groot stuk ijzer doet. Ik vermoed niet veel.

Wat betreft scheepskompassen: vóór de tijd van de satellieten waren dat uiterst belangrijke instrumenten. Kennelijk kon de stuurman daarmee werken, óók nadat schepen van ijzer gebouwd werden. Lees het interessante artikel in Wikipedia hierover maar eens door. Als het heel precies komt, neem je extra veel moeite. Daarom bestaan er ook professionele demagnetiseerbedrijven.
rooss schreef: Demagnetiseren heeft geen enkele zin. ..
Waarom heeft demagnetiseren van een vorkbuis geen enkele zin?
math schreef:
do 07 jun, 2018 19:20

Oplossing.
Ik verwacht dat het professioneel demagnetiseren van de voorvork een lastige en dure klus wordt, alleen al het gedoe met het uitnemen van de vork en het transport. Maar het zelf demagnetiseren zou ik niet zo snel opzij schuiven. Wat je nodig hebt is een spoel die je om het bovenste deel van de vorkbuis kunt schuiven en een variabele wisselstroombron. Voor dat laatste is een audio-versterker geschikt. Het provisorisch wikkelen van een spoel is niet zo moeilijk, maar je kunt ook eens op een rommelmarkt gaan kijken of je een oude luidspreker (woofer) kunt vinden met een spoel waarvan de inwendige diameter groot genoeg is (28,7 mm?).
Ik heb spoelen staan met 250 tot 23000 windingen. En regelbare wisselspanning tot 24V of gewoon 220V. Wat zou je gebruiken hier? Of waar zou je mee beginnen?
Kleine doch belangrijke correctie op een eerdere post van rooss: die (weekijzeren-) bollen om het standaard kompas te compenseren zijn niet magnetisch.
Een schip heeft altijd een bepaalde vorm van magnetisme. Vooral veroorzaakt tijdens de bouw. Het lassen is hiervoor de de grootste boosdoener. (Soms wordt een schip in aanbouw op de werf gedraait om dat magnetisch veld te vereffenen)
Overigens kijkt een stuurman nog regelmatig op het standaard kompas (althans dat hoop ik dan maar :roll: )
Deze kompassen zijn nog altijd verplicht aan boord en dienen regelmatig gecompenseerd te worden. Een deviatie kaart moet regelmatig nieuw gemaakt worden. Wettelijk! Omdat de deviatie niet overal en altijd hetzelfde is.
Ook leuk: door de grote hoeveelheid ijzererts in de bodem van Australië, wijkt je kompas daar anders af dan in andere delen van de wereld.
Wil je meer weten over het compenseren van een standaardkompas, ook hier is wikipedia je vriend. (Pittige materie) Of de zeevaartschool natuurlijk.

Groet,
Tom.
Nou kan ik me voorstellen dat de kompas bel meer als een gadget verkocht wordt dan als een serieus kompas, ook gelet op de prijzen die er voor betaald (of afgetrokken) worden. Ik heb hem er af laten halen bij de eerste beurt. Ik vond het als hebbeding leuk, maar dan moet hij wel correct werken, anders heb ik liever een gewone bel.

Ik vraag me wel af of het nou eigenlijk alleen bij Santos voorkomt of dat ook andere merken er last van hebben.

Wat ik niet echt begrijp is dat deze kompas bel nog steeds een optie is, als er kennelijk meerdere meldingen zijn dat de kans op storing eigenlijk Och wel groot is.

Ik weet zeker dat Robbert of iemand anders van Santos mee leest. Ik zou graag hun mening willen horen voordat ik met mijn mening kom.
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 21:23
En Fedor, bovendien: als ik met mijn huidige 'magnetised bike' stop en mijn voeten op de grond zet om op de kaart te kijken, en ik houd de fiets tussen m'n benen vast, dan sta ik nog steeds in het veld van de voorvork en kan het kompas het noorden niet vinden. ik heb het daarstraks uitgetest. Ik zou dan echt over het zadel van mijn fiets moeten stappen, de fiets wegzetten op de standaard en dan een plekje naast de fiets vinden om het kompas af te lezen. Dat doe je toch ook niet als je ff afstapt om de kaart te lezen? Snap je het probleem?
Duidelijk :D
Tom vds schreef:
do 07 jun, 2018 22:24
Kleine doch belangrijke correctie op een eerdere post van rooss: die (weekijzeren-) bollen om het standaard kompas te compenseren zijn niet magnetisch.
Ik ben geen expert maar had dit gelezen:

