Inderdaad, in Nederland is met 488 inw/km2 nog veel ruimte. Even gekeken wat de bevolkingsdichtheid in Europa is: 70 inw/km2. Een interessantere vraag vind ik: als we slim met de beschikbare natuurlijke bronnen omgaan, hoeveel inw/km2 kan Europa dan huisvesten zonder dat deze bronnen opraken. Eerdere opmerkingen over de ongebreidelde groei van het energieverbruik in landen als China en India vind ik overigens erg ongepast, wie zijn wij dat wij inwoners van China en India onze welvaart willen ontzeggen? Nederland moet eerst zelf maar eens zorgen dat we de afgesproken, helaas weinig ambitieuze klimaatdoelen halen.
Tsja. Wil men echt efficiënt gebruik maken van ruimte, dan zal er op mondiaal niveau het nodige moeten veranderen. Zo kunnen wij niet wonen in de zee, en is de sahara ook niet bepaald aantrekkelijk om een metropool in te vestigen. Daarmee zijn dit ideale locaties om groene energie te winnen in de vorm van windenergie enerzijds en zonne-energie anderzijds.Bert van Sprang schreef:Inderdaad, in Nederland is met 488 inw/km2 nog veel ruimte. Even gekeken wat de bevolkingsdichtheid in Europa is: 70 inw/km2. Een interessantere vraag vind ik: als we slim met de beschikbare natuurlijke bronnen omgaan, hoeveel inw/km2 kan Europa dan huisvesten zonder dat deze bronnen opraken. Eerdere opmerkingen over de ongebreidelde groei van het energieverbruik in landen als China en India vind ik overigens erg ongepast, wie zijn wij dat wij inwoners van China en India onze welvaart willen ontzeggen? Nederland moet eerst zelf maar eens zorgen dat we de afgesproken, helaas weinig ambitieuze klimaatdoelen halen.
Dan is er nog het concept voeding. Dit neemt op dit moment een gigantische hoeveelheid ruimte in beslag en is een beperkende factor. Zowel wat betreft de productie van groente/fruit als vlees. Maar ook dit is te overwinnen. Vertical farms en 'vlees' geproduceerd in een lab op grote schaal zal op termijn veel van de huidige problemen hierin kunnen overwinnen. Dit zeker indien je je realiseert dat de oppervlakte besparing hierbij nog groter is dan de oppervlakte besparing van mensen in hoogbouw te plaatsen. Een krop sla heeft tenslotte geen bezwaar tegen een bovenbuurman op slechts 30 ~ 40 cm afstand.
Wat resteert dan? Tsja, de invulling van terrein met hoogbouw. En met een beetje efficiënte bouw, kan het dan heel snel oplopen. De Taipei 101 bijvoorbeeld neemt op de grond circa 30.000 m2 in beslag, maar biedt een totale ruimte van 412.500 m2, een circa 14x vergroting van de effectieve ruimte. Tsja, hoeveel mensen kun je dan kwijt op die 0,03 km2 dat zo'n gebouw in beslag neemt? Stel we schatten het erg ruim in op circa 200 m2 per appartement in het gebouw (appartement, gang, berging, overig) dan kom je alsnog uit op 2062 appartementen. Nemen we dan voor lief dat de meeste mensen niet alleen zullen wonen, en sommige zelfs kinderen zullen hebben, neemt het aantal personen alleen nog maar toe. Voor het gemak, stel 2 per appartement, dan zit je op 4124 / 0,03 km2.
Per km2 zou je natuurlijk meerdere van dit soort gebouwen kwijt kunnen. Maar uiteindelijk zul je ook een deel van de gebouwen in moeten leveren aan voorzieningen zoals winkels, ziekenhuis locaties, etc. Maar toch denk ik wel dat je een factor 20 effectief kwijt zult kunnen. Kantoorruimte zal in de toekomst naarmate het makkelijker wordt om veel beroepen ook vanuit thuis te doen waarschijnlijk toch wel verdwijnen, dus dat scheelt.
Maar high density areas van meer dan 80.000 / km2 zullen mij dan niet verbazen als dit over circa 100 jaar normaal zal zijn. En indien het lukt om de hoogbouw nog verder toe te doen nemen, zal dit aantal uiteraard ook zo maar eens nog hoger uit kunnen vallen. Locaties als Manhatten zijn natuurlijk al goed op weg, met bijna 26.000 / km2 op dit moment.
Overigens, om qua dit soort aantallen het één en ander in perspectief te plaatsen. Indien een land als Duitsland dezelfde densiteit als Manhatten zou hebben, dan zou de gehele wereldbevolking in Duitsland weggestopt kunnen worden en zou alsnog circa 25% van het land leeg zijn. Met dit soort verstedelijking komt er dan ook een gigantische hoeveelheid ruimte vrij. Dit zeker indien vertical farms echt doorbreken en met nog grotere efficiëntie oppervlakte gaan besparen.
Het aantal inwoners / km2 in Europa in zijn geheel zal dan waarschijnlijk ook nog gewoon laag blijven, maar in de geclusterde gebieden is er zeer zeker ruimte voor groei. Zou je echt op continentaal niveau het aantal inwoners / km2 flink op moeten drijven door het gehele continent vol te bouwen en de wereldbevolking in grote getale verder toe laten nemen, en dan niet zozeer een paar miljard inwoners erbij, maar enkele honderden miljarden, in de trend van Coruscant (star wars).