Wel interessant om te melden dat bij de Koga Signature e-Worldtraveller wel een electronische controle op het juiste schakelmoment plaatsvindt, om te voorkomen dat de Rohloff gesloopt wordt door de Bosch-aandrijving.Ed kettingvet schreef: ↑wo 10 jan, 2018 17:52Fietsenmaker bevestigd dat hij bij mensen die de naafversnellingen werkelijk "gebruiken" een groot aantal binnenwerken heeft moeten vervangen wegens defect.
Anderen (wat oudere E-Bikers) gebruiken hun versnellingen nooit, inderdaad nooit, en die hebben geen probleem want het binnenwerk ziet vooral af tijdens het schakelen.
Verder bevestigd hij nog dat hij nooit een naafversnelling in combinatie met middenmotor aanraad, omdat die dingen niet gemaakt zijn om zoveel kracht te verwerken.
Toch per sé wel een naafversnelling ... doe dan maar Rohloff of evt een Shimano Alfine 11 geeft hij nog aan.
De Rohloff wordt ook electronisch bediend (knoppen) ipv met een draaischakelaar.
Bovenstaande wordt vermeld op de Koga Signature-website, dus geen idee in hoeverre dit de werkelijkheid is
Er wordt dus wel rekening gehouden met schade aan de naaf, of is het een luxe (marketing)oplossing voor een niet-voorkomend probleem?