Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Eventuele aankoop E-Bike voor meerdaagse tochten.

205 berichten
Ed kettingvet schreef:
wo 10 jan, 2018 17:52
Fietsenmaker bevestigd dat hij bij mensen die de naafversnellingen werkelijk "gebruiken" een groot aantal binnenwerken heeft moeten vervangen wegens defect.
Anderen (wat oudere E-Bikers) gebruiken hun versnellingen nooit, inderdaad nooit, en die hebben geen probleem want het binnenwerk ziet vooral af tijdens het schakelen.

Verder bevestigd hij nog dat hij nooit een naafversnelling in combinatie met middenmotor aanraad, omdat die dingen niet gemaakt zijn om zoveel kracht te verwerken.

Toch per sé wel een naafversnelling ... doe dan maar Rohloff of evt een Shimano Alfine 11 geeft hij nog aan.
Wel interessant om te melden dat bij de Koga Signature e-Worldtraveller wel een electronische controle op het juiste schakelmoment plaatsvindt, om te voorkomen dat de Rohloff gesloopt wordt door de Bosch-aandrijving.

De Rohloff wordt ook electronisch bediend (knoppen) ipv met een draaischakelaar.

Bovenstaande wordt vermeld op de Koga Signature-website, dus geen idee in hoeverre dit de werkelijkheid is ;)

Er wordt dus wel rekening gehouden met schade aan de naaf, of is het een luxe (marketing)oplossing voor een niet-voorkomend probleem?
Fedor, heb je misschien een link die rechtstreeks verwijst naar het artikel?
Ik kon de tekst niet direct kopiëren vanuit de Koga-website, anders had ik dat gedaan.

https://www.koga.com/nl/koga-signature

Hopelijk werkt deze ook (is specifieker): https://signature.koga.com/#/1/nl/nl/conf/1/filter/3
En dan bij de details van de "standaard" groep-set kijken.
Fedor schreef:
ma 29 jan, 2018 12:07
Ik kon de tekst niet direct kopiëren vanuit de Koga-website, anders had ik dat gedaan.
https://www.koga.com/nl/koga-signature
Hopelijk werkt deze ook (is specifieker): https://signature.koga.com/#/1/nl/nl/conf/1/filter/3
En dan bij de details van de "standaard" groep-set kijken.
Met de beste wil van de wereld maar het lukt me niet om iets van de garantie te vinden via de links ... anderen hier wel?
Voor wat betreft het aspect autonomie tijdens zo'n reis: vaak wordt onderweg wel gepauzeerd. Als je dat een beetje incalculeert, doe je dat aan een gezellig terrasje. Terwijl je geniet van de omgeving, een hapje en een drankje, kun je de accu bijladen. Hoeveel, dat hangt af van twee factoren:
- hoe lang je pauzeert (duh)
- hoe krachtig de lader is.
Geen idee hoe het bij Bosch zit (marktleider en kan dus zijn zin doen, min of meer), maar ikzelf gebruik onderweg een 5 A lader. Gemakshalve reken ik (let op: velomobiel, dus erg energie-efficiënt) op 1 Ah voor 10 km. Dat betekent grofweg 50 km extra met een uurtje laden. (Naargelang de omstandigheden en rijstijl kan dat erg variëren.)
Hou er rekening mee dat niet elk type accu dit aankan! Anderzijds zijn er die tot 8 A kunnen hebben. Uiteraard is dat niet wat de lader doet die je bij de aankoop meekrijgt: standaard is eerder 2 A.
Een mooi alternatief is de Cycle Satiator van Grin Technologies. Daarbij kun je 'on the fly' de laadstroom en dies meer instellen.
Ook bij de Bafang middenmotor is een bescherming mogelijk om te voorkomen dat de naaf wordt gesloopt, er wordt dus ook hier rekening me gehouden:
De motor is eenvoudig te monteren, al zult u wel de originele trapas van de fiets moeten verwijderen. Ook is het mogelijk om een schakelsensor aan te sluiten deze sensor schakelt de motor kortstondig af, als er van versnelling gewisseld wordt. Hierdoor wordt een verkorte levensduur van de ketting, kettingwielen en derailleur of naafversnelling voorkomen. De schakel-sensor voor derailleur of naafversnelling wordt standaard niet meegeleverd, maar is los te bestellen en is vooral aan te raden voor fietsen met naafversnelling.
(https://www.fietsunie.nl/Middenmotor-om ... frame-accu)
Weer wat nieuws ... fietsenmaker heeft een "probeerfiets" besteld, een Merida E- spresso Sport 511 geheel vrijblijvend te testen. Half maart zal hij geleverd worden.
Ik kreeg ook nog melding dat Merida nog een overjaars model in de aanbieding heeft, E-spresso 410 met Deore 10sp afmontage, Performance Line motor (1 stapje onder de CX) en 400Wh batterij (daar kan natuurlijk een 500Wh voor geregeld worden).
Kan ook nog een optie zijn, heb dan meer budget over om gewenste aanpassingen te doen.
Hebben verder mijn shortlist aangevuld:
Ries & Müller New Charger Touring alsook de Charger GT Touring van datzelfde merk.
De Espresso is volgens ervaringen op Tweakers een uitstekende modellen reeks. Zeker een paar jaar geleden toen sportieve e-bikes zeldzaam waren werd het model veel aangeraden voor forenzen (een forenzen e-bike past vaak goed voor een vakantiefietser).