Naast de variatie is er nog een afwijking, de deviatie. Deze speelt met name een rol op ijzeren schepen, waar het metaal van het schip invloed uitoefent op het magnetisch veld waarnaar het kompas zich richt. Om de deviatie te compenseren wordt het kompas 'gesteld', hierbij worden kleine magneetjes in de buurt van het kompas aangebracht, daarna wordt nog van een aantal gelijkmatig over de cirkel verdeelde koersen bepaald wat de miswijzing van het kompas is. Deze miswijzingen worden in tabelvorm bij het kompas bewaard. Het is mogelijk om zelf de deviatie te bepalen bij de verschillende koersen, en deze vervolgens te noteren in de deviatietabel of de stuurtafel.[1]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kompas
math schreef:
do 07 jun, 2018 22:08
Lees het interessante artikel in Wikipedia hierover maar eens door. Als het heel precies komt, neem je extra veel moeite. Daarom bestaan er ook professionele demagnetiseerbedrijven.
rooss schreef: Demagnetiseren heeft geen enkele zin. ..
Waarom heeft demagnetiseren van een vorkbuis geen enkele zin?
In het door jouzelf aangehaalde artikel over het standaardkompas komt "demagnetiseren" helemaal niet voor. Wel staat er het nodige in om het kompas te "compenseren". Het demagnetiseren van een fiets heeft net zo veel zin als het demagnetiseren van een schip en dat komt dus ook niet voor. Een schip wordt niet gedemagnetiseerd. Het kompas wordt gecompenseerd. En nu stop ik ermee, want het begint een soort van wichelroede-discussie te worden.
Klopt rooss, maar die magneetjes zitten in de behuizing (als ze er al zitten), horend bij het kompas.
De weekijzeren bollen aan stuurboord en bakboordzijde van het kompas zijn niet magnetisch, die worden gebruikt voor het kompenseren door de kompas-steller (vaak een speciaal geschoolde loods, in beschikbare havens).
Die deviatie kaart kan door de bemanning worden gemaakt. Indien de deviatie te veel gaat afwijken moet het kompas opnieuw gecompenceerd worden ( de maximale deviatie weet ik zo niet).
Een standaard kompas zal ook maar op één plaats op aarde juist aan wijzen, namelijk dáár waar de compensatie wordt uitgevoerd. Vandaar dat er regelmatig een deviatie kaart gemaakt moet worden.
Ook fietsers moeten trouwens rekening houden met het feit dat het noorden niet hetzelfde is als het noorden welke door het kompas wordt aangegeven, ook als je niet in de buurt van je fiets staat. (Op elke plaats op de aarde weer anders).
Die afwijking is echter verwaarloosbaar als je je kompas alleen gebruikt om te checken of je nog wel in de juiste richting fietst.

Groet,
Tom.
Hier nog een manier gevonden om staal te demagnetiseren: http://www.wikisailor.com/hoe-te-demagn ... staal.html (t Is wel wat slechts geschreven allemaal )
Benodigdheden: een ijzeren nagel, een hamer en een cement vloer.
Dit ga ik precies toch niet proberen zonder de toestemming van de fabrikant. :wink:
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 22:10
math schreef:
do 07 jun, 2018 19:20

Oplossing.
Ik verwacht dat het professioneel demagnetiseren van de voorvork een lastige en dure klus wordt, alleen al het gedoe met het uitnemen van de vork en het transport. Maar het zelf demagnetiseren zou ik niet zo snel opzij schuiven. Wat je nodig hebt is een spoel die je om het bovenste deel van de vorkbuis kunt schuiven en een variabele wisselstroombron. Voor dat laatste is een audio-versterker geschikt. Het provisorisch wikkelen van een spoel is niet zo moeilijk, maar je kunt ook eens op een rommelmarkt gaan kijken of je een oude luidspreker (woofer) kunt vinden met een spoel waarvan de inwendige diameter groot genoeg is (28,7 mm?).
Ik heb spoelen staan met 250 tot 23000 windingen. En regelbare wisselspanning tot 24V of gewoon 220V. Wat zou je gebruiken hier? Of waar zou je mee beginnen?
Ik zie ook hier en daar dat het niet zo eenvoudig is om een ahead balhoofd af te stellen. Ik heb er in elk geval geen ervaring mee. Dus vraag ik me steeds meer af of ik me hieraan wel zou wagen.
Senior2 schreef:
do 07 jun, 2018 22:31
....Wat ik niet echt begrijp is dat deze kompas bel nog steeds een optie is, als er kennelijk meerdere meldingen zijn dat de kans op storing eigenlijk Och wel groot is....
Een “optie” van 2 knaken op een fiets van een paar duizend euro :roll: :lol:

Zo’n kompasbel straalt (voor sommige) nou eenmaal avontuur uit.
Er zijn ook fabrikanten die een wereldkaart op hun fietsframe aanbrengen. Niet zo geschikt voor navigatie, net zo’n avontuurlijke uitstraling. :D :lol:

Groet,
Tom.