Ik heb het gevoel dat jij er wel uit gaat komen 8)
Eruit komen zal wel lukken, ik hoop dat de Merida bevalt want anders zal ik een andere keuze moeten maken.
Consequentie hieraan verbonden is de levertermijn, ik zou de fiets toch voor de lente in bezit willen hebben.
Vandaag per toeval even de kans gekregen om met een Riese & Müller New Charger Nuvinci te rijden, te kort om definitieve conclusies te trekken maar wat toch meteen opviel was de geruisloosheid waarmee dat machientje draaide.
Wel zware fiets, maar reed desondanks toch soepel en aangenaam.

Eigenaar, tevens verkoper, was er zo eentje van ... ketting en derailleur hadden volledig afgedaan, belt drive en dat Nuvinci systeem werd de hemel in geprezen.

Omdat ik er zelf te weinig over weet (alleen dat er veel praatjesverkopers rondlopen) word de zoektocht er niet gemakkelijker op met al die verschillende meningen en benaderingen.
Mijn oren nog eens te luister leggen bij een andere verdeler van R&M.
De Nuvinci naaf heeft wel extra interne weerstand: http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgra ... ltungen-2/
Wim schreef:
wo 21 feb, 2018 17:23
De Nuvinci naaf heeft wel extra interne weerstand: http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgra ... ltungen-2/
Als ik het goed begrijp is dit alleen nadelig wanneer men sportieve resultaten nastreefd.
Ik begrijp de technische uitleg zeker niet helemaal, de Duitse taal maakt dat zeker niet makkelijker.
Tijdens mijn google zoektocht viel deze fiets mij op, m.a.w. mijn interesse was al snel gewekt.
Buiten het feit dat de bekabeling op i.p.v. in het frame loopt vind ik het een mooi rijtuig.
http://www.rennstahl-bikes.de/de/produk ... FIKATIONEN
De pinion word vaak als "beste" naaf ervaren / beschreven.
Maar in tegenstelling tot het ketting / derailleur systeem lees ik regelmatig argumenten tegen naafversnellingen, ook de pinion krijgt commentaar. (te duur, probleem bij een laag toerental en zware belasting).
Mag ik hieruit de conclusie trekken dat het beproefde ketting / derailleur systeem in verhouding tot naafsystemen toch (nog steeds) de betere prijs / kwaliteit keuze is.
Heel veel waar voor je geld vergeleken met de vrijwel identieke Santos en Idworx e-bikes met Pinion. Mooie fiets. Wel met achterwielaandrijving waar al veel commentaar op is geweest (lang klimmen kan problemen opleveren).

Het is wel een 9-versnellingsbak. Zou die misschien upgraden naar 12 (18 is misschien wat overdreven met een e-bike).

Wat betreft discussie derailleur vs. naaf.... tja die zal nog lang blijven duren ;). Naaf is wel zwaarder maar da's minder relevant met een e-bike. Degelijkheid lijkt me verder geen issue.
Ja, als men wat zoekt komt men vanalles tegen, nog eentje uit Germany:
https://www.quantor-bikes.com/E-KOLLEKT ... e::34.html
Komt wel 149 euro bij indien men de "Kettenantrieb" wil vervangen door een "Gates Carbon Drive Center Track Zahnriemen"
Weet iemand dit:
Via de website van Riese&Müller vind ik de Charger GX rohloff met Rohloff Speedhub 14-speed, 36H in de kleur curry.
In de catalogus (overigens erg onduidelijk samengesteld) uitgave december 2017 vind ik deze niet terug.
Betekend dit dat deze uit het Charger aanbod is verdwenen?
Ed kettingvet schreef:
za 24 feb, 2018 15:41
Weet iemand dit:
Via de website van Riese&Müller vind ik de Charger GX rohloff met Rohloff Speedhub 14-speed, 36H in de kleur curry.
In de catalogus (overigens erg onduidelijk samengesteld) uitgave december 2017 vind ik deze niet terug.
Betekend dit dat deze uit het Charger aanbod is verdwenen?
https://www.r-m.de/nl/e-bike/charger-gx ... 9_04020621

Proefrit aanvragen, dan hoor je het vanzelf lijkt me.
Dames, Heren,

Bij het nogmaals doorlezen van dit topic kwam ik deze enorme blunder / typfout van mezelf tegen, namelijk deze:
Ed kettingvet schreef:
vr 14 apr, 2017 10:41
Ik ben een klein persoon, 1,64m.
De fout zit hem in een verschil van 4cm, ik ben namelijk 1,68m i.p.v. 1,64m zoals ik vermelde, toch wel een heel verschil.
Toch nog maar even meegeven dacht ik zo ...
Wat mij erg opvalt in mijn speurtocht is dat ik weinig Rohloff / beltdrive combinaties vind.
Ed kettingvet schreef:
wo 28 feb, 2018 16:04
Wat mij erg opvalt in mijn speurtocht is dat ik weinig Rohloff / beltdrive combinaties vind.
Er zijn sowieso weinig electrische fietsen met Rohloff (altijd in combinatie met middenmotor). Idworx is per definitie nog tegenstander van de riem (ook op de manueel aangedreven fietsen) dus dan blijft er weinig over.
De RieseMuller met Rohloff heeft idd ook een ketting (in een chainglider). Alleen de Koga heeft een riem (maar een ketting is ook mogelijk).

Tja op je eigen gevoel afgaan zou ik zeggen.

BTW: Als een beetje een idee over wat je wil? Je bent vanaf april 2017 bezig maar ik merk nog niet echt een voorkeursrichting